Bukefalos 28 år!

vrickad/stukad bakhov

vinkelina

Trådstartare
longerade hästen i går på ridplan som var rätt hård då de frusit på. Tyvärr blev hon "rädd" för nått och stack iväg. Såg inget skilt och hon rörde sig normalt efter det.

Idag när jag kom till stallet ser jag att höger bakben är tjockt (även det vänstra, men inte i samma storlek) känns styvt, men inte direkt nån värme i det. tar ut och skrittar henne i tron att hon bara samlat vätska i det, vilket händer. Märker då rätt snabbt att den nog är nått värre, i traven är hon helt klart halt.

in tillbaka och tittar, ser rätt snabbt att det troligen är en vrickning i kotan då den verkar "instabil" och är lite varm, hon gillar dessutom inte att man rör i den, dock inte säker hur mycket som är spel, för till slut räcker det med att vi tittar på benet, utan att röra det så blev hon sur. Lindade i alla fall med ispåse för att kyla ner, och har nu lindat alla fyra ben med paddar och fleeclindor.

tänkte avvakta över helgen och se hur det blir, hon går bra på rakt spår, när man vänder så ser man att hon tappar kotan lite, att den är lite instabil

har aldrig haft häst med vrickning, så vad skall man tänka på? hon verkar inte smärtpåverkad, mera sur då hon inte fick äta kvällshö
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

longerade hästen i går på ridplan som var rätt hård då de frusit på. Tyvärr blev hon "rädd" för nått och stack iväg. Såg inget skilt och hon rörde sig normalt efter det.

Idag när jag kom till stallet ser jag att höger bakben är tjockt (även det vänstra, men inte i samma storlek) känns styvt, men inte direkt nån värme i det. tar ut och skrittar henne i tron att hon bara samlat vätska i det, vilket händer. Märker då rätt snabbt att den nog är nått värre, i traven är hon helt klart halt.

in tillbaka och tittar, ser rätt snabbt att det troligen är en vrickning i kotan då den verkar "instabil" och är lite varm, hon gillar dessutom inte att man rör i den, dock inte säker hur mycket som är spel, för till slut räcker det med att vi tittar på benet, utan att röra det så blev hon sur. Lindade i alla fall med ispåse för att kyla ner, och har nu lindat alla fyra ben med paddar och fleeclindor.

tänkte avvakta över helgen och se hur det blir, hon går bra på rakt spår, när man vänder så ser man att hon tappar kotan lite, att den är lite instabil

har aldrig haft häst med vrickning, så vad skall man tänka på? hon verkar inte smärtpåverkad, mera sur då hon inte fick äta kvällshö

En led blir inte instabil om inte nån stödjevävnad gått sönder. Om man sliter av ett ett ledband i knät blir leden instabil tex. Är du säker på att den är mer instabil än den andra bakkotan för i så fall hade jag direkt konsulterat en veterinär och unde tiden ställt hästen på box! Är det bara en vrickning så är det inte konstigt om det är svullet och inte mkt att göra annat än vila och att se till att hästen tar det lugnt. Ev att det kan vara bra med nåt inflammationsdämpande.

Det är ALDRIG fel att konsultera en veterinär.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Pratat med vet som tyckte jag skulle avvakta över helgen, hon kommer till stallet i annat ärende på tisdag. Hon tyckte att det lät som en stukning. Fick dock inga skötseldirektiv.

Funderar om det bör lindas eller inte. Hon avlastar det inte. Gillade dock inte att jag pysslade med benet igår men stod snällt när vi höll upp frambenet. Dock är det en rätt vanlig reaktion, brukar alltid vara diskussion om vad man får göra med bakbenen.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Konsultera veterinär och boxvila/sjukhage. Plant underlag. Enligt min veterinär är en vrickning en stor grej, skador på ligament osv.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Säger som ovanstående. Hål hästen i stillhet, du vill absolut inte ha en ny vurpa med ytterligare slitningar i ligamenten.

jag hade lindat med tjocka stallbandage + att jag hade bett veterinären om recept på Metacam för det vet jag att min häst gärna äter och inte får problem med magen av.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Sjukledig till tisdag i alla fall och går redan i liten fyrkantig hage. Stallpersonalen lovade ringa idag vid utsläpp om hon blivit värre. Vågar inte ge smärtlindrande nu ifall hon då överbelastar det då hon inte verkar smärtpåverkad (jo hon säger till när det gör ont)

Så typiskt. Vi har hela hösten jobbat med ett ryggproblem. Hon har varit sned i hela muskulaturen och felbelastat bogarna. Fick grönt ljus att jobba fullt ut för tre veckor sedan. *suck*
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Ja det är så himla trist. Har också en olycksfågel. Nu senast fastnade hon i vattenslangen (fick panik och spoarkade omkring sig, och på sig...), det är 3 månader sedan och jag skrittar henne fortfarande bara... Ingen senskada enligt u-ljud och ingen skelettskada enl rtg men hon svullnar fortfarande från och till och hematomet mellan böjsenan och skenbenet finns fortfarande där. Nu får hon laser var tredje dag och frågan är om det ger nån annan effekt än större hål i mattes plånbok. Det var den hösten som skulle tillbringats i bokskogen och nu är det pissekallt och mörkt...

Nåja... Hoppas det inte är så farligt med din.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Men inte så optimalt kanske då att Longera ? Och på hårdfrusen mark ? Syfte ?
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

att bli av med lite energi, var det eller att skritta på samma ridplan. och tänkte att 20 min i lina borde ge mer än 45 min skritt. och skulle väl ha gått bra om hon inte fått panik av nått hon såg (detta är hästen som aldrig blir rädd kan tilläggas) hon gick ju rent efter det och såg aldrig att hon skulle ha snubblat till heller så kan ju lika gärna ha hänt nått i hagen. hur snabbt brukar man upptäcka en vrickning efter att den har inträffat?
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Fast en häst under igångsättning bör motioneras kontrollerat . Och på bra underlag . Detta är viktigare än minutrarna i sig dvs att den rör sig ergonomiskt .

En vrickning blir oftast värre än initialt när det händer då skadan "hinner ikapp" .
 
Senast ändrad:
Sv: vrickad/stukad bakhov

fast nu är hon ju inte under igångsättning. vi har haft problem under hösten med låsningar i ryggen som gjort att hon belastat bogarna fel. Nu är sadeln utbytt och hon har genomgått regelbunden massage/osteopati och vid senaste behandlingen för tre veckor sedan hittades inga låsningar alls mera. så fick då klartäcken att rida som vanligt. hon har varit i gång hela tiden men med lite mera anpassat program, ridas lång och låg och inte samlas ihop, samt just longering utan inspänning för att hon då gärna springer med mulen i marken och själv stretchar ut det onda området.

så den nuvarande skadan har inget med den gamla att göra, bara oturen att de kom när vi just fått de under kontroll
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Ok . Fast longering på dåligt i underlag är döden ändå oavsett om skadan är relaterad eller ej . Man longerar aldrig i motions syfte det sliter ngt sjukt !
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Ok . Fast longering på dåligt i underlag är döden ändå oavsett om skadan är relaterad eller ej . Man longerar aldrig i motions syfte det sliter ngt sjukt !
:bow:
lägger man dessutom till en taggad häst som exploderar för allt.

Jag är emot att longera friska pigga hästar utan inspänningar eller dubbla linor. då de kan få fnatt o.... vricka sig.

de är ofta trötta när de väl har sprungit av sig överskottsenergi. Bara lallat eller sprätt runt...

Rid hästen istället- när den är frisk.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

hemkommen från stallet idag, benet såg betydligt bättre ut nu, bara dubbelt så tjockt idag ;) hon har nu varit lindad dygnet runt sedan i torsdags kväll. trava lite med henne på stallgången idag också för att få en lite klarare bild hur det ser ut. och även det var bättre. markerade nog, men satte i all fall tyngd på benet.

så blir vila, kyla, lindat och korta promenader för hand fram till tis-ons.

knas att vi skulle ha haft hovslagare idag, hon går ännu med sommarskor och så kommer de snö nu :( blir väl att kolla statusen i veckan som sagt och se om hon orkar belasta det så pass att de går att sko (tänker på då vänster bakben skall skos och måste flytta över tyngden)
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Hästar förflyttar sin vikt diagonalt, så om de vill avlasta t e x höger bakben är det vänster framben som får ta smällen.
Sen finns det väl ingen anledning att trava hästen alls just nu, först måste den få normala ben innan man ens tänker tanken att kolla om den går rent.
Du har fått bra svar av Mackan, håller med om allt hon skriver. Håller med Axel också.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Är den tjock i benet?
Helvila eller möjligtvis en liten stilla promenad för att se om det går ner.

Fråga Vet. i första hand.

Du låter som många bilister eller Transportstyrelsen- vad tusan. Kommer det snö i vinter oxå- fast det nu är dec. månad:D
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

benet är tjockt, men ser betydligt bättre ut igår en på torsdag så går åt rätt håll. fick röra och linda utan att protestera och hon går nästan obehindrat på det, markerar lite bara. planerar att hon skall promeneras ca 10 min dag för att få lite stimulans.

skoningen så är en miss, av någon anledning fick hon på sig sommarskor när hon skoddes i oktober, trots att jag bad om vinterskor. (var en ny hovslagare som dessutom bor 40 mil bort men skulle ha bra rykte så vi var några i stallet som beställde honom till en "masskoning") och då de varit så bra väder har jag försökt dra ut på skoningen i hopp om att de inte skulle komma snö innan nästa skoning.
 
Sv: vrickad/stukad bakhov

Men hur tänkte du när du då dessutom rastar hästen på en hårdfruset dåligt underlag där den far runt ? Fattar inte ?;(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp