Vuxen hund som kissar inne i någon slags protest

Beppeokakan

Trådstartare
Hej,
Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med.
För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina Beppe(då 4årig) kastrerade Bichon Havanais från Hundstallet.
Beppe var en privat omplacering. Vet inte så mycket förutom att tidigare ägare troligtvis hade tröttnat på honom.
Beppe är en glad, lekfull hund som gillar sällskap. Ganska kräsen med vilka andra hundar han vill leka med när vi är i hundrastgården och träffar andra hundar. Men på hunddagis trivs han bra och leker med några av de andra mindre hundarna.
Vi har gått lite olika hundkurser bl.a. Vardagslydnad, agility och problemhundskurs på Hundstallet (för att få bukt med hundmöten då han ofta skäller mycket)

Sedan jag fick honom har han i perioder kissat inne. Det är inget revir stänk, utan tömma blåsan(utan att lyfta benet). När detta sker så har vi ofta varit ute nyligen(eller i allafall inte så länge sedan att han inte skulle kunna hålla sig) så därför tror jag att det handlar om någon slags Protest-grej.
Flera gånger har det även skett när vi är hemma hos andra. Vilket såklart är väldigt pinsamt och jobbigt. Vilket nu gör att jag knappt vågar ta med honom hem till andra.
När dessa kissa-inne-perioder uppstår så finns det ibland samband. Men ibland inte. Vissa gånger då jag kan förstå att han kan haft anledning är ifall vi byter miljö(är hos någon annan eller sover någonannanstans) när min pojkvän flyttade in hos oss för snart ett år sedan etc. Så förändringar som kanske kan gör honom orolig. Men ibland kan det vara helt normala perioder och då han bara går på någon matta(badrum eller hall oftast) och tömmer blåsan.

Jag var för en tid sedan hos en veterinär och kollade att det inte var någon urinvägsinfektion eller annat medicinskt fel på honom. Men provtresultatet visade inget fel.

Nu har jag och min sambo precis flyttat från lägenhet till hus. Han var själv häromkvällen i typ 3 timmar då kissade han i vår säng.. Vi har nu köpt hanskydd(tygbälte som funkar som kiss-skydd) vilket funkar bra, förutom att han nu bajsar istället för att kissar inne. Jag tror som sagt att detta är pga att han är lite orolig och inte vant sig i vårt nya hem.

I övrigt äter han torrfoder,får ca 5dl vatten om dagen och är frisk och pigg.

Jag har försökt rådfråga hundkursledare och andra som kan mer om hundar än jag, försökt söka på nätet om andra som har liknande problem men inte fått något bra tips.
Så väldigt tacksam för seriösa tips!
Med vänlig hälsning,
Karin
 
Du säger att han dricker ca 5 dl/dag. Hur mycket väger han? Har han alltid druckit ungefär så mycket? Jag har alltid hört att man som riktmärke ska ha cirka 1 L/20 kg hund per dag. I så fall skulle han väga cirka 10 kg?

Vad kollade vetten utöver bakterier i urinprov?

Min ene hane har precis haft problem med njurarna. Han kissade stora pölar inomhus och det gör han fortfarande men inte lika ofta nu som innan. Han drack även mer än han gjort tidigare och nu dricker han mindre igen. Det hände ett par gånger i början att han kissade i säng/fåtölj, troligtvis så bara kom det innan han hann därifrån. Man började med att kolla bakterier i urinen och så tog man blodprov. Bakterier fanns inte, däremot så hade han förhöjda värden i blodprovet. Han fick specialfoder och så togs blodproverna om efter några veckor. Då var värdena normala igen och sen tog vi om dem i förra veckan, fortfarande normala. För några år sedan tog man ultraljud på urinblåsan av annan orsak, då upptäcktes att han har kristaller i urinen. Om 2 veckor ska vi göra nytt ultraljud för att se hur det står till med kristallerna som är av den sort som inte går att lösa upp. Eftersom det verkar som om han valpsitter när han kissar inomhus (stor rund pöl) så kan det tänkas att han har njursten som kan lägga sig för urinröret när han lyfter på benet på rastrundan(lyfter alltid ute). Denna hunden är helt trygg med tillvaron i alla situationer, har alltid varit helt rumsren. Omplaceringshund som kom när han var 9 månader. Han är drygt 14 år nu, men njurproblem kan dyka upp när som helst i livet. T ex kan fästingsjukorna ställa till det med njurarna.

Troligtvis är det inte som din hund protestkissar. Hade han kissat p g a rädsla/glädje så hade han ju kissat just precis när han blir rädd/glad. Det är lite samma fenomen eftersom min också när det var som värst kissade en stor pöl precis som du säger endast ett par timmar efter rastning. Nu har det minskat så att det händer nästan bara på natten i samband med att jag går upp på toa.
 
Jag kom på en sak till. Du säger att han är kastrerad. Vet du om han hade båda testiklarna nere? Om inte så har man kanske bara tagit bort den ena. Då kan han ha ont i den som ev sitter kvar i ljumsken eller prostata. Kan han då inte kissa p g a kisskyddet så bajsar han istället.
 
Våran förra tik kissade alltid i en av sängarna i någon slags protest, framförallt när hon inte fick följa med eller liknande. Dock så kissade hon enbart i sängar vilket vi löste genom att helt enkelt stänga till sovrummen när vi gick. Det var det enda sättet att lösa det problemet på. Kan säga att hon inte var rädd för att vara ensam eller så, hon gick och la sig och sov som en stock så fort dörren stängdes.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 398
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 552
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 357
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp