Vrickning?

Horse1738

Trådstartare
Hejsan!
Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är inte varm, inte oren och hade det inte varit för att jag är jädrigt vaksam på saker som inte stämmer så hade somliga kanske inte märkt det då det först syndes när jag satte på benskydden då man såg att kotan gick lite utanför benskyddet. Bara svullen på längden och inte på ”bredden”.
Hon och hennes hagkompis fick besök av en älg i går kväll och dom bockade runt och skenade som bara den, hon hade inga som helst koll på sina ben så jag undrar om hon kanske trampande lite snett igår när hon hade roligt? En liten vrickning kanske? Som sagt inte varm, öm, halt, ingen feber och helt i övrigt som vanligt.
Tycker ni jag ska åka in till klinik för att vara på säkra sidan? Vila? Boxvila? Lätta promenader? Ringa ut vet? Ska ringa upp min veterinär imorgon och diskutera med henne men undrar om någon här har lite erfarenhet att dela med er av🙂 Ni får gärna även dela med er av hur ni satte igång hästarna efter en vrickning.Mvh Moa
 

Bifogade filer

  • 279D9B6F-8BDD-494C-8E91-72195FA7CA5E.jpeg
    279D9B6F-8BDD-494C-8E91-72195FA7CA5E.jpeg
    240,1 KB · Visningar: 14
Jag hade satt hästen på boxvila och tagit ut en vet som kan ultraljuda. Hade en vrickning på en häst för ett par år sedan. Till syntes ingenting ”farligt” och inget skadat när den ultraljudades men det blev 4 veckor på box och totalt 3 månaders vila. En vrickning kan ta sin tid tyvärr. Dock var denna lite halt halt i början kan tilläggas.
 
Jag vet ju inte om det var en vrickning, hon var minimalt svullen i 3 dagar. Kan varit reaktion nu när dom börjat beta enligt vet
 
Jag vet ju inte om det var en vrickning, hon var minimalt svullen i 3 dagar. Kan varit reaktion nu när dom börjat beta enligt vet
Du frågade vad andra hade gjort och jag svarade efter det. Utan att veta mer eller ha sett hästen låter det i mina öron mer relaterat till att de sprang en massa än att dom har börjat beta gräs.
 
Hejsan!
Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är inte varm, inte oren och hade det inte varit för att jag är jädrigt vaksam på saker som inte stämmer så hade somliga kanske inte märkt det då det först syndes när jag satte på benskydden då man såg att kotan gick lite utanför benskyddet. Bara svullen på längden och inte på ”bredden”.
Hon och hennes hagkompis fick besök av en älg i går kväll och dom bockade runt och skenade som bara den, hon hade inga som helst koll på sina ben så jag undrar om hon kanske trampande lite snett igår när hon hade roligt? En liten vrickning kanske? Som sagt inte varm, öm, halt, ingen feber och helt i övrigt som vanligt.
Tycker ni jag ska åka in till klinik för att vara på säkra sidan? Vila? Boxvila? Lätta promenader? Ringa ut vet? Ska ringa upp min veterinär imorgon och diskutera med henne men undrar om någon här har lite erfarenhet att dela med er av🙂 Ni får gärna även dela med er av hur ni satte igång hästarna efter en vrickning.Mvh Moa
Jag hade avaktat och följt utvecklingen närmsta dagarna.
 
Min vilar just nu pga trolig vrickning. Han var tokhalt en söndag, aningens gallig i kotan men annars inga yttre tecken.

åkte in till kliniken akut eftersom jag misstänkte hovbensfraktur. Men diagnosen blev trolig vrickning.
Han stod på box med metacam i 5 dagar, nu 10 dagar i sjukhage och sedan en koll. Är han fräsch så får jag börja promenera för hand, om han inte är det ska jag in på återbesök.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 410
Avel Min häst har sprungit runt ordentligt i hagen i början på förra veckan, och har nu varit halt i en ca vecka. Har haft hovslagare hit och...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 990
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 573
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp