Vuxen katt och vuxna hundar, hjälp oss!

Rouise

Trådstartare
Nu ska vi bli med katt, mannens syster med familj ska flytta och de kan inte ha sin katt med sig till sitt nya hem. De har frågat runt bland släkt och vänner och bekanta under en rätt lång tid, men ingen vill ta sig an katten så vi erbjöd oss, alternativet är att ta bort katten men det känds inte rätt alls. Det är en vuxen honkatt som inte är van vid hundar alls och går undan/ut när vi har varit på besök. Det är en katt som är van att få gå ute och det ska hon få fortsätta med här är tanken.

Vi har två hundar, som inte är särskilt vana med katter. Den ena hunden och grannens ungkatt där vi bodde förut var kompisar så pass att de kunde nosa och hejja på varandra. Den andra hunden är nyfiken men samtidigt inte så tuff så han går gärna omvägar om katter blänger lite på honom. Två snälla hundar med andra ord, den ena väldigt lekfull.


Hur löser vi detta på bästa sätt? Hur introducerar vi djuren för varandra? vad ska man tänka på när man tar över en vuxen katt? Vad behöver vid ordna i hemmet så katten känner sig välkommen och hemma stadd?

Vi ska ge detta ett försök nu för som sagt känns alternativet riktigt dåligt. Ge oss kattnoviser alla tips ni kan komma med!
 
Risken att katten går ut och inte kommer tillbaka är rätt stor tyvärr. Jag är ingen expert men jag hade gjort så här:
1) Delat av hemmet med gallerdörrar. Hundarna i en del och katten i den andra. Så kan man behöva ha det i några veckor. Det kan ta lång tid för en katt att vänja sig. Sen se till att det finns många ställen dit katten kan gå undan (högt uppe!) utan att hundarna kan nå den. Där katten kan känna sig trygg. Kattlådan, kattmat och vatten på trygga platser där katten vet att den får vara ifred.
2) Hållit katten inomhus tills umgänget med hundarna fungerar och katten trivs och förstår var den bor.
 
Risken att katten går ut och inte kommer tillbaka är rätt stor tyvärr. Jag är ingen expert men jag hade gjort så här:
1) Delat av hemmet med gallerdörrar. Hundarna i en del och katten i den andra. Så kan man behöva ha det i några veckor. Det kan ta lång tid för en katt att vänja sig. Sen se till att det finns många ställen dit katten kan gå undan (högt uppe!) utan att hundarna kan nå den. Där katten kan känna sig trygg. Kattlådan, kattmat och vatten på trygga platser där katten vet att den får vara ifred.
2) Hållit katten inomhus tills umgänget med hundarna fungerar och katten trivs och förstår var den bor.


Tänkte ge katten ett rum som sitt eget till att börja med, vi har ett extra sovrum på övervåningen som vi tänkte göra till kattens rum kanske ge mat där till en början och klösträd osv, sen brukar hundarna inte vara på övervåningen alls förutom på natten med oss i vårt sovrum så dagtid blir hela övervåningen hundfri. Så får vi fixa på bottenplan också så katten kan gå undan även där. På höjden är ju bra som du säger för där kommer ju inte hundarna åt.

Vi ska absolut hålla henne inne tills hon är helt trygg med huset och hundarna. fy va hemskt om hon vandrar iväg och försvinner😳 är det bra att ta ut henne i koppel och så hon får bekanta sig med trädgården också innan hon får gå ut som hon vill? Brukar katter uppskatta sådant?
 
Tänkte ge katten ett rum som sitt eget till att börja med, vi har ett extra sovrum på övervåningen som vi tänkte göra till kattens rum kanske ge mat där till en början och klösträd osv, sen brukar hundarna inte vara på övervåningen alls förutom på natten med oss i vårt sovrum så dagtid blir hela övervåningen hundfri. Så får vi fixa på bottenplan också så katten kan gå undan även där. På höjden är ju bra som du säger för där kommer ju inte hundarna åt.

Vi ska absolut hålla henne inne tills hon är helt trygg med huset och hundarna. fy va hemskt om hon vandrar iväg och försvinner😳 är det bra att ta ut henne i koppel och så hon får bekanta sig med trädgården också innan hon får gå ut som hon vill? Brukar katter uppskatta sådant?
Så gjorde syrran med sina katter när hon flyttade in till sambon som hade hund. Tog inte många dagar innan katterna frivilligt kom ner och accepterade hunden.

Vi tog också en hund som inte alls var van att bo med katter, ville dessutom jaga och skälla åt dom så det var lite svårare. Vi hade katterna i ett rum med nät mellan. Sen tränade vi hunden med att han fick belöning då han satt snällt och inte skällde/gnydde. Samma sen i koppel. Ett halvt år senare gick alla tre så bra ihop att katterna gick lösa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 028
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp