Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Problematisk

Trådstartare
Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och aldrig plockar fram den igen 1 januari det år de fyller 19 (dvs då de är gamla nog att komma ifrån västkravet). Ju äldre och duktigare man blir, desto mindre använder man västen. Tyå att små nybörjarbarn har alltid väst, 12-åringar som får egen ponny har väst vid hoppning och uteritt men inte dressyr, 16-åringar som tävlat några år har bara väst på tävling, aldrig annars. Trenden är tydlig, iallafall häromkring.

Funderar vidare på det här och undrar, VARFÖR är det så? Många känner sig smidigare utan väst, men om man ridit med väst sedan man började, är man då inte van? Liksom, lyckas man rida stora klasser på ponny (i säkerhetsväst) med bra resultat borde man ju kunna göra det som 19-åring också?
Och varför rider så få vuxna med säkerhetsväst? Tittar man på lite större klasser förekommer det så gott som aldrig, lokalt är det nån enstaka vuxen ryttare som har väst.

Nyfiken på vad det är som gör säkerhetsvästen så mycket mindre självklar än hjälmen? Och på hur det ser ut hos alla andra, upplever ni det lika som mig eller är det fler vuxna som rider och tävlar med väst hos er? (Alltså i ffa hoppning, i dressyr gör väl just ingen det och i fälttävlan måste ju alla)
 
Jag använder aldrig väst, jag gjorde inte det som ung heller (född 85, så västarna började komma när jag var tonåring). Jag tycker det är varmt, klumpigt och ska jag vara krass så tycker jag det ser väldigt burkigt ut. Jag hade väst det första året när jag red in min häst, men det var ständigt ett krångel med kläder.

Unga har troligtvis samma resonemang, tyvärr.
 
Mitt barn rider utan säkerhetsväst. Jag vill inte att han har det utan lär sig rida utan. Han kommer aldrig att tävla heller i framtiden.
 
När jag började rida, 1977, fanns det inte ens säkerhetsvästar.
Jag har hittills inte hittat nån väst som funkar på min kropp - kort och tjock.
Så, att jag inte använder väst beror på kombinationen ovana att använda väst och att det är omöjligt att hitta nån som passar.
Mina barn rider alltid med väst, har gjort sen de började rida så den känns nog rätt självklar.
 
Jag hade alltid säkerhetsväst som barn. Alltid. Vid varje tillfälle jag satt på en häst. Sedan åkte jag på ridläger, jag var typ 14? Och då frågade ridlärare lite försiktigt om jag inte kunde prova att ta av den ett pass. Sedan dess har jag aldrig använt den igen :rofl: Jag tycker att de ofta är klumpiga och gör mig osmidig, så om något skulle hända är risken större att jag åker av än om jag inte har väst eftersom jag blir så osmidig.
 
Jag kan sätta på mig väst vid hoppning och eventuellt om jag rider en häst jag inte känner mig helt säker på. Min väst sitter bra, men är av en modell som går långt ner över svanskotan. I lätt sits funkar det, men sitter jag ner så behöver jag fälla upp den nedre delen (som är vikbar). Det blir lätt att jag rider med nedre delen uppfälld hela tiden och har då inget över svanskotan.
 
Jag rider en känd snäll häst utan väst, men tar på den när jag rider någon som jag inte känner så väl eller som brukar studsa. Dumt egentligen, borde alltid ha den. Visst är den inte superskön men så mycket i vägen tycker jag egentligen inte att den är.
 
Jag hoppar och rider ut med säkerhetsväst. Har trillat av rätt många gånger på min häst och klarat mig utan värre skador på överkroppen tack vare västen. Har också klarat mig vid hoppning när jag hoppat men hästen låtit bli. Det är verkligen värt att vara lite stel, för jag vågar mer och tycker att det är galet att rida utan om inte hästen är bombsäker. Vilket typ ingen är i våra trakter med alla djur. Har en bra jacka som den får plats under.

Har också alltid säkerhetsstigbyglar och skor som är så smala att de inte fastnar när jag hoppar och rider ut. Better safe than sorry..
26222
 
Jag hade alltid säkerhetsväst som barn. Alltid. Vid varje tillfälle jag satt på en häst. Sedan åkte jag på ridläger, jag var typ 14? Och då frågade ridlärare lite försiktigt om jag inte kunde prova att ta av den ett pass. Sedan dess har jag aldrig använt den igen :rofl: Jag tycker att de ofta är klumpiga och gör mig osmidig, så om något skulle hända är risken större att jag åker av än om jag inte har väst eftersom jag blir så osmidig.

Vet du varför ridläraren frågade om du kunde ta av västen? Om det var att du var osmidig eller så, var västen rätt storlek och passform för dig?

Jag tänker liksom att om man från början lärt sig rida med väst (förutsatt att den passar såklart) så borde man rida lika bra med som nån som lärt sig rida utan är utan väst...?
 
Vet du varför ridläraren frågade om du kunde ta av västen? Om det var att du var osmidig eller så, var västen rätt storlek och passform för dig?

Jag tänker liksom att om man från början lärt sig rida med väst (förutsatt att den passar såklart) så borde man rida lika bra med som nån som lärt sig rida utan är utan väst...?

Det var en bra, dyrt väst som var utprovad men det blev ändå mycket klumpigare. Kanske finns det smidigare västar idag? Och visst jag lärde mig rida i den, men jag tänker att bra förutsättningar alltid hjälper. Typ om jag alltid har för små skor och har lärt mig springa i det så kommer det ändå bli skillnad den dagen jag tar på mig och springer i ett par skor som är lagom?
 
Vet du varför ridläraren frågade om du kunde ta av västen? Om det var att du var osmidig eller så, var västen rätt storlek och passform för dig?

Jag tänker liksom att om man från början lärt sig rida med väst (förutsatt att den passar såklart) så borde man rida lika bra med som nån som lärt sig rida utan är utan väst...?
Västarna förr var betydligt hårdare än de är idag. Vår dressyrlärare tyckte också att vi skulle ta av västen på dressyrlektioner pga att den hämmade överkroppens rörlighet. Dagens västar upplever jag är i smidigare material, och så har ju panelvästarna kommit också.
 
Det var en bra, dyrt väst som var utprovad men det blev ändå mycket klumpigare. Kanske finns det smidigare västar idag? Och visst jag lärde mig rida i den, men jag tänker att bra förutsättningar alltid hjälper. Typ om jag alltid har för små skor och har lärt mig springa i det så kommer det ändå bli skillnad den dagen jag tar på mig och springer i ett par skor som är lagom?

Ja, så är det ju såklart, men om du springer i för små skor kommer du kanske aldrig vinna några större springtävlingar. Ungar vinner ju SM osv varje år med säkerhetsvästen på, så går gör det ju.

Jag vet att de västar jag haft på senare år är otroligt mycket skönare än de första västarna jag hade. Att man kände sig klumpig i såna kan jag förstå (fast en sån där gammal, stel, faktiskt ganska hemsk sak räddade mig från en trolig framtid som rullstolsburen en gång i tiden), dagens västar känner jag nog ingen större skillnad med eller utan.
 
Ja, så är det ju såklart, men om du springer i för små skor kommer du kanske aldrig vinna några större springtävlingar. Ungar vinner ju SM osv varje år med säkerhetsvästen på, så går gör det ju.

Jag vet att de västar jag haft på senare år är otroligt mycket skönare än de första västarna jag hade. Att man kände sig klumpig i såna kan jag förstå (fast en sån där gammal, stel, faktiskt ganska hemsk sak räddade mig från en trolig framtid som rullstolsburen en gång i tiden), dagens västar känner jag nog ingen större skillnad med eller utan.

Det låter ju toppen, att de blivit bättre! Ska absolut titta efter en om min ridsituation skulle ändras. All säkerhet är bra säkerhet tycker jag så jag är absolut ingen motståndare och om jag hoppade eller red ut "på riktigt" skulle jag absolut ha en.
 
Jag använder inte väst. Det är ett val jag gjort utifrån en riskbedömning som omfattar hela situationen. Bland andra vuxna omkring mig använder de flesta bara väst under särskilda omständigheter, som att rida en okänd häst eller i särskilt riskabel miljö.
 
Jag använder det ibland. Om han känns busig tex. Förut använde jag det jämt, är nog bara lat nu tror jag :o.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 035
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Andromedae
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 613
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp