Bukefalos 28 år!

Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

blippi

Trådstartare
Halloj!

Inget köp är på G nu men frågar för framtiden om en del funderingar jag har. Hade en kompis som köpte en D-ponny ist för häst trots att hon var över ponnyåldern. Är detta smart tycker ni om man vill ha en häst att lära sig lite mer på osv? Jag är lite hoppintresserad & skulle vilja börja lära mig sakta men säkert. Gå lite hoppträningar & så om det vill sej väl kanske tävla i framtiden på lätta nivåer.
Kan då en något erfaren Dponny vara ett bra altenativ tycker ni? Eller är man galen som köper ponny ist för häst som vuxen?!

Vad skulle ni satsat på? Ålder, kön, erfarenheter hos häst minst osv.

Man bockar & bugar för era åsikter & er hjälp :banana:
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Det är väl inte så bra att köpa en ponny om du vill tävla och så. Men som det låter från ditt inlägg så vill du bara ha den till din hobby och träna lite mm och inte till tävling, då tycker inte jag att det spelar någon roll om man köper ponny eller stor häst :)
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Tycker det är svårt att säga eftersom jag aldrig har tävlat utan mer gjort clearround i hoppning när man var yngre... Jag vill att alternativet tävling ska finnas i framtiden om jag känner för det & det funkar bra mellan häst o mig... Så helt uteslutet vill jag inte att det ska vara. Kommer som jag skrev ovan dock att handla om lägre klasser i sånt fall. Börja från början på skoj med pay n jump kanske osv. Detta som jag också skrev skulle ligga i framtiden, går ju aldrig att säga någon tidsram då man aldrig kan veta hur saker kommer att funka... Men hoppträningar vill jag kunna börja med så pass fort det går & vi är redo för
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Du kan ju tävla ponny i avdelning B, men hade jag haft ambition att tävla hade jag nog hellre satsat på en stor häst, om än en liten sådan. :)

Annars spelar det ju ingen roll hur stor hästen är, så länge den klarar av att bära upp dig så är det ju bara en smaksak :)
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Vill du bara tävla lättare klasser så får du ju tävla avd B hoppning som överårig.

Själv red jag ponny som ung vuxen, dels pga att den hästen passade mig bra och att jag inte hade några tävlingsambitioner.
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Jag älskar att rida ponnys!
Om man inte ska karrärstävla så tycker jag att det är super med en ponny. Tycker det är en massa folk häromkring som köper hästar som är alldeles för stora bara för att de fyllt 18.
Tycker man skall se till harmoni och längd/vikt istället för till ålder. Om man nu inte skall tävla 1.40. För då är det ju lite jobbigare för en ponny ;)
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Du kan köpa en övervuxen ponny. Det är bra priser (och bra stl) på dem som vuxit strax över (maxat) ponnymått. Om det nu är ponny man vill ha. Man är inte galen :)

Med ex vis en kosning NF/connemara kan man stå sig väl i konkurrensen i hyfsade klasser - både i hoppning och/eller dressyr.
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Beroende på hur stor du är och hur stor den aktuella ponnyn är, så går det precis lika bra med en ponny. Jag känner mig som en myra på en stor häst (1,57 lång, ~53 kg tung), men jag har ändå ridit halvblod några år efter att jag blev 18. Den första lånade jag av en kompis, det var en nättare modell, och hon var bara 1,58, det funkade bra, men sen ville ägaren ha tillbaka henne. Den andra var grövre och 1,64, det var alldeles för stort. Det i kombination med att det var en problemhäst med stort P gjorde att vi lämnade tillbaka henne efter några år (hade henne på foder).

Nu har jag sen ett halvår tillbaka gått tillbaka på ponny. Har en maxad D-ponny (1,46) på foder och jag älskar det. :love: Hon har ett underbart temperament, jag kan utan problem komma upp på henne själv utan pall, jag kan hantera henne obehindrat, ja allt känns så mycket roligare än med halvblodet. Nu beror det ju lite på att ponnyn är ordentligt uppfostrad och halvblodet var gräsligt bortskämd av sin ägare, men det är helt enkelt roligare att ha en häst som man känner sig lagom på.

Planen är att vi ska börja tävla tillsammans längre fram, fast mot de stora hästarna. Vi får se hur det går, hästen har potentialen för lättare klasser i alla fall. Det enda tråkiga är att den här hästen aldrig kommer bli "min" på riktigt, då ägarens dotter ska ha henne sen. Hon är bara fem år, så det är ju ett tag tills det blir aktuellt, men jag har börjat kika lite på halvsyrran (ett år) som också finns i stallet. De har samma mamma, men hon har en lite större pappa, och ägaren tror att hon blir över 1,48, hon är större än vad min var vid samma ålder i alla fall. Aldrig mer stor häst säger jag i alla fall, jag rider min maxade C obehindrat, och det är rätt stor skillnad på en häst som är 139 cm och en som är 165...
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Vill du tävla tycker jag du ska satsa på en liten storhäst, tex en övervuxen ponny. Då har du lite större möjligheter om du får mersmak för tävling i framtiden och det är inte så stor skillnad mot en d-ponny. Men trivs du ändå bättre med ponny så är det inget fel med det, går ju även att tävla bland stora hästar.
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

jag skulle nog titta på en övervuxen ponny om jag vore du då dessa är betydligt billigare än en utbildad d-ponny. Eftersom du inte har något behov av en ponny så varför lägga ut extra pengar?
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Vill du tävla är det smart att köpa en häst.
Men annars spelar det nog inte så stor roll om det är ponny eller inte. :)
om man tänker ekonomiskt så är det nog smartast att köpa en "liten-storhäst". alltså en häst som är precis över 148cm. eftersom den är för liten för att riktigt konkurrera med de stora hästarna och den är för stor för att få tävlas emot ponnyer.
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Problemet är att jag har tittat efter övervuxna ponnys, MEN de säljs i princip alltid som unghästar bara (ingen utbildning alls) & eftersom jag behöver en häst som lutar lite mer mot läromästare så känns det inte som att det är ett alternativ. Har hitills aldrig sett en övervuxen som har varit någorlunda utbildad ens. Och lika lite har jag sett övervuxna som säljs i annan ålder än unghäst, vilket jag inte har kunskap nog för att skaffa.
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Jag tycker det finns ganska gott om hästar som är 150-155 cm? Men jag vet inte vilken utbildningsnivå du söker?
Det låter som att du behöver en häst med bra grundutbildning men mycket mer behövs väl inte för en låg nivå hoppträning?
Men visst är det alltid roligare att rida en välriden och utbildad häst!

Jag har alltid haft arab av pols stam dvs liten och nätt (runt 145 cm) men red ett tag på ett stort halvblod (168 cm) när jag förlorade min häst.
Det var trevligt och kändes ganska bra men den dagen jag åter satt upp på en arab, kände jag att jag var hemma!
Jag är nu lycklig ponnyägare och ryttare och ångrar det inte en sekund! Härligt med ponnybus och mycket praktiskt att kunna ta sig upp utan pall ;)
I jämförelse känns de stora hästarna nästan lite opersonliga än ponnys men jag är ju som sagt såld :love:
Och förresten hur kul är det att sitta på 168 cm häst när den börjar busa och härja :eek: Dödsångest!

Det finns en häst för alla och den ska man välja, i mitt hjärta finns bara araber :love:
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Man får väl för övrigt tävla D-ponny som storhäst också? På lägre nivå lär det inte spela någon roll om hästen är 148 eller 155, där är avstånden ändå inte superknixiga.

Jag är "vuxen" och skulle jättegärna vilja ha en d-ponny :banana:
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Även jag är "vuxen" (egentligen inte, men över ponnyåldern :p) och jag vill ha en D-ponny upptill min 171cm häst sedan :D Variation it is ;)

Jag har dock inga ambitioner att tävla, jag tänkte köpa ett connemara eller new forest sto (D-ponny) sedan när ekonomin håller för det, och sedan ha en medryttare någon dag i veckan som också får tävla ponnyn. På så vis sponsrar jag en ung ryttare också :D

Och det stämmer att man får tävla bland stora hästar :)
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Jag är vuxen och har en arab som det är D-ponnymått på. Hon har tävlat som D-ponny med tidigare (duktig) ägare och var mycket välriden och utbildad när jag köpte henne. Jag har lärt mig massor av henne, och har nu börjat tävlat henne som storhäst. Vi kommer inte att slå några rekord, men vaddå, även jag siktar bara på att ha kul o tävla någon lätt klass, o hon funkar perfekt.

Om man hittar den "perfekta hästen" och den råkar vara 148 cm eller strax därunder, vad spelar det för roll? Kör på du bara :)
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

NEJ! inte galet alls. Jag är vuxen och köpte mig en c-ponny, passar mig perfekt. En ponny kan lära dig huuur mycket som helst!!!!
Lycka till
/:)
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Jag köpte en c-ponny:D fast nu har han växt till sig och ligger säkert på gränsen till d:p ångrar inte mitt köp men man kan få stå ut med att folk har åsikter om att man rider ponny.:D
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Om det inte är en tävlingshäst du vill ha utan en häst att träna och utvecklas på, så är väl en ponny ett bra alternativ. Är man lagom stor för ponny så varför inte? Hästen ska passa ryttaren.
 
Sv: Vuxen + D-ponny bra/dåligt?

Varför vill du ha en ponny och inte en stor häst?

Jag är vuxen och har en C-ponny, men jag är inte jättestor heller så det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har en ponny pga den praktiska storleken först och främst eftersom jag har en del handikapp så för mig är det bäst och man kan ju som sagt tävla avd B iaf :)

Men vill man tävla mkt och är lång skulle iaf inte jag köpa en ponny...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 746
Senast: Hallonsoda
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 621
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp