Bukefalos 28 år!

Thaliaste

Trådstartare
Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30 pers till "trevligt häng i trädgården, med kubb och andra spel om vädret tillåter". Låter supertrevligt och jag ser mycket fram emot detta. Men så blev jag osäker på hur "vuxna" fester brukar gå till m a p dricka :o När jag var yngre tog alltid folk med sig egen dricka till fester, alkohol eller inte var eget val, men så gott som alla minglade runt med ett glas i handen. Tomhänt var man sällan. Men nu när jag är äldre känns det lite konstigt att ta med sig egen dryck till en fest, om det inte står i inbjudan eller är en uttalad förfest inför ett krogbesök...? Jag brukar dock mest gå på lugna middagar numera (många barn har pluppat ut i bekantskapskretsen...) så jag har vant mig vid det och känner mig nu lite lätt vilsen vid en annan typ av fest. Men nog är det gott med en kall öl eller ett glas vin till kvällen, och inte förväntar jag mig att värdparet ska stå för det till 30 pers vid en "trevligt häng"-tillställning?

I mina vanliga kretsar så vet jag ju hur det brukar gå till men nu är jag inbjuden till ett nytt gäng. Så därför frågar jag Buke, hur brukar det gå till hos er? Minglar man med glas i handen eller inte? Tar gäster med sig (valfri) dryck eller inte?

(Vi är ca 30+ de flesta, värdparet har inga barn och inte de gäster som jag känner till.)
 
Väldigt olika. En del bjuder, andra tar man med sig egen dricka. Jag gör olika också när jag bjuder pga tillställning och ekonomi. Om du inte vill fråga, så skulle jag ta med mig några öl/cider/flaska vin eller vad du nu vill dricka så slipper du stå tomhänt. Är det en tillställning där värdparet vill bjuda, låter du det bara ligga kvar i väskan.
 
Fråga i det här fallet, inget konstigt när du inte umgåtts förut på detta sättet. Att ställa en allmänt hållen fråga om hur det är tänkt med eventuell mat och dryck är aldrig fel. Du kan ju betona att du är glad för inbjudan och att du undrar hur det är tänkt då du varken vill komma för mätt eller för hungrig. fast uttrycka det på ett annat sätt kanske. Det är väldigt olika i olika bekantskapskretsar. Ha så trevligt på festen.
 
Min inre, omogna fjortis läste vuxenfest och hoppades på något spännande snusk :D:o

Men skämt åsido @Thaliaste så endera frågar du, som @nickan1 skrev, det är inget konstigt i det här fallet, eller så gör du som @starcraft föreslog och tar med, och lämnar i väskan om det inte behövs. Många gånger så går det ju att diskret avvakta och kolla in situationen när man kommer till stället före man häver fram drickat, så då behöver man varken framstå som den där "partyprissen" som har med alkohol till den lugna, alkoholfria kvällen, eller den där snåljåpen som förväntas bli bjuden på allt, man är liksom beredd på olika situationer. :)
 
Det beror nog på väldigt vilken typ av vuxna det är, när jag gått på "fester" på det sättet så har det alltid bjudits på alkohol. Jag hade inte tagit med mig eget. Möjligtvis smugit med någon flaska i väskan ifall att typ.
 
Väldigt olika. En del bjuder, andra tar man med sig egen dricka. Jag gör olika också när jag bjuder pga tillställning och ekonomi. Om du inte vill fråga, så skulle jag ta med mig några öl/cider/flaska vin eller vad du nu vill dricka så slipper du stå tomhänt. Är det en tillställning där värdparet vill bjuda, låter du det bara ligga kvar i väskan.

Eller ger det som gåva till värdparet.
 
Nu mer är det nog vanligast att man tar med eget. Tänker själv på de få fester vi haft så tar alltid alla med lite eget trots att vi sagt att de inte behöver ta med något (vilket då betyder både mat och dricka).

Så, jag skulle inte chansa om jag ville dricka lite, jag skulle ta med.
 
Om du tar med något att ge till värdparet så var först säker på att de dricker alkohol. Beror ju på hur väl du känner dem men i trådstarten låter det inte som att du känner dem jätteväl. Oavsett kan det vara trevligt med en present till värdparet såklart. :-)
 
I min umgängeskrets brukar man inte ta med någon om det inte uttrycks ganska tydligt. Men jag går inte så ofta på stora "vardagliga" fester iofs. Är det någon stor fest vid ett lite mer speciellt tillfälle brukar det alltid bjudas på dricka.
 
Jag hade inte ens tänkt tanken att ta med ngt själv om det inte framgått av inbjudan ...och om det gjorde det hade jag tänkt att det var ena snåla ena ... Men så är jag lite äldre och har vänner som rimligen har råd att bjuda ....
 
Jag hade inte ens tänkt tanken att ta med ngt själv om det inte framgått av inbjudan ...och om det gjorde det hade jag tänkt att det var ena snåla ena ... Men så är jag lite äldre och har vänner som rimligen har råd att bjuda ....

Fast jag tycker istället att det är så himla trevligt med folk som tar initiativ till roliga saker så bara det är att bjuda till tycker jag. Men det är bra om det är tydligt hur det är tänkt, så slipper de inbjudna fundera.

Det skulle vara trist om möjligheterna att ta initiativ ska vara starkt begränsade av den egna plånboken (det är den ändå på många sätt som inte går att komma ifrån).

Det blir ju hyfsad uppförsbacke - rent ekonomiskt, men även arrangörsmässigt - att bjuda in till helkväll för 30 personer om man ska bjuda på fördrinkar, middag, måltidsdryck och sedan efterrätt och avec.
 
Jag hade inte ens tänkt tanken att ta med ngt själv om det inte framgått av inbjudan ...och om det gjorde det hade jag tänkt att det var ena snåla ena ... Men så är jag lite äldre och har vänner som rimligen har råd att bjuda ....
Jag tänker faktiskt tvärtom. Att jag inte räknar med att bli bjuden på mat och dryck om det inte sägs så. Inte för att folk inne skulle ha råd utan för att det är ett stort projekt att ordna till 20-30 stycken, det rimmar inte "med trevligt häng i trädgården" nivån på inbjudan.
 
Det här är säkert en fråga som i hög grad är beroende av sväl ålder och som inkomst och tradition.
Jag skulle aldrig bjuda in utan att stå för både mat och dryck - har jag inte råd att bjuda 30 pers så hade jag skurit ned till det antal jag har råd med. Om jag skulle ta med egen dryck när jag blir bortbjuden så hade de värden / värdinnan tyckt att det var jättekonstigt ...och jag hade tyckt det var udda om ngn tog med egen dricka hem till mig ....
Så - rådet att fråga om man osäker tycker jag är bra! Det skulle jag göra om jag blev bjuden och kände mig osäker på om vi har samma 'vanor'.
... Och jag tycker inte är fel att ta med egen dryck - men i de sammanhang jag umgås i är det mkt ovanligt helt enkelt.
 

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: mamman
·
Fritid I min familj har vi numera lagt ned det där med julklappar, men oavsett traditioner eller vad som gäller inom den närmaste familjen kan...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: Sleepan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 299
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp