Vrålstark ponny!?!

R

reespect

I juni i år var vi på en stor hästmarknad i danmark dit vi brukar åka varje år och köpa ponnyer.
När vi precis var färdiga och skulle åka hem så fick jag syn på en liten stackars ponny som inte såg mycket ut för världen.
Så ska man kanske inte göra men jag köpte den, tyckte så synd om den. Det har varit en lång resa men denna lilla ponny. hon var full av mask och parasiter och var fruktansvärt skygg. Vi har jobbat med henne hela sommaren och beslutat att hon ska få stanna hos oss och bli min lillasysters ponny. Hon har nu blivit en otroligt social och tillgiven liten ponny MEN nu till det stora problemet, ridningen!
Hon är för det första väldigt het (arabkorsning). Vi har löshoppat henne och hon flyger över 130 utan problem, älskar att hoppa.
Hon är dock vrålstark att rida. Jag har ridit och utbildat ponnyer och hästar hela mitt liv men aldrig träffat på någon som denna. Hon är inte rädd eller stressad och aldrig dum utan bara VRÅLSTARK.
Första gången red jag med ett tredelat bett, hon är jättelugn när man skrittar men nr vi kom fram i trav så bar det bara av och tro att jag blev överraskad. Huvudet upp i skyn och svansen i vädret och totalt ostoppbar hon gick dock inte upp i galopp och försöker sticka utan bara ångar iväg, det går inte att svänga, ingenting.
Sen jobbade vi lugnt och fint med henne, tömkörde, red ut i skogen osv och har nu ridit henne med pelham vilket är det som funkar bäst dock inte bra.
Min syster har hoppat 2 clearrounder med henne och DÅ uppför hon sej, vi bara gapade.. hon pampade på i en snygg form i alla gångarter, lugnt och fint och hoppade alla rundorna felfritt MEN så fort vi är hemma så är hon ett ånglok igen.
SNÄLLA är det någon som känner igen detta beteende??
Hon är 14 år och har säkert varit med om många elaka människor och säkerligen inte blivit väl riden men så är ju läget, lite tips på någon bra övning, annat bett osv. tacksam för minsta lilla :laugh:
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Jag skulle nog bara ge henne mer tid och fortsätta som ni gör. Kanske ge henne ett par kortare viloperioder så hon får smälta allt som hänt.
Ni har bara haft henne i 3-4 månader, det är kort tid för en häst att acklimatisera sig och lära sig lita på människor igen. Mycket kort!
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

jo visst är det ingen längre period. Men hon har gått från att vara ett litet nervvrak till en väldigt cool och klok liten ponny. Hon är inte rädd / stressad / tittig utan bara stark. Hade hon visat tendenser till att vara orolig så hade vi självklart tagit det lugnt och försiktigt med henne men jag upplever henne bara som stark, hon accepterar inte bettet helt enkelt. I skritten är hon 100 % jättefin, i traven ångar hon bara på, tar inte förhållningar osv. naturligtvis är vi beredda på att ge henne tid men frågan är om man borde jobba henne på något annat sätt / övningar eller kanske något annat bett som kan passa bättre för ju friskare och lyckligare hon blir och ju mer kondition hon får desto starkare blir hon. På så sätt känns det som om vi bara går bakåt i själva ridningen.. och min syster känner sej helt maktlös när hon rider..
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Hästar som jag haft som varit hårda i munnen har jag helt sonika satt på ett rejält skarpt bett. Sedan har jag ridit på detta tills att dom stannar bara man pillar lite med lill-fingret i tygeln. Då har det gått bra att byta till ett snällare bett och sedan har det fungerat jätte bra, dock har dessa hästar blivit dumma igen så fort någon ridit dom med för hård hand. Bra att växla mkt. Jag tycker mycket om pessoabett (kan ju växla styrkan då), men det är väl en smaksak.

PS Min kompis har en stark häst, han går med remont nos grimma som lyfter bettet aningen samt martingal (som ska vara så spänd att den verkar så fort den höjer huvudet, INTE hänga slappt, som det ofta får göra på många hästar(varför ha martingal när den inte verkar ordentligt???)) det fungerade bra på den hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vrålstark ponny!?!

TID! Min häst var också vääääääääldigt stark. Extremt gick knappt att hålla på pelham bett ett tag. Men jag börja rida bettlöst. Lääänge. Var noga med att hon löd på sitsen. Nu går det att rida henne i bara halsring. :)

Nu rider jag på ett tre-delat bett och hon är verkligen super fin och känslig i munnen. Tro det låg psykiskt. Iaf funkar det bra nu. Jag skulle ge denna hästen massor med tid.. vila och sen börjat rida den bettlöst ett låååångt tag.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Jag tror det bästa man kan göra med sånna hästar är att göra så lite som möjligt helt enkelt :). Inte sätta på en massa martingalar eller konstiga skarpa bett och tvinga ner henne. Utan vara mjuk och få henne att söka sig ner själv. Kanske är lättare sagt än gjort, men sånna saker tar ju oftast ganska lång tid. Så det är nog bara att ha tålamod. Nu förespråkar jag ju akademisk ridkonst väldigt mycket, men det finns väldigt många fina knep inom det som funkar så bra utan att man behöver bråka med hästarna. Du kan ju alltid kolla upp något sånt! Lycka till.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Jag tror det bästa man kan göra med sånna hästar är att göra så lite som möjligt helt enkelt :). Inte sätta på en massa martingalar eller konstiga skarpa bett och tvinga ner henne. Utan vara mjuk och få henne att söka sig ner själv. Kanske är lättare sagt än gjort, men sånna saker tar ju oftast ganska lång tid. Så det är nog bara att ha tålamod. Nu förespråkar jag ju akademisk ridkonst väldigt mycket, men det finns väldigt många fina knep inom det som funkar så bra utan att man behöver bråka med hästarna. Du kan ju alltid kolla upp något sånt! Lycka till.

Eh, jag menade inte på att man skulle tvinga hästen som du verkar tro, ett bett är endast så starkt som handen som håller i tygeln= Ett "snällt bett" kan vara sämre än tex. pelhamstång. Martingal tvingar inte ner huvudet och ändamålet för användandet av en martingal är ju inte att få hästen att gå i form, martingalen ska hindra att hästen skickar huvudet till väders. Jag föreslog skarpare bett både för ryttare och hästens skull. Ingen av dom mår bra av att man får sitta och dra som en jävla idiot i munnen på dom tror jag. Folk verkar vara livrädda för att använda sig av skarpare bett eller hjälptyglar något jag tycker är helt sjukt, för om man använder dom på rätt sätt kan man på många sätt slippa mer bråk med hästen än om man envist sitter och traglar med en metod som uppenbarligen inte fungerar. Tanken som jag föreslog var ju dessutom att hon skulle använda sig av dessa metoder som en övergång tills hon får hästen dit hon vill. Det går fortare (även om tålamod fortfarande krävs), man får mindre blåsor på händerna, hästen får mindre ont i munnen och kanske franför allt kan man undvika en otäck olycka. Även den snällaste hästen kan ju blir rädd och om den är döv för tygeltag skulle inte jag vilja rida den på ett vanligt bett "bara därför att".

Några andra har ju tipsat om hackamore, och det kan ju vara ett alternativ, men personligen tycker jag att det är avsedvärt svårare att rida på det, men man kan ju alltid testa! Och så glömde ju jag något helt självklart! Gå till en bra tandläkare med din pålle. Riktigt duktiga brukar också kunna vara bra på tipsa om bett.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

ja bettlöst fungerar tyvärr inte glömde skriva det.. red med ett hackamore men det kunde slutat riktigt illa. Hon var som vanligt snäll och lydig i skritten men så fort hon skulle trava så bar det iväg och nu kunde vi lika gärna struntat i att försöka få stopp på henne för det var lönlöst. Hon sticker alltså aldrig utan hon travar i ett hiskligt tempo och huvudet upp i väders, tar man då i henne så stryker hon öronen och lägger huvudet på sne så det känns som om hela hästen ska välta :confused: med en låg, lugn hand så saktar hon så småningom av. Hon är genomgången av veterinär och hon har inte ont iaf.
Precis som jettan så måste jag hålla med om att jag hellre sätter på ett skarpare bett och på sätt kan undvika att sitta och dra och slita i ponnyn och det inget fel på hjälptyglar så länge dom används på ett korekt sätt.
skrev i början att pelham är det som funkat bäst men har nog rört till det lite nu :angel:
pelham funkar i den vanliga ridningen men det är en dragkamp, på jaktstång går hon dock bäst, vi blev jätteglada när vi äntligen hittat något som funkade hyffsat då är hon iaf ridbar men fruktansvärt stark och pigg.
något förslag på bett med liknande funktion som kan funka bättre eller något annat vi kan göra / träna?????
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Okeej..;)
Hur skulle det vara med gag-bett? Har ni provat det? Gag är nr 3 på min "bett lista" efter nr 1: vanligt tränsbett och nr 2: bettlöst :rofl:
Gag brukar fungera bra på hästar / ponnysar som gillar att ha näsan i vädret.
Hur är hon i longeringen? Det man inte kan kontrollera från marken kan man nog heller inte kontrollera från ryggen.
;)
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Eh, jag menade inte på att man skulle tvinga hästen som du verkar tro, ett bett är endast så starkt som handen som håller i tygeln= Ett "snällt bett" kan vara sämre än tex. pelhamstång. Martingal tvingar inte ner huvudet och ändamålet för användandet av en martingal är ju inte att få hästen att gå i form, martingalen ska hindra att hästen skickar huvudet till väders. Jag föreslog skarpare bett både för ryttare och hästens skull. Ingen av dom mår bra av att man får sitta och dra som en jävla idiot i munnen på dom tror jag. Folk verkar vara livrädda för att använda sig av skarpare bett eller hjälptyglar något jag tycker är helt sjukt, för om man använder dom på rätt sätt kan man på många sätt slippa mer bråk med hästen än om man envist sitter och traglar med en metod som uppenbarligen inte fungerar. Tanken som jag föreslog var ju dessutom att hon skulle använda sig av dessa metoder som en övergång tills hon får hästen dit hon vill. Det går fortare (även om tålamod fortfarande krävs), man får mindre blåsor på händerna, hästen får mindre ont i munnen och kanske franför allt kan man undvika en otäck olycka. Även den snällaste hästen kan ju blir rädd och om den är döv för tygeltag skulle inte jag vilja rida den på ett vanligt bett "bara därför att".

Några andra har ju tipsat om hackamore, och det kan ju vara ett alternativ, men personligen tycker jag att det är avsedvärt svårare att rida på det, men man kan ju alltid testa! Och så glömde ju jag något helt självklart! Gå till en bra tandläkare med din pålle. Riktigt duktiga brukar också kunna vara bra på tipsa om bett.


Det trodde jag inte heller att du menade. Men det är väl olika vad man tror på och tycker är bra? Jag menade inte att hon skulle sitta och slita ner hästen, rättare sagt det var det jag menade att hon inte skulle göra. Däremot tyckte du ju pessoa var bra, vilket jag tycker är ett riktigt skitbett som bara gör så att hästen böjer på huvudet. Jag tror inte på en massa hjälptyglar och grejjer sen om andra tycker dte är bra får dte ju stå för dom. Men jag tror hästen får en finare form och det blir en trevligare ridning i det långa loppet utan sånna saker. En idé kanske vore att börja jobba henne på marken? Men det verkar va en häst som behöver väldigt mycket tid.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

ja bettlöst fungerar tyvärr inte glömde skriva det.. red med ett hackamore men det kunde slutat riktigt illa. Hon var som vanligt snäll och lydig i skritten men så fort hon skulle trava så bar det iväg och nu kunde vi lika gärna struntat i att försöka få stopp på henne för det var lönlöst. Hon sticker alltså aldrig utan hon travar i ett hiskligt tempo och huvudet upp i väders, tar man då i henne så stryker hon öronen och lägger huvudet på sne så det känns som om hela hästen ska välta :confused: med en låg, lugn hand så saktar hon så småningom av. Hon är genomgången av veterinär och hon har inte ont iaf.
Precis som jettan så måste jag hålla med om att jag hellre sätter på ett skarpare bett och på sätt kan undvika att sitta och dra och slita i ponnyn och det inget fel på hjälptyglar så länge dom används på ett korekt sätt.
skrev i början att pelham är det som funkat bäst men har nog rört till det lite nu :angel:
pelham funkar i den vanliga ridningen men det är en dragkamp, på jaktstång går hon dock bäst, vi blev jätteglada när vi äntligen hittat något som funkade hyffsat då är hon iaf ridbar men fruktansvärt stark och pigg.
något förslag på bett med liknande funktion som kan funka bättre eller något annat vi kan göra / träna?????

Nu har jag inte ridit nagon häst av riktigt den kalibern du beskriver, men med hästar med liknande problem sa har det varit övergangar, övergangar och övergangar som har funkat. Dvs tre meter trav, skritt, tre meter trav, skritt. Eller ligga pa en attvolt, och sakta av till skritt varje gang man byter varv. Och traggla och traggla tills poletten trillar ner.

När skritt-trav funkar sa kan man ga över till tempoväxlingar, skritt-trav-galopp, etc.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

På en sån häst skulle jag nog spendera lååång tid till att bara skritta. Visst att man kanske får andra gångarter ofrivilligt (som man då saktar ner ifrån och tränar lydnaden) men är den verkligen vrålstark så låter det riskabelt/icke-konstruktivt att t ex hoppa.

Kan vara något fysiskt som gör att hästen känner behovet att "springa ifrån" eller kanske mentalt som sitter kvar. Är det andra alternativet kan man behöva träna hästen till att lyssna, bli intresserad och försöka "ha kontakt" med hästen mentalt hela tiden. Genom att ge den uppgifter hela tiden som är enkla och inte triggar till stress/olydnad, inte jobba för länge i taget men vara noga med att göra det intressant och vara konsekvent.

Angående övergångar så skulle jag vara försiktig med det (beroende på hur hästen reagerar). Min egen tog det nästan ett år av annan träning innan det började ge något annat än stress och överskottsenergi av att träna övergångar. Men är den cool i huvudet och "bara" olydig kan det vara grymt bra.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Ta det lugnare med ponnyn!!! :confused:
Ni har bara haft den sen juni, den har ju knappt fått tid att acklimatisera sig.

Jag skulle personligen ställa av den ett par veckor och sen börja om från början. (Ja JAG skulle inte rida "igång" den så snabbt från början, men det är ju redan för sent att ändra på)
Träna den massor i skritt, sen i trav och sist i galopp.
Ta ett steg i taget helt enkelt.
Det tar ju ett bra tag att bygga upp de muskler som krävs och vissa hästar blir ju starka i munnen när de inte orkar bära sig ordentligt.

De första månaderna kan det kanske krävas ett skarpt bett när ni rider ut (?), men när ni tränar dressyr tycker jag ni ska passa er för att sätta på skarpt bett.
Det tar inte bort grundproblemet och jag tycker det är bättre att man tränar rätt från början.
Mjuka händer, mycket sits och i en gångart som ni klarar av. Går det inte i traven så håll er till korta travsträckor (övergångar, inte för mkt - det är jobbigt för hästen!).
Gör det på rakt spår tills hästen är tillräckligt stark.

Var hästen i kondition när ni fick den?
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Eftersom hästen inte var stressad, sa kan övergangar funka. Börjar den stressa upp sig funkar det saklart inte, da far man börja med skritt-halt-skritt.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Ja som sagt, beror på hästen.
Min kan (eller ffa kunde) bli grymt stressad av många skritt-halt också.
En sak som annars kan funka för att förbättra bromsen är att hela tiden variera ridvägarna och rida ganska snäva vägar -serpentiner, volter, åttor, osv, försöka undvika raksträckor och större spår.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Min första ponny var lite sån. Men henne gick det åtminstonde att styra, och det var oftast i gallopen det blev en hiskelig fart huvudet rakt upp och bara ökade när man tog en förhållning! Hon var otroligt het och känslig att hålla om med skänkel var bara att glömma.
Endag när jag stog och kikade på en kompis som red henne så kom jag på det!
Så dagen efter satt jag upp och redfram mycket grundligt sen fattade jag gallop och lät henne gallopera runt runt i paddocken tills hon tröttnade (vilket tog ungefär 10 varv åt vardera hållet) jag stog hela tiden i lättsits med låg låg hand (nu menar jag rejält låg så låg man kan komma utyan att tappa baklansen framåt.) och med lite lätt kontakt i munnen.
Efter den gången så blev hon en helt annan häst! Lugn och fin i gallopen och sökte sig automatiskt till en fin form med stöd på bettet :banana:

Det var som om det bara gick upp ett ljus i huvudet på henne och vips så var hon avslappnad och fin.

Detta provade jag även på nästa ponny jag köpte. Den var iochförsig inte het men vägrade ta stöd på bettet. Så med låg låg hand visade jag henne vägen nedåt och det funkade för henne oxå :)

Naturligtvis så är inte detta ett sätt som man rekomenderar på hästar man inte känner bakgrunden till. Min häst hade min tränare ägt innan mig i många många år och jag själva red henne och tränade ganska mycket så jag visste att hon skulle palla med det.
 
Sv: Vrålstark ponny!?!

Är inte det där ett rid-tekniskt problem?
En stark häst får aldrig erbjudas handen som femte ben. Chock-lätta (handen fram och släpp hästen!) direkt hästen lägger sig på och ta in hästen i tex en sluta eller liknande så att den inte får "ånga" på rakt fram.
Hästen får aldrig hänga sig på handen, då har man redan förlorat och dragkampen är ett faktum.
Övergångar och åter övergångar, halvhalter, halter osv är ju också en metod för att nyansera ridningen och för att få hästen mer på sina bakben och mindre i handen.

Det krävs mkt ryttarkänsla för att få pli på en sån häst

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 632
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
635
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp