Vuxen hund tappar vikt och muskler

MiniLi

Trådstartare
Min ena hund (ridgebacktik, 5 år i sommar) har börjat tappa både muskler och hull.
Hon har ätit samma foder och mängd i flera år och då hållt sig perfekt. Nu har hon börjat rasa och jag har dubblat givan men tycker inte att det händer så mycket.
Aktiveringsmässigt så lever hon lugnare än tidigare vilket säkerligen kan förklara muskelförändringen men att hon skulle tappa hull av mindre fysisk motion känns ju konstigt.

Som valp var hon mager som ett skelett och hade svårt att gå upp i vikt men som vuxen har hon haft väldigt lätt att lägga på sig och vi har snarare hållt igen på maten för att hålla henne slimmad.
Nu börjar hon kännas knotig och tanig, och ökad fodergiva verkar inte riktigt hjälpa.

Vad bör jag kolla upp som kan vara en orsak till viktnedgången?
Mask har jag tänkt att jag ska kolla. Men mer?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Addison, njurproblem, sköldkörtelproblem (även om hypertyreos (dvs överaktiv sköldkörtel) är ovanlig på hund). Som exempel.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Tack!

Hon var inne en del hos veterinären i somras/höstas och då togs bland annat en massa blodprov som inte visade på konstigheter alls. Men då hade hon heller inte börjat tappa vikt.

Hur snabbt brukar sånt komma? Tänker om man bör göra om prover som togs för ca halvåret sen.

Hon har ju eventuellt någon diffus smärtproblematik som vi varit inne mycket för men aldrig lyckats hitta något som felar.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Cancer. Kan vara lurig som bara den och är dessutom vanlig hos hundar. (Usch vad jag känner mig hemsk när jag skrev det :(. Det är dock säkert något annat)
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Usch. Klump i magen direkt!
Hon har lite knölar (som veterinären säger är ofarliga, men man har inte skickat iväg prover) och har släktingar som gått bort i cancer.. :(
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Har aldrig hört om ngn ridgeback som har addison faktiskt. Men kanske?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Inte jag heller faktiskt (hade RR tidigare).
Men det kan ju vara vad som helst och många saker kommer relativt fort, absolut att det kan ha hänt en massa sedan i somras.
Hade helt klart tagit hunden till en veterinär och kollat upp till exempel lever och njurar med mera.
Har hon några andra symtom förutom viktnedgång? Dricker mer/mindre, matlust, kissar och bajsar som vanligt, humöret och så vidare?
Hon är ju alldeles för ung för att det skulle bero på åldern tycker jag.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Det kan inte vara så enkelt som att hon fått mask?

Som jag skrev så ska jag kolla mask!

Inte jag heller faktiskt (hade RR tidigare).
Men det kan ju vara vad som helst och många saker kommer relativt fort, absolut att det kan ha hänt en massa sedan i somras.
Hade helt klart tagit hunden till en veterinär och kollat upp till exempel lever och njurar med mera.
Har hon några andra symtom förutom viktnedgång? Dricker mer/mindre, matlust, kissar och bajsar som vanligt, humöret och så vidare?
Hon är ju alldeles för ung för att det skulle bero på åldern tycker jag.

Hon har ju länge varit omväxlande hängig/orolig/ovillig men just den senaste tiden tycker jag att hon varit rätt så pigg.
Jag har inte tänkt på någon förändring gällande matlust/kiss/bajs/vätska..

Jag ska kolla så det inte är mask först. Men ska nog försöka åka förbi vet och väga henne snart för att kolla hur mycket hon kan ha gått ner..
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Tack!

Hon var inne en del hos veterinären i somras/höstas och då togs bland annat en massa blodprov som inte visade på konstigheter alls. Men då hade hon heller inte börjat tappa vikt.

Hur snabbt brukar sånt komma? Tänker om man bör göra om prover som togs för ca halvåret sen.

Hon har ju eventuellt någon diffus smärtproblematik som vi varit inne mycket för men aldrig lyckats hitta något som felar.

Tex njurproblem visar sig inte på proverna förrän det gått väldigt långt. Min hund har tex en njure som är kroniskt förändrad, snudd på skrumpnjure när man tittar på ultraljud. Hon har trots det normala njurvärden.

Så jag tycker en tur till veterinären kan vara en bra idé, då mycket kan hända på några månader.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Anaplasma hade min hund med samma symtom, så fästingsjukdomar kan vara värda att kolla upp.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Som jag skrev så ska jag kolla mask!



Hon har ju länge varit omväxlande hängig/orolig/ovillig men just den senaste tiden tycker jag att hon varit rätt så pigg.
Jag har inte tänkt på någon förändring gällande matlust/kiss/bajs/vätska..

Jag ska kolla så det inte är mask först. Men ska nog försöka åka förbi vet och väga henne snart för att kolla hur mycket hon kan ha gått ner..

Jag hade bokat en tid hos vetten nu. En hund på bara 5 ska inte vara hängig en längre tid utan vara pigg och allert och inte tappa både hull och muskler.
Gubben hade liknade problem med sin tik under hösten. Lite hängig, föll ur, matt päls. Men blev pigg och fin emellan. Inget vi oroade oss för, mer att vi var lite bekymrade ibland. Känner mig precis som Tora sa...taskig när jag säger det här men det var cancer som satt på lever och njure.

Säger inte att det måste vara så.
Hoppas det bara är några äckliga maskar!!
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Anaplasma hade min hund med samma symtom, så fästingsjukdomar kan vara värda att kolla upp.

I höstas tog vi prover för borrelia, anaplasma och TBE som inte visade någonting alls.

Jag hade bokat en tid hos vetten nu. En hund på bara 5 ska inte vara hängig en längre tid utan vara pigg och allert och inte tappa både hull och muskler.
Gubben hade liknade problem med sin tik under hösten. Lite hängig, föll ur, matt päls. Men blev pigg och fin emellan. Inget vi oroade oss för, mer att vi var lite bekymrade ibland. Känner mig precis som Tora sa...taskig när jag säger det här men det var cancer som satt på lever och njure.

Säger inte att det måste vara så.
Hoppas det bara är några äckliga maskar!!

Alltså jag har ju varit till veterinären jättemånga gånger för hennes beteende så tröttheten är ingenting som kommit nu. Och som jag skrev så för tillfället så är hon pigg.

Självklart kommer jag ta henne till veterinären för viktminskningen men först vill jag komma så det inte är ngt så enkelt som mask.
Tills dess tar jag gärna emot tankar om vad det kan vara annars.

Cancer är ju något jag redan oroat mig över, ska definitivt fråga vet om det nästa gång!
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Problem med bukspottkörteln ger stor viktnedgång snabbt. Kolla om den har annorlunda färg på avföringen.
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Det ska jag kolla!
Någon särskild färg det kan bli?
 
Sv: Vuxen hund tappar vikt och muskler

Okej. Det är inget jag har reagerat på iaf, och nu när vi precis var ute på promenad så kom det inget som jag kunde detaljgranska ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 037
Senast: Aionee
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 345
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 423
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 319
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp