Bukefalos 28 år!

Vuxen hund

B

Bärin

Är det någon här som har erfarenhet att ta över/köpa en vuxen hund?

Vad finns det för fördelar/nackdelar med det? Hur fick ni tag i hunden?

Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Vuxen hund

jag fick min tik som 2-åring, men hon var en aning vanvårdad så det är inte att jämföra med en "normal" hund. en problemhund ska man bara skaffa om man verkligen har tid och råd och helst har lite förkunskaper också.

fördelarna (om man får tag på en väluppfostrad hund) är att man slipper lära hunden att bli rumsren och förhoppningsvis kan den gå fint i koppel också. dessutom behöver man inte vara hemma så länge innan man börjar jobba/plugga igen. nackdelarna är att du inte får vara med helt från början och vissa tycker att de får ett starkare band till hunden som de haft som valp. hundar är dock inte så trogna som man gärna vill tro, utan de flesta sätter nya ägaren framför gamla ganska snabbt. sedan kanske man inte kan forma hunden precis som man vill, en hel del grundläggande träning ska ju läras in tidigt för bästa resultat.

min tik passade jag under det som skulle bli de sista veckorna i hennes liv, om de inte hittade en ny ägare fort. hon såg på mig med sina stora bärnstensfärgade ögon och sen var det kört. dessutom kom hon så bra överens med min andra hund att saken var klar och så informerade jag ägaren om att jag inte tänkte lämna ifrån mig hunden. efter lite knorrande skrev han på papprena om att hunden var min (jag kanske skulle påpekat det där om att han var en dålig människa EFTER att han skrev på pappret, men å andra sidan ville han bara bli av med hunden).
 
Sv: Vuxen hund

Vi köpte en 4 årig schäfer tik, för många år sedan visserligen men ialla fall... Henne hade de satt ut annons på i lokaltidningen, Husse var väktare och hade hundarna i jobbet, Gina, som vi köpte, var för vek för att fungera i jobbet men hade fått vara familjehund, men när sedan hon rök ihop med hans arbetshund, en tik så var de tvunga att välja och då blev det Gina. Och glada var vi för det! Hon var helt underbar och trivdes bra i våran familj. Men hon var inte det minsta misskött utan snarare väldigt väldresserad, hon blev antaglien lite bortskämd hos oss då inte vi ställde riktigt samma krav på henne, men jag tror inte att hon led av det! ;)

Sen tog vi även hand om en annan äldre hund men honom lämnade vi tillbaka för han var för svår för oss. Han hade blivt retad av famlijen dotter med moped så varje gång han hörde motorljud gick han till attack... Min lillasyster blev biten två gånger, och sista gången när vi var inomhus och en bil körde förbi utanför, han blev senare avlivad för sitt eget bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen hund

Min först hund var en 8-årig greyhound som jag fick gratis av en man som skulle flytta och inte kunde ta hunden med sig. Han var nog världens snällaste och goaste hund!
Nackdelen med att ta en vuxen hund är att du aldrig riktigt vet hur hunden ska reagera på vissa saker som tex. när man tar något som hunden har eller liknande.
Fördelarna är många! Du får förhoppningsvis en hund som redan kan de mest elementära sakerna, som sitt, ligg, de kan gå i koppel, är rumsrena även omdet lätt händer några olyckor i början.
Även vår ena nuvarande hund är en som vi fick vid vuxen ålder, också det en fd kapplöpningsgreyhound. Det har fungerat jättebra och våra hundar har vi hittat genom annonser i tidningen, men du kan alltid söka på internet, tex Hundis har vuxna hundar till omplacering.
 
Sv: Vuxen hund

i våran familj fick vi en liten cavalier king charles spaniel som då var ca 3-4år. anledningen var en familj som skillde sig och hunden blev "över", ingen orkade bry sig om honom. kontakten fick vi genom släktingare som kände ägarna till hunden.
När han kom var han INTE rumsren och ganska ouppfostrad eftersom han varit ensam i en lägenhet ganska mycket och sedan inte blivit tränad när ägarna varit hemma... efter nån vecka förstod han att man bara fick göra ifrån sig ute och förstod "lättare" kommandon såsom "sitt" och "gå och lägg dig". Har sån tur att vi bor på landet och hunden lärde sig snabbt att lyssna så pass att han fick vara lös och senare blev det heller inga problem att lämna honom själv i huset (med katterna) medans vi var i skolan/ på jobbet.
Det som tyvärr är negativt är att man inte kan vara säker på t ex vaccinationer och saker som bör vara gjort i valpåren. sen övertog vi hunden utan någon närmare veterinärkoll och det fick vi igen då hunden några år senare dog p.g.a hjärtfel.
 
Sv: Vuxen hund

Tycker inte det finns några nackdelar, givetvis skall hunden inte ha farit illa.

När hunden är mellan 3-5 år gammal, så skadar inte en omplacering hunden eftersom den med sin ålder skall vara trygg i sig själv.
Givetvis finns det undantag, framför allt med hundar med lynnesfel.

Om hunden inte kan något, så är den fortfarande inte för gammal att lära heller.

Har haft tre hundar som jag övertagit, varav en som inte farit illa.
Denna hund blev en bra brukshund så småningom...

Glömde, ang vaccinationer så skall man kräva vacc, intyg.
Har den inget sånt så får man vaccinera om på nytt.
Samt givetvis vet, bes hunden (som ändå behövs till försäkringen)...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vuxen hund

Fördelar: man slipper valpkrånglet; rumsrenhetsträning, kan inte vara själv m.m. , man vet vad man får i utseende och en del av temperamentet (en del hundar förändras ganska mycket när de kommer i puberteten t ex)

Nackdelar: alla beteenden kanske inte passar i ens familj (man kan ha ganska olika uppfattning vad som är ok och inte ok, och allt är inte jättelätt att träna om), man har ingen gullig valptid...

Vi har en blandras som vi tog emot som 6åring, vi hittade honom via annons här på Buke. Fördelarna med honom är många, han är barntränad, kan en del kommandon, är ganska lik vår andra hund i temperament, är fruktansvärt snäll. Däremot kissade han inne precis när vi fått honom, han var rumsren men det tog väl ett tag innan han kände sig trygg och hade ställt in sig efter våra vanor. Det gick inte heller att lämna honom själv i början så det har vi fått träna, gick dock betydligt mycket fortare än med en valp. De nackdelar vi upptäckt är att han anfaller andra hundar (vilket vi inte fick någon info om innan), han är lite skotträdd och gillar inte höga ljud.
 
Sv: Vuxen hund

det är inte säkert att han "anföll" andra hundar med gamla ägaren. att hunden gör så kan bero på att den tycker att ägaren inte har kontroll över situationen och då tar hunden saken i egna tassar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 036
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 329
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
626
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp