Vrickning?

BRAGO

Trådstartare
I lördags var min häst tydligt halt höger bak, jag trodde det berodde på strålröta som jag hittat dagen innan och varit och pillat i (finns en annan tråd om det). Åkte till kliniken på måndag morgon där jag har min hovis och han tyckte att jag fixat rötan jättebra och han skar rent bara och sa att den verkat lägga sig redan av behandlingen jag gjort hemma och han verkade inte ha ont av den. Det var väl bra men hästen är ju halt då pga ngt annat = mindre bra..

Min vet var som tur var där och tog sig tid för oss, hästen var tydligt halt i kotan och blev behandlad i kotan med tuppkam. Vad kan han ha gjort? Det måste vara ngt akut eftersom det kom så plötsligt. De släppte ut en ny granne till honom i hagen bredvid på lördagen och de sprang en del. Kan han ha vrickat sig?

Det jag tycker är märkligt är att hästen varit kall och torr i benet hela tiden. Har inte känt ngn värme där någonstans, men ändå är han ju tydligt halt. På söndagen var han till och med halt i skritt. Men sen står han ändå och vilar det andra benet lika mkt som det här när han står still. Tkr det är lite skumt!

Vi var där i måndags och det har nu gått en vecka då ungefär, vi ska tillbaka igen om en vecka till ungefär. Tills dess skrittas han 2*10 min per dag och går i sjukhage. Fortfarande kall och fin i benet och hoven och vilar på båda benen. På måndag morgon när vi var på kliniken var det mkt bättre men efter allt böjande och springande var han sen halt i skritt igen på kvällen när alla bedövningar gått ur. Nu tkr jag inte att han är halt i skritt.

Utöver detta (behöver ej läsas om man inte orkar med), så släckte inte hältan helt när vi bedövade kotan, även om det mesta försvann. Därav massa andra bedövningar och till sist släckte det sista av bedövning i hasen. Hasen ultraljudades och gaffelbandsfästen osv kollades, allt såg bra ut. Jag har oroat lite över hasen tidigare för jag tkr att han vinklar den lite dåligt. Egentligen tkr jag det med båda haserna, men han är kollad mkt och reagerar aldrig på böjprov i hasen. Det gjorde han dock inte nu heller, så det här med hasen kan ju varit ett tag som jag ju lite misstänkt. Han blev behandlad även i hasen på två ställen med tuppkam och "en dutt" kortison. Anledningen till det försiktiga kortisonanvändet är att denna häst haft fång tidigare.

Jag skulle tro som sagt att kotan är en akut skada och hasen ngt han gått med ett tag. Men det är ju bara en gissning. Nu undrar jag mest vad det kan vara i kotan. Visst borde de bli varma om de vrickat sig? Han blev inte röntgad i kotan nu utan endast behandlad, är det inte bättre nu på återbesöket antar jag att vi gör vidare undersökningar. Jag hade ju egentligen inte ens ngn tid på kliniken så jag var glad att de tog sig den tiden de gjorde!
 
Sv: Vrickning?

Min erfarenhet är ändå att akuta skador ger en värmeökning som oftast, med andra typer av skador som byggts på med tiden inte alls ger samma värmeökning och de kan to m uppfattas som kall i området.

Jag skulle nog inte ge mig här utan försöka gå vidare, speciellt som den sista hältan inte släktes förrän hasen bedövades också.
 
Sv: Vrickning?

Ja jag tkr lite så också egentligen, men det är så märkligt bara. På torsdagen red jag ett pass i ridhuset, han var superfin och jag avslutade därför ganska fort, på fredagen vilade han. Sen jättehalt på lördagen. Känns ju som att något har hänt.

Men självklart kommer jag inte ge mig här, vill ju försöka förstå vad det är för ngt.
 
Sv: Vrickning?

Kanske kan problemet i hasen ge problemet i kotan? Som en överansträngning. Samtidigt är det ju då ändå konstigt att det kom så tydligt och utan värmeskillnad.
 
Sv: Vrickning?

Det går ju inte att säga vad som är felet med din häst så här via nätet.

Men för att benet ska fungera måste det ju ha viss rörlighet. Om inte någon led tar ut rörelse korrekt(vinklas) kan en annan led behöva kompensera för det.

Jag har träffat på en del spatthästar som har haft extrem rörlighet i kotorna och om de inte tränats så att haserna och knäna flexat har de tagit ut största delen rörlighet i kotorna och därför blivit överansträngda där och halta.
Det har på vissa kommit "över natt" sas.
Jag antar att om något hänt a la tjolahopp i hagen och man är överrörlig någonstans och för styv någon annanstans så kan man gissa var det går sönder..
Dvs hästen behöver inte gått och haft ont alltid. Men de har en svagare länk i kedjan och där brister det om man sätter press på systemet..

Om det är så med din häst eller ej har jag ingen som helst aning om!
Men det har jag stött på med en del andra.
 
Sv: Vrickning?

Tack för ditt svar! Det låter ganska troligt tkr jag ändå med tanke på att jag gått och tänkt på hasen en del. Han är röntgad i haserna utan ngt tokigt men det var ca ett år sen så vi lär väl röntga dem nu på återbesöket.

Hur tänker du med träning för att haserna ska flexas? Vore intressant med lite tips, jag har sett att du skrivit en del om "rehabridning". Eftersom jag haft mkt problem med honom rider jag mkt som min equiterapeut vill att jag ska rida, mkt långsam trav och långsamma övergångar där han verkligen jobbar över ryggen och stärker sig. Jag har tyckt att det borde få haserna att vinklas in lite mer men det har det inte gjort, därav att jag börjat tycka att det är något knasigt med dom, han jobbar så korrekt i övrigt liksom. Han bygger inte riktigt muskler där "haserna ska sätta muskler" enligt hon som hjälper mig heller, så vi har klurat över haserna, men som sagt inte riktigt hittat ngt tidigare hos vet. Han har även en spänning (om än mkt liten) bakom sadeln på just höger sida. Han är väldigt mjuk i muskulaturen i övrigt över rygg och rumpa men där är det en liten förhårdnad eller vad man ska säga. Pga hans tidigare problem har han förr haft jättemkt spänningar där men de har nästan försvunnit helt nu när han varit frisk (enligt vad vi trott han varit iaf). Det enda som är kvar är just det här lilla på höger sida.

Tycker fortfarande det är lite märkligt OM det nu skulle vara ngt liknande som du beskriver att man inte kunde känna ngn värme, ökad puls eller svullnad vid kotan. Det förvirrar mig lite.
 
Sv: Vrickning?

Han tog när han var 2 bort en lös benbit i hasen på vänster bak, alltså den andra hasen. Han är nu 6 år. Så det är egentligen den vi har trott har varit värst tidigare. Sen en period på kanske två månader har jag haft lite svårare i höger varv och jag var orolig att det var ngt. Då var vi inne och kollade honom men det enda vet kunde se var att han drog utåt lite i höger varv, dvs hade lite svårare att komma runt där på volten när vi longerade. Jag har sen ridit på och trodde nästan att det var en styrkegrej för det har blivit bättre senaste veckorna och han har varit finare än nånsin. Jag har också nu börjat kräva lite mer och jobbat lite mer med tempoväxlingar i traven och galoppjobbat lite mer. Kanske blev det då för mkt för hasen och det här kom av det? Jag vet inte riktigt som sagt, klurar för mkt istället. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vrickning?

Det går inte att ge konkreta råd så här via nätet tyvärr.
Man behöver se hästen och ibland också testa hur de reagerar i olika rörelser.

Generellt så tänker iaf jag att man bör fundera HUR får man till samling i en häst.
För det är det jag tänker då jag utbildar dem. Man börjar inte tänka piaff dag ett. Däremot så börjar man tänka att de gradvis ska börja skjuta över vikten bak, hålla ihop i bålen och vinkla sig bak och bakbenen komma in i en mer bärande position. Gradvis!

Och iom att alla samlanDE övningar är böjda så börjar jag med böjning.
För mig så "går ställningen igenom" när inner höft kommer fram och ytter bak kliver in under tyngdpunkten. Dvs ytter bak ska bära mer.
Det är början till skolorna.

Är hästen ojämn i böjningen måste man analysera varför den är det. Och då arbeta med det.

Om hästen är extrem i sitt rörelsemönster så att den är mkt låst i var bakbenen ska placeras(bakom sig och för raka och oftast av stelhet) kan man behöva börja med sidvärts för att ens kunna påverka dem.
Jag brukar då arbeta på volt i böjning och flytta dem utåt.
Checka av att det går att flytta bogen ut och baken ut och lika mycket åt båda håll.

För att jag ska vilja hålla på och rehaba hästar vill jag kunna balansera dem i manken i sidled(lägga vikten hur jag vill så de inte lutar eller belastar ena fram mer). Jag lär då in ett signalsystem för det. Och för att placera in bogarna på linjen.
När hästen är i balans på linjen kan man börja arbeta mot mer bärighet. Och då med vinklingen av bakkärran.

Ryggning kan också vara intressant om man gör det korrekt. Med lååånga och långsamma kliv i form.

Jag lär in allt detta avsuttet i träns. Där kan man påverka som mest.
 
Sv: Vrickning?

Jag tycker du rider trevligt och det är en fin häst!

Men jag man kan se ofräschhet på filmen.

Man kan inte på en sån film säga att den var paj där. Men hade man kommit till mig och jag sett det där hade jag lagt övningar så att man kunde utvärdera under det passet om den blev bättre/gick att rida bort eller om det var oförändrat/blev sämre.
Det sista alternativet hade lett till vetcheck.

Blir hästen smärtfri enligt vet hade jag lagt om träningen ngt.
Det ser inte "hej kom och hjälp mig" ut i ridningen!
Men just iom att hästen nu haft en problematik hade jag funderat lite kring upplägget. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 349
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 730
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp