Vräker halm, inga muskler, stor buk..!

Nickelodion

Trådstartare
Har en liten val på 6 år. 158cm. Travare. Han är under utbildning med tömkörning, longering och skrittpromenader. Jag har inte haft honom så länge och jag försöker bygga upp lite hull och muskler på honom.

Saken är den att nu har jag räknat ut en foderstat där han fått 12kg hösilage per dag i ett par månader. Med värden på 6,8MJ och 34smrp. Då ligger han lite i överskott på MJ men inte mkt. På detta har han gått upp lite i hull men inte så värst i muskler. Han tränas inte jättehårt men jag tycker att han borde fått lite mer "grundmuskulatur" så att säga. Det händer ju nåt men det går väldigt sakta..

Han står på halmbädd och under vintern så ljuger jag inte när jag säger att han lätt kunde äta upp en hel bal. Nu lägger jag bara in en halv bal per gång då han helst inte äter det om det är lite smutsigt. Därför har han nu fått ganska stor buk. Men jag är inte säker på om det är resten av kroppen som inte hängt med eller om det är magen som är för stor. ;)

Nu har vi gått över till torr hö och har precis skickat in en analys. Men nu till min fråga. Ska jag öka på proteinet med tex lusern eller krafft muskel även om det inte stämmer med foderstaten? Eller ska jag ge honom mer hö? Vill inte att han ska bli för rund om magen heller..?
snart är det ju sommarbete dags och till nästa säsong så funderar jag på låta han stå på spån istället.

Vad kan hända om man ger för mkt protein? (om jag nu ska testa och se)
Om jag ger mer hö så får han ju mer MJ...:confused:
 
Sv: Vräker halm, inga muskler, stor buk..!

Har du koll på om han får sitt behov av selen och E-vitamin uppfyllt?

12 kg hösilage är inte speciellt mycket och antagligen har det behövts en hel del halm för att uppfylla torrsubstansbehovet.

Att han blir rund om magen ser inte jag som ett större problem. Kan betyda att tarmarna är välfyllda, bara. Värre om han får fettvalkar, hängmage och spinkig rygg.

Ge i möjligaste mån hö eller hösilage. Kvoten på ditt hösilage har varit lite låg. Det är möjligt att det räcker med att se till att foderstaten har en kvot på 6. I och med att han behöver både hull och muskler så borde en kvot på 6 vara ganska lagom men det märker du ju efter ett tag.
 
Sv: Vräker halm, inga muskler, stor buk..!

Saken är den att nu har jag räknat ut en foderstat där han fått 12kg hösilage per dag i ett par månader. Med värden på 6,8MJ och 34smrp. Då ligger han lite i överskott på MJ men inte mkt. På detta har han gått upp lite i hull men inte så värst i muskler. Han tränas inte jättehårt men jag tycker att han borde fått lite mer "grundmuskulatur" så att säga. Det händer ju nåt men det går väldigt sakta..

Du har ett grovfoder med kvoten SmRp/ME = 5. Om du inte ger något annat foder som tillför protein eller aminosyror så är det troligt att din häst har ett proteinunderskott. Prova att ge ett proteintillskott, gärna något som innehåller en stor andel lysin.


Han står på halmbädd och under vintern så ljuger jag inte när jag säger att han lätt kunde äta upp en hel bal. Nu lägger jag bara in en halv bal per gång då han helst inte äter det om det är lite smutsigt. Därför har han nu fått ganska stor buk. Men jag är inte säker på om det är resten av kroppen som inte hängt med eller om det är magen som är för stor. ;)

Foder med en hög andel NDF är svårsmälta vilket betyder att mikroorganismerna i hästens grovtarm har svårt att bryta ner dessa. Följden blir att stora mängder osmälta fiberfraktioner ansamlas i grovtarmen vilket ger hästen ett bukigt utseende.

Ta bort halmen och om ditt grovfoder också är grovt så byt ut en del mot ett mer lättsmält foder, t.ex. ett grovfoder med finare struktur (lusern) eller betfiber.
 
Sv: Vräker halm, inga muskler, stor buk..!

Tack för era svar! Ja kvoten är kanske för låg. Ska nog prova med att ge honom lite lucern. Men får se först vad analysen på torrhöet visar. Jag har dock en känsla av att han kräver lite mer än "tabellerna" säger.

Hösilaget vi haft hade ts på 67% så det är inte jätte blött. Kan dock hålla med om att han verkar mer mätt nu när han får torrhö och äter inte halm lika hetsigt.
 
Sv: Vräker halm, inga muskler, stor buk..!

Eftersom han är muskelfattig så är det för lite proteiner.
Jag skulle smyga på med potatisprotein och ngt tillskott med selen och e-vitamin, mina äter VSL.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp