Vridet hovben pga fång

B

Bonnielove

Hejsan,
Ett ponny sto i min närhet fick fång nu i sommar och har nu som resultat fått ett vridet hovben. Hon har blivit utdömd och om jag har förstått det hela rätt så finns det ingenting man kan göra. Det hela är väldigt jobbigt för hon är bara 5 år och en jättetrevlig tjej. Jag bara undrar om det är så att när detta väl har hänt så finns ingenting alls kvar att göra åt saken?

Tacksam för seriöst svar
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Det finns en speciell fångtråd.

Men jag antar att hovbenet har roterat vilket betyder att det har ändrat vinkel i förhållande till hovkapseln. Vridet hovben har jag inte hört förut.
Det är ganska vanligt bland fånghästar och vad jag förstår (och hoppas) så kan de många ggr bli bra igen.

Nu är det ju svårt att säga ngt om den häst du nämner här. Om den har blivit utdömd av en veterinär så får man väl ändå anta att förändringarna är så pass stora att det inte går att göra ngt åt det. Eller också får man köra hästen till en annan klinik för ett utlåtande till.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Hej, jo jag hittade en tråd men den var stängd,
Jag menade roterat hovben, skrev lite snabbt så huvudet hängde inte med,
Jo det är väl så men vad jag har förstått så avlivas de flesta med det problemet, hoppades lite på svar från någon med samma problem och kanske lösning, tack för ditt svar!
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Skönt att det gick bra med din ponny, gjorde du något speciellt eller lät du henne bara vila?
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Mitt islsto fick fång för 1 år sedan! Hovbenssänkning + rotation. Hon var riktigt dålig och blev utdömt på en närliggande klinik efter röntgen! Hon skulle aldrig kunna bli bra och aldrig mer ridas.
Jag tog kontakt med Strömsholms omgående, vilket bemötande och vilket kanonjobb hovslagaren där har gjort.
Butta var det som hjälpte bäst som smärtlindring.
Hästen stog still bra länge, på djup spånbädd. När hon väl fick gå ut köpte jag old macs boot´s till henne, helt kanon. Även ute hade hon en liten fålla stor som en box.Denna häst mår idag jättebra och fick ett friskt stoföl i Maj. ( hon var dräktig när hon fick fång ) Hon kommer att kunna ridas igen!
Nu vet allafall jag hur viktigt det är att röntga en häst med fång + att det tar väldigt lång tid. Det har varit fruktansvärt jobbigt för både mig och hästen och tid har det tagit, pengar har det kostat, men det har det varit värt.
Efter röntgen så ser ju hovslagaren hur det ser ut och kan ju då verka hästen rätt.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Min fick fång i december förra året. Hon var riktigt dålig länge och är fortfarande inte helt återställd och hon har både sänkning och rotation. Men det har aldrig ens kommit på tal att döma ut henne. Hon skos fortfarande på klinik var 5:e vecka. Veterinären tror att hon kommer att bli återställd, men att det kan ta upp till två år.
Det verkar vara väldigt olika syn på behandling och prognos på fång beroende på vilken veterinär och vilken klinik man väljer.
Min är heller inte röntgad. Veterinären tyckte inte att det var relevant eftersom det tar ganska så lång tid innan hoven stabiliserar sig.
Mitt försäkringsbolag har hittills snällt betalat hela kalaset, förutom att jag får betala ny självrisk med jämna mellanrum.
Jag tror att när det gäller just fång så ska man inte lita på vad EN veterinär säger utan anlita flera.
Hade jag blint litat på första veterinären så hade min häst med all säkerhet varit i hästhimlem nu, helt i onödan. Jag hade turen att få en av världen främsta fångexperter som veterinär på kliniken och det räddade nog livhanken på min häst.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Kl

Hur länge gick din häst på smärtstillande?
För man kan ju inte ha de på smärtstillande hur länge som helst,
och att de ändå inte vill/kan gå, det får ju inte bli djursplågeri.
Håller med om att det är väldigt olika mellan olika vet..
Jobbigt läge om man tar bort hästen fast den hade kunnat leva.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Hon fick tre kurer med butta och sex veckors strikt boxvila på mjukt underlag plus mjuka skumgummitofflor fram. Efter boxvilan sjukhage med mjukt underlag i ca tre månader, sedan utökad hage efterhand. Nu står hon i ganska stor hage med kort gräs. Har först nu fått börja med kortare promenader tre gånger i veckan och hon har fortfarande puls av och till, men inget återfall på gång. det går väldigt sakta framåt, men det går framåt iallafall!
Hon är nog fortfarande lite öm, men det blir bättre och bättre efter varje skoning och nästa gång kan hon kanske få ett par vanliga skor fram. Har frågat veterinären om utdömning tidigare men han tycker inte att det är aktuellt, men att jag måste ge henne den tiden hon behöver, vilket jag är beredd att göra med tanke på hennes förhållandevis unga ålder
Jag tror på tiden som den viktigaste faktorn i behandlingen. Det har visat sig nästan alltid att det är värt att låta läkningen ta tid och att inte ha för bråttom med att komma igång med ridningen. Förutsatt att det inte är för svåra åkommor där hästen har ont och lider.
Har även lärt mig att mer och mer lita på min egen magkänsla och vara lite mer kritisk mot vad veterinärer säger och vilka behandlingar dom föreslår.
Efter alla dom många besöken genom åren på kliniken med olika hästar så får man ju sällan träffa samma veterinär mer än två tre gånger och då märker man hur många olika diagnoser och behandlingar det kan bli beroende på vilken veterinär man råkar träffa.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Min fick fång i december förra året. Hon var riktigt dålig länge och är fortfarande inte helt återställd och hon har både sänkning och rotation. Men det har aldrig ens kommit på tal att döma ut henne. Hon skos fortfarande på klinik var 5:e vecka. Veterinären tror att hon kommer att bli återställd, men att det kan ta upp till två år.
Det verkar vara väldigt olika syn på behandling och prognos på fång beroende på vilken veterinär och vilken klinik man väljer.
Min är heller inte röntgad. Veterinären tyckte inte att det var relevant eftersom det tar ganska så lång tid innan hoven stabiliserar sig.
Mitt försäkringsbolag har hittills snällt betalat hela kalaset, förutom att jag får betala ny självrisk med jämna mellanrum.
Jag tror att när det gäller just fång så ska man inte lita på vad EN veterinär säger utan anlita flera.
Hade jag blint litat på första veterinären så hade min häst med all säkerhet varit i hästhimlem nu, helt i onödan. Jag hade turen att få en av världen främsta fångexperter som veterinär på kliniken och det räddade nog livhanken på min häst.
Menar du att den aldrig är röntgad:confused:

Det måste man ju veta för att kunna behandla den så pass som det krävs.

I såna fall- hur vet man att den hade både rotation o sänkning o är det dessa som du kallar för "fångexperter"?
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Kom in med henne på klinik i väldigt tidigt stadium av fånget. Så länge hästen har pågående inflamation i hoven så kan hovbenet fortsätta att ändra läge och då är röntgen meningslöst.
Det är också vansinne att åka in med hästen i så tidigt stadium eftersom det frestar på hovarna ytterligare. Har frågat både veterinär och hovslagare på kliniken vid varje tillfälle hur det ser ut i hoven och dom tycks veta precis vad dom gör och hur det ser ut i hoven.
Veterinären visade mig hur man kan se en lägesförändring utanpå hoven. Det ser man om man känner på kronranden, det känns som en mjuk grop ungefär och han kunde säga ganska exakt hur mycket hovbenet hade sjunkit.
Även hovis på kliniken tycks veta hur det ser ut, fråga mig inte hur för jag kan inte sånt men litar helt på min veterinär och på min hovis i den frågan. Men jag ska fråga dom när jag åker in med henne igen om en vecka.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Men om det hände i Dec o nu är det Sept. Har ni inte varit på ÅB o då röntgat heller?

Det är detta som jag finner underligt- att en del tror sig kunna ha röntgensyn:bow: o samtidigt säga
-Veterinären tror att hon kommer att bli återställd, men att det kan ta upp till två år.
:confused:
Att den fortfarande ömmar lite är inget gott tecken.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Är du veterinär eller hovslagare till yrket? Om du inte är det så kan du väl tala om för mig varför du tror dig med säkerhet veta att man inte kan bedömma en lägesförändring utan röntgen?
Jag åker på återbesök var 5:e vecka. Har gjort det hela tiden sen december. Så länge det går framåt i tillfrisknandet så har jag ingen anledning att ifrågasätta behandlingen eller klinikens kompetens. Att det kan ta två år gör mig heller inget, huvudsaken är att hon tillfrisknar.
Sen att hon fortfarande kan ömma är väl något jag inte kan göra nåt åt. Du tycks vilja ifrågasätta den behandlingen hon får nu , så om du inte tycker att den är bra så får du väldigt gärna föreslå en annan eftersom du trycks veta hur man egentligen behandlar en fånghäst.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Jag är varken vetrinär eller hovslagare men har precis som du haft en häst med fång. Och jag anser att röntgen är nödvändig, speciellt för hovslagaren blir det lättare sedan man slagit en plåt. Man kan också se om det skett både sänkning och rotation och hur allvarlig den är.

En eftergift i kronranden kan påvisa att det skett en lägesförändring men du har ingen aning om hur mycket.

Jag gillar inte heller det faktum att hästen fortfarande ömmar och att man heller inte gör något åt det (smärtstillande etc.). Det finns ju också en gräns på hur länge man tycker det är o.k. att hästen har ont i förhoppning om ett tillfrisknande.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Hade man på klinik bedömt att ömmandet var av sådan karaktär att det behövdes smärtstillande så hade hon säkerligen fått det. Jag menar inte att hon har ont och lider utan att veterinär kan se att hon i ibland när hon travar vill istället tölta eller rättare sagt att traven inte blir ren. Dessutom så rids hon inte utan promeneras eller tömkörs väldig korta stunder. Hon är dessutom skodd med "bakochframskor" , vanlig sko som man helt enkelt sätter bakoch fram så tån bli öppen. Jag tror att det är det som i slutet av femveckorsperioden gör att hon inte travar rent för att skon trycker. Hon rör sig alltid jättebra när vi provar trava direkt, efter skoningen på kliniken.
Dessa skor är till för att stödja och hålla ihop hoven. När jag kom in med henne första gången var det just för att röntga efter att veterinären hemma remitterat oss till klinik. När jag väl kom dit fick jag "skäll" av en annan veterinär där för att jag hade åkt in med henne i i ett så akut stadium. Han sa att röntga en fånghäst i det stadiet säger absolut ingenting om var lägesförändringen kommer att sluta eftersom när hästen rör sig, står och går så kommer det att ske ytterligare förändringar så länge inflamationen pågår och hoven inte är stabil.
Det är konstaterat att hon har en liten rotation och sänkning på några mm. Jag är ingen djurplågare som låter min häst lida. Det är nog så att alla fånghästar tillfrisknar inte lika fort. Min andra fånghäst blev friskförklarad i somras, efter ett års konvalecens. Hon blev inte alls lika påverkad av fånget.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Att man inte ska åka in o röntga en med akut fång är en sak,( för att ev. stress med åkandet kan förvärra läget) men jag tycker att det är MYCKET märkligt att man då inte har röntgat på något av alla dessa ÅB.

Man mäter rotationen som regel i grader o delar upp den i lätt, måttlig eller kraftig rotation o om förbindelsen har släppt även baktill- sänkning.
Kraftig rotation med sänkning är förstås mkt allvarligt o där kan större ingrepp behöva göras- hovväggresektion o konv. tiden är ung. som du beskriver.

Om du läser på lite om fång så förstår du. Läs gärna Strömsholms hemsida om råd till fånghästägare! Det har vi andra gjort som har haft egna hästar med fång.
Det ska inte behöva ta 1- 2 år om hästen har lindriga förändringar- om den behandlats "rätt".

Jag skriver inte detta som kritik, utan som att söka second opinion.

Man kan behöva ta reda på varför den fick fång.
Ta en del blodprover o utesluta cushing mm.
Förmodar att du nu är verkligt trött o livrädd för att detta ska ske igen.

*Håller tummen*:laugh:
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Min häst har kraftig rotation med hovbenssänkning. Han lever !
Viktigast är hur dom rör sig och mår.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Hur kráftig hovbenssänkning hade din häst ?
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Min häst fick också "bakochfram-skor" under en period och de innebar att han blev ordentligt skev i bakkärran när han väl var bra från fången.

Jag förstår fortfarande inte hur vetrinären kan låta bli att slå en plåt för att lättare kunna bedöma behandlingsform. När fången inte längre är akut är det väl kutym att kolla hur kraftiga skadorna är.
Hur kan vetrinären vara säker på rotation samt sänkning utan att ha sett det på röntgen? Såg de det på första plåten?

Efter så pass lång tid så tycker jag inte att hästen skulle ha ont av fången längre. Det kan, som du säger, bero på skon så där vore det kanske läge att kolla upp hästen igen för att se var den har ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Vridet hovben pga fång

Min mammas halvblod hade rotation o enligt veterinären var hoppet i princip ute, men hon återhämtade sig otroligt bra o hovbenet har återgått till normalläge :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp