Vuxen tik som kissar i sängen?

nlcrxro

Trådstartare
Jag har två dvärgpudeltikar på 4 år. Dom har alltid varit rumsrena och duktiga på det viset.

Sedan ungefär en månad tillbaka har en av dom (osäker på vilken men har en misstänkt) börjat kissa i sängen varje natt, på samma ställe i sängen. Det är inte något småstänk utan stora kisspölar. Spelar ingen roll om vi varit ute på promenad precis innan läggning.

I samband med att detta började så flyttade min fd sambo ut. Vi skaffade hundarna gemensamt för 4 år sedan och jag tänker att det kanske är tecken på att dom saknar honom? Eller att de mår dåligt av förändringen? Kisspölarna är nämligen alltid på ”hans” sida av sängen. Jag vet inte om det betyder något?

Hur kan jag få detta att sluta? Jag är trött på att byta lakan varje morgon och jag vill att mina hundar ska må bra.

Edit: Vill tillägga att de båda är i höglöp nu. Dom har aldrig kissat inne i samband med löp förut men det kanske ändå har något med saken att göra?
 
Jag har två dvärgpudeltikar på 4 år. Dom har alltid varit rumsrena och duktiga på det viset.

Sedan ungefär en månad tillbaka har en av dom (osäker på vilken men har en misstänkt) börjat kissa i sängen varje natt, på samma ställe i sängen. Det är inte något småstänk utan stora kisspölar. Spelar ingen roll om vi varit ute på promenad precis innan läggning.

I samband med att detta började så flyttade min fd sambo ut. Vi skaffade hundarna gemensamt för 4 år sedan och jag tänker att det kanske är tecken på att dom saknar honom? Eller att de mår dåligt av förändringen? Kisspölarna är nämligen alltid på ”hans” sida av sängen. Jag vet inte om det betyder något?

Hur kan jag få detta att sluta? Jag är trött på att byta lakan varje morgon och jag vill att mina hundar ska må bra.

Edit: Vill tillägga att de båda är i höglöp nu. Dom har aldrig kissat inne i samband med löp förut men det kanske ändå har något med saken att göra?
Ett veterinärbesök vore på plats för att kolla upp tiken. Kissar hon aktivt i sängen eller läcker hon när hon sover? Läcker hon även på dagtid eller kissar inne?
Oavsett så bör hunden kollas igenom av veterinär, det är inte ett normalt för en vuxen, tidigare rumsren hund. Dock behöver man först bena ut om detta är något som sker omedvetet (inkontinens) eller att hon aktivt väljer att sätta sig och kissa (vilket sannolikt beror på att hon är kissnödig). Dricker hon mer än vanligt?
 
Tack för svar! Hon kissat aktivt. På samma ställe varje gång, stora pölar. Tycker inte hon dricker mer än vanligt och kissar aldrig inne på dagtid någon annan stans i hemmet. Bara en gång om natten i sängen...
Ska ta henne till veterinär :):)

Ett veterinärbesök vore på plats för att kolla upp tiken. Kissar hon aktivt i sängen eller läcker hon när hon sover? Läcker hon även på dagtid eller kissar inne?
Oavsett så bör hunden kollas igenom av veterinär, det är inte ett normalt för en vuxen, tidigare rumsren hund. Dock behöver man först bena ut om detta är något som sker omedvetet (inkontinens) eller att hon aktivt väljer att sätta sig och kissa (vilket sannolikt beror på att hon är kissnödig). Dricker hon mer än vanligt?
 
Jag har två dvärgpudeltikar på 4 år. Dom har alltid varit rumsrena och duktiga på det viset.

Sedan ungefär en månad tillbaka har en av dom (osäker på vilken men har en misstänkt) börjat kissa i sängen varje natt, på samma ställe i sängen. Det är inte något småstänk utan stora kisspölar. Spelar ingen roll om vi varit ute på promenad precis innan läggning.

I samband med att detta började så flyttade min fd sambo ut. Vi skaffade hundarna gemensamt för 4 år sedan och jag tänker att det kanske är tecken på att dom saknar honom? Eller att de mår dåligt av förändringen? Kisspölarna är nämligen alltid på ”hans” sida av sängen. Jag vet inte om det betyder något?

Hur kan jag få detta att sluta? Jag är trött på att byta lakan varje morgon och jag vill att mina hundar ska må bra.

Edit: Vill tillägga att de båda är i höglöp nu. Dom har aldrig kissat inne i samband med löp förut men det kanske ändå har något med saken att göra?

Jag tror att du redan är något på spåren, att det är en protest över förändringen i flocken, att någon fattas...

Jag hoppas att det ordnar sig för er. :heart
 
Min ena pudeltik gör alltid så när hon är missnöjd med någon förändring som skett och ibland när dom andra löper (hon är den som bestämmer i flocken )
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp