Vore det fel av mig att skaffa hund

I min mening är det oftare svårare att köpa en omplacering än att köpa av en uppfödare. Ofta är det hårt tryck på omplaceringarna, många vill ha samma hund, speciellt om det är en "okomplicerad" hund utan några egentliga problem. Har en säljare fått 20 svar på en annons har h*n ju en del att välja mellan.
 
Jag de senaste månaderna försökt att skaffa en vuxen hund. Jag har letat på Facebook och blocket utan lycka. Om jag får svar så blir jag nekad med anledning att jag inte kan tillgodose en tillsyn av hunden dygnet runt. Jag och min sambo kan ge en hund mycket tillsyn då vi har möjlighet att jobba hemifrån samt att min sambo kan ha hund på jobbet. Dock så vet jag att det kommer att finnas möten och dylikt som kommer att kräva att hunden får vara själv max ett par timmar om dagen vissa dagar. Då jag inte har så mycket pengar då jag tidigare varit arbetslös pga psykisk ohälsa så har jag inte möjlighet att lägga pengar på hunddagis.

Att vara med djur gör mig så väl och jag drömmer om en bästa vän. I övrigt har jag all tid i världen då jag inte har några andra hobbys längre utan är redo att lägga all min tid med en hund. Hundvana finns det gott om sen tidigare.
Tyvärr så har jag ingen familj och knappt vänner alls. Det finns ingen att fråga om hundvakt.

Är jag helt enkelt självisk som vill ha hund?
Hur ser det ut hos er?
Är era hundar ensamma någonsin?
Är det fel av mig att skaffa hund och inte kunna vara med den dygnet runt?

Tacksam för svar! (:
Min uppfattning att det är tufft att hitta omplaceringshund om man inte har kontakter och vill ha en hyfsat okomplicerad hund. Det betyder inte att det är fel på dig som hundägare.

Jag har två omplaceringar som ligger och sover här nu, den ena från Blocket och den andra från Fb. Jag har inte ett stort kontaktnät och hundarna är ensamma när jag jobbar (halvtid).

Tiken lämnades ganska tidigt, med hanen var jag hemma från jobbet en månad men självklart var han ensam hemma kortare stunder under den perioden. Han har dessutom haft problem med att förstöra saker när han varit själv.

Men det var ingen lätt resa. Det var många annonssvar, många nej, några ja där hundägaren plötsligt ångrade sig, någon där det plötsligt framkom att hunden hade en muskelsjukdom men det var inga problem med lite mediciner. :cautious:

Tikens fd ägare valde ex. ut tre personer av flera svar och valde sedan vem de trodde skulle passa bäst. Alla hade säkert varit utmärkta hundägare men de hade bara en hund att omplacera. Så mitt bästa tips blir att inte ge upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 590
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 601
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 058
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp