Vuxen hund aggressiv mot valp.

Bobbo

Trådstartare
För 5 veckor sedan fick vi hem en valp som då var 10 veckor gammal.
Vi har sedan innan en Jack Russel hane på 5 år, som alltid varit snäll och fungerat men alla andra hundar och människor.
När vi fick hem valpen märkte vi väldigt tidigt att den vuxna hunden var väldigt reserverad mot valpen, vilket vi tyckte var helt normalt då det självklart var en omställning att dela på sitt "revir" men vi tänkte att detta skulle gå över av sig självt, efter att de vant sig vid varandra.
Jag är självklart införstådd med att min vuxna hund ska uppfostra valpen, och säga ifrån när det blir för mycket, men jag tycker att detta börjar bli otroligt jobbigt.

Det är främst vid matdags som min vuxna hund visar aggression mot valpen, även när det kommer folk, så tillåter han inte valpen att hälsa utan visar tänderna och morrar.
Valpen får inte ha leksakerna utan att min vuxna kommer och tar sakerna ifrån honom, och det märks tydligt att han tycker att allt är "sitt".

Valpen är ju väldigt "på" många ggr och vid dessa tillfällen tycker jag inte att det är konstigt att han säger ifrån, men det är just vid dessa andra situationer jag känner att det går till överdrift.

Det vuxna hunden har aldrig visat dessa signaler innan, varken mot andra djur eller människor, vad är det som har hänt?
Vad kan jag göra för att få det att fungera?

/ bobbo
 
Håll isär hundarna när du inte har kontroll och minimera situationer som framkallar resursförsvar.

Alla hundar gillar inte valpar, men det kan bli bättre när den lille blir större. Eller så blir det inte det, inte alla hundar fungerar i flock.
 
Det kan vara en bra idé att prova att ge dom mat i olika rum till att börja med, kan låta extremt men då utesluter man verkligen alla stressmoment som kan uppstå vid fodring.
Gällande leksakerna, har valpen några egna leksaker som hen fick i samband med att ni fick hem valpen eller delar hen dom gamla leksakerna med den äldre hunden? Jag får annars en känsla av att det kanske kunde bli lite bättre om valpen fick nya, egna leksaker så den äldre slipper dela med sig iom att den är så mån om att "allt mitt är mitt"

Som föregående talare sa, alla hundar fungerar inte i flock men jag tycker att du ska ge det lite tid. Det är ju så klart en väldigt stor omställning för den äldre hunden som har varit ensamhund i hela sitt liv och plötsligt måste börja dela sitt revir. Många gånger vänjer dom sig och finner sig i situationen med tiden :)
 
De äter i varsin del av lägenheten, men det är såfort de förstår att de ska få mat som det blir sura miner.

Han har den stora hundens leksaker, ska prova att köpa nya, tack för tipset. :)

Min vuxna hund har bott med en annan vuxen hund tidigare ( jag och sambo bodde hos hans föräldrar under en period ) och de har en Eurasier (gammal som gatan) och detta har alltid gått bra, varit Eurasien som varit sur. Därför kom det som en chock att det inte fungerade med vår nya hund.
Vår vuxna har alltid fungerat med ALLA hundar men han har aldrig träffat en valp tidigare vad jag kan minnas, och hoppas att detta går över när liten blir större.

Det som är så lustigt, är att de kan sova bredvid varandra och vara hur kärvänliga som helst mot varandra vissa stunder, och sen vänder det.

/ bobbo
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 544
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 633
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp