Bukefalos 28 år!

Vore det korkat att skaffa hund?

Spion

Trådstartare
Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka!

Jag har ofta tänkt att det inte skulle funka för mig att ha hund pga. att jag bor i en liten lägenhet, jobbar vanliga kontorstider och dessutom är lite lat och morgontrött. :angel: Ändå blir jag mer och mer övertygad om att jag MÅSTE ha en whippet. Frågan är om det över huvud taget är realistiskt för mig att planera för att skaffa hund, som förutsättningarna ser ut just nu.

Mitt jobb innebär att jag skulle vara beroende av hunddagis/dagmatte eller liknande, förutom att jag kan åka hem på lunchen enstaka dagar som nödlösning. Jag bor i Uppsala, så dagis verkar det finnas ganska gott om. Men tänk om hunden inte trivs på dagis, och tänk om jag inte hittar någon dagmatte... Hur tänker ni kring daglig passning? Hur lätt eller svårt är det vanligtvis att få till en lösning som passar hunden, om man bor ensam och jobbar heltid?

Så till mitt nästa problem: jag har nästan ingen hundvana, och det gör mig väldigt osäker på vad jag skulle klara av. Jag har lärt mig massor av er kloka människor här på hundforumet. :love: Tyvärr ersätter det ju inte praktiska erfarenheter. Därför skulle jag gärna ta emot en vuxen omplacering, men det verkar inte vara någon som lämnar ifrån sig en whippet frivilligt... Hur smart är det egentligen att skaffa valp som nybörjare? Givetvis skulle jag gå kurser, men jag kanske ändå lyckas förstöra den stackars valpen på något vis. :confused:

Det är lätt att vara överdrivet optimistisk när man sitter och dagdrömmer, så jag vill gärna höra tankar utifrån. Är jag orealistisk som ens tänker tanken på att skaffa hund?

 
Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka!

Jag har ofta tänkt att det inte skulle funka för mig att ha hund pga. att jag bor i en liten lägenhet, jobbar vanliga kontorstider och dessutom är lite lat och morgontrött. :angel: Ändå blir jag mer och mer övertygad om att jag MÅSTE ha en whippet. Frågan är om det över huvud taget är realistiskt för mig att planera för att skaffa hund, som förutsättningarna ser ut just nu.

Mitt jobb innebär att jag skulle vara beroende av hunddagis/dagmatte eller liknande, förutom att jag kan åka hem på lunchen enstaka dagar som nödlösning. Jag bor i Uppsala, så dagis verkar det finnas ganska gott om. Men tänk om hunden inte trivs på dagis, och tänk om jag inte hittar någon dagmatte... Hur tänker ni kring daglig passning? Hur lätt eller svårt är det vanligtvis att få till en lösning som passar hunden, om man bor ensam och jobbar heltid?

Så till mitt nästa problem: jag har nästan ingen hundvana, och det gör mig väldigt osäker på vad jag skulle klara av. Jag har lärt mig massor av er kloka människor här på hundforumet. :love: Tyvärr ersätter det ju inte praktiska erfarenheter. Därför skulle jag gärna ta emot en vuxen omplacering, men det verkar inte vara någon som lämnar ifrån sig en whippet frivilligt... Hur smart är det egentligen att skaffa valp som nybörjare? Givetvis skulle jag gå kurser, men jag kanske ändå lyckas förstöra den stackars valpen på något vis. :confused:

Det är lätt att vara överdrivet optimistisk när man sitter och dagdrömmer, så jag vill gärna höra tankar utifrån. Är jag orealistisk som ens tänker tanken på att skaffa hund?

Klart att det finns en del som kan gå snett när man skaffar valp. Det gäller att suga åt sig så mycket kunskap som möjligt och alltid ha en plan b (gärna c också). Har du några hundvana människor i din närhet att fråga om råd? Har du tid att vara hemma några veckor med valpen i början, tills den är vant sig vid dagis/dagmatte? Känner du dig väldigt osäker är ju en vuxen omplacering att föredra. Där du bor lär det ju vara gott om eventuella dagmatte/daghussar om det inte går med dagis.

Ett annat sätt att skaffa sig praktisk erfarenhet innan är ju att själv bli hundvakt. Känner du någon med en trevlig hund att "öva" på? :D
 
Jag har bott i en 1a på 36kvm med två salukis, samt i litet studentrum med en saluki (och ja, vi spenderade mycket tid där). Inomhus sover hundarna, skaffar du dessutom vinthund så behövs inte mycket mer än plats för din egna säng, det lär ändå vara där hunden spenderar all inomhustid ;)

Vinthundarna är ju även förtjusta i sovmorgon när de är vuxna. Viktigast blir alltså hur det ser ut runt hemmet, att du har ställen där du kan låta din vinthund springa lös på trots jaktlust osv.

Vinthundar omplaceras ofta, MEN utan kontakter får du sällan tag på dem. De omplaceras till "någon som känner någon" osv. Att skaffa sig kontakter inom vinthundsvärlden är alltså en bra början, de kontakterna kan sedan förhoppningsvis hjälpa dig om du skulle råka få problem med hunden. (I vinthundsvärlden känner alla varandra och alla hjälps åt)

Känner du att du vill träffa lite whippets eller andra vinthundar så hojta till. Jag bor med mina salukis i en norrförort till Sthlm och vi känner folk lite överallt. Har du intresse av lure coursing eller kapplöpning ordnas även sådant lite då och då, där kan du dessutom få se whippets in action ;)

(När det gäller hundvana så brukar det nästan vara positivt att inte ha den om det är vinthund som ska köpas. De som är vana vid tex brukshundar och sedan skaffar vinthund brukar få problem eftersom hundarna är så olika. Så länge du har vilja att lära känna din hund och lära dig hur du ska samarbeta med hunden så kommer det nog bli fint vad gäller lydnadsbiten)
 
Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka!

Jag har ofta tänkt att det inte skulle funka för mig att ha hund pga. att jag bor i en liten lägenhet, jobbar vanliga kontorstider och dessutom är lite lat och morgontrött. :angel: Ändå blir jag mer och mer övertygad om att jag MÅSTE ha en whippet. Frågan är om det över huvud taget är realistiskt för mig att planera för att skaffa hund, som förutsättningarna ser ut just nu.

Mitt jobb innebär att jag skulle vara beroende av hunddagis/dagmatte eller liknande, förutom att jag kan åka hem på lunchen enstaka dagar som nödlösning. Jag bor i Uppsala, så dagis verkar det finnas ganska gott om. Men tänk om hunden inte trivs på dagis, och tänk om jag inte hittar någon dagmatte... Hur tänker ni kring daglig passning? Hur lätt eller svårt är det vanligtvis att få till en lösning som passar hunden, om man bor ensam och jobbar heltid?

Så till mitt nästa problem: jag har nästan ingen hundvana, och det gör mig väldigt osäker på vad jag skulle klara av. Jag har lärt mig massor av er kloka människor här på hundforumet. :love: Tyvärr ersätter det ju inte praktiska erfarenheter. Därför skulle jag gärna ta emot en vuxen omplacering, men det verkar inte vara någon som lämnar ifrån sig en whippet frivilligt... Hur smart är det egentligen att skaffa valp som nybörjare? Givetvis skulle jag gå kurser, men jag kanske ändå lyckas förstöra den stackars valpen på något vis. :confused:

Det är lätt att vara överdrivet optimistisk när man sitter och dagdrömmer, så jag vill gärna höra tankar utifrån. Är jag orealistisk som ens tänker tanken på att skaffa hund?

Kan du inte åka runt och kolla på de olika hunddagisen? Kolla på dagmatte? Skaffar du valp, får du tänka att du får vara hemma ett tag med den, hur ser din ledighet ut för jobbet? Tror absolut du kan skaffa valp, fördelen är ju att du får vara med från början. :)
 
Jag har semester sparad och jag känner några hundmänniskor som jag kan fråga om råd.

Tanken på att vara hundvakt själv har slagit mig. Jag håller faktiskt utkik efter övningsobjekt just nu. :D
 
När det gäller hundvana så brukar det nästan vara positivt att inte ha den om det är vinthund som ska köpas.

Ja, jag har kommit fram till att en vinthund vore idealisk för mig. Jag är van vid katter, så brist på lydnad är inget som avskräcker. :D

Känner du att du vill träffa lite whippets eller andra vinthundar så hojta till.

Det vill jag hemskt gärna! Vad snällt av dig. Det vore värdefullt inte minst för att få lite inside information om de olika kennlarna (heter det så? :cautious:) som finns. Och så vill jag klappa salukiöron. :love:

Jag är jättesugen på att titta på lure coursing och whippetrace. Förekommer det även på vinterhalvåret?
 
Jag tycker absolut att du kan ha en whippet. Däremot är de väldigt flockkära och trivs sällan bra att lämnas ensamma hemma. Så passningsfrågan måste lösas så att du får en trygg whippet som du kan lämna kortare stunder när du behöver.

Har du möjlighet så kom gärna till Hundmässan på lördag nästa helg. Det kommer mängder med whippet och vi har också en monter med trevligt folk och fina whippar. Jag ställer min ena hund och du är så välkommen att träffa henne. Det finns ofta äldre valpar till salu och då och då även vuxna omplaceringar.
 
Ja, jag har kommit fram till att en vinthund vore idealisk för mig. Jag är van vid katter, så brist på lydnad är inget som avskräcker. :D



Det vill jag hemskt gärna! Vad snällt av dig. Det vore värdefullt inte minst för att få lite inside information om de olika kennlarna (heter det så? :cautious:) som finns. Och så vill jag klappa salukiöron. :love:

Jag är jättesugen på att titta på lure coursing och whippetrace. Förekommer det även på vinterhalvåret?

Eftersom det inte kommit någon snö än så ordnas det lite olika träningar i lure coursing, vet inte hur det är med whippetrace nu (taggar @Philosophia som har koll) och kapplöpningsbanan i Åkersberga drar igång igen till våren. Om du går in på www.svvklc.se så kan du se mer om lure coursing :) jag själv åker på tävlingar lite överallt och kommer även åka på träningar till våren med valpen som då är stor nog att sättas igång, om du inte redan hunnit skaffa dig en hund då så kan du följa med någonstans för att ha en liten guide och snacka lite skit :p Salukiöron kan dock klappas på året om! (Fast varning, valpen riskerar att pussa ihjäl den som tittar på henne för många sekunder. Hon är... Väldigt glad och väldigt energisk :D )

Har du Facebook? Där finns det massor av bra och aktiva vinthundsrelaterade grupper, även grupper för omplaceringar osv.
 
Däremot är de väldigt flockkära
Mm, det där med ensamhetsträning har jag förstått kan vara knepigt. Man kanske skulle skaffa 4-5 valpar på en gång. :angel:

Har du möjlighet så kom gärna till Hundmässan på lördag nästa helg.
Hundmässan har jag planerat in! Jag har aldrig ens sett en whippet på nära håll, så jag tycker att det är på tiden. Kul att "känna" någon som är där! :)
 
Eftersom det inte kommit någon snö än så ordnas det lite olika träningar i lure coursing, vet inte hur det är med whippetrace nu (taggar @Philosophia som har koll) och kapplöpningsbanan i Åkersberga drar igång igen till våren. Om du går in på www.svvklc.se så kan du se mer om lure coursing :) jag själv åker på tävlingar lite överallt och kommer även åka på träningar till våren med valpen som då är stor nog att sättas igång, om du inte redan hunnit skaffa dig en hund då så kan du följa med någonstans för att ha en liten guide och snacka lite skit :p Salukiöron kan dock klappas på året om! (Fast varning, valpen riskerar att pussa ihjäl den som tittar på henne för många sekunder. Hon är... Väldigt glad och väldigt energisk :D )

Har du Facebook? Där finns det massor av bra och aktiva vinthundsrelaterade grupper, även grupper för omplaceringar osv.
Då ska jag hålla koll på lure coursing-träningarna. :up:

Jag skrotade min Facebook för ett tag sen (pga. nötter samt översvämning av bebisbilder :meh:), men jag har funderat på att starta upp den igen just pga. hundgrupperna.
 
Då ska jag hålla koll på lure coursing-träningarna. :up:

Jag skrotade min Facebook för ett tag sen (pga. nötter samt översvämning av bebisbilder :meh:), men jag har funderat på att starta upp den igen just pga. hundgrupperna.
Facebook är en utmärkt hundsida :D jag själv använder inte mitt riktiga efternamn utan använder ett hundnamn istället. Alla vännerna är sedan sådana som jag fått kontakt med pga hundarna (min mor är nog det enda undantaget) och jag är nästan bara med i hundgrupper. Sååå jag får ytterst sällan en miljard bäbisbilder i nyhetsflödet, däremot gott om uppdateringar kring valpkullar, omplaceringar, tävlingsresultat, nya bilder på hundar jag gillar osv. Om någon icke-hundvän ber om att bli vän med mig på Facebook så tackar jag nej, med motiveringen att personen inte lär ha intresse av att se mina hundnörderier hela tiden :p
 
Facebook är en utmärkt hundsida :D jag själv använder inte mitt riktiga efternamn utan använder ett hundnamn istället. Alla vännerna är sedan sådana som jag fått kontakt med pga hundarna (min mor är nog det enda undantaget) och jag är nästan bara med i hundgrupper. Sååå jag får ytterst sällan en miljard bäbisbilder i nyhetsflödet, däremot gott om uppdateringar kring valpkullar, omplaceringar, tävlingsresultat, nya bilder på hundar jag gillar osv. Om någon icke-hundvän ber om att bli vän med mig på Facebook så tackar jag nej, med motiveringen att personen inte lär ha intresse av att se mina hundnörderier hela tiden :p
Hehe, bra strategi!
 
Jag har aldrig ens sett en whippet på nära håll, så jag tycker att det är på tiden. Kul att "känna" någon som är där! :)

Det hade inte jag heller när jag åkte och tittade på den aktuella valpkullen :D
Jag visste att jag ville ha en frisk ras av mellanstorlek som inte behöver pälsvård och som inte kräver en massa mental aktivering.

Jag tycker absolut att du kan ha en whippet med dom förutsättningarna. Men som dom andra sagt så är vinthundar generellt svårare att lämna ensamma så dagmattehusse/dagis är att rekommendera.
Min whippa går på dagis och hon älskar det :love: Det ligger lite avsides med åkrar runt knuten så där springer dom ofta lösa. Hon älskar att bli jagad så hon motionerar några av dom andra dagishundarna på köpet :D
 
Min whippa går på dagis och hon älskar det :love: Det ligger lite avsides med åkrar runt knuten så där springer dom ofta lösa. Hon älskar att bli jagad så hon motionerar några av dom andra dagishundarna på köpet :D
Vad härligt det låter!
 
Min whippa går på dagis och hon älskar det :love: Det ligger lite avsides med åkrar runt knuten så där springer dom ofta lösa. Hon älskar att bli jagad så hon motionerar några av dom andra dagishundarna på köpet :D

Är du inte rädd att hon ska råka springa bort eller skada sig eller annat negativt då?

/hon som inte låter någon hundvakt i världen ta hunden utanför dörren utan rymningssäker sele och rejält koppel :angel:
 
Är du inte rädd att hon ska råka springa bort eller skada sig eller annat negativt då?

/hon som inte låter någon hundvakt i världen ta hunden utanför dörren utan rymningssäker sele och rejält koppel :angel:

Haha :D
Hon kommer när man ropar och är lös när ena dagisfröken är med (som även passar henne ibland), annars letar hon bara efter henne :)
Olyckan kan vara framme när som helst så det reflekterar jag inte över speciellt mycket. Hon älskar att vara på dagis och är väldigt nöjd när hon kommer hem :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 386
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 408
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 678
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp