Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

Red bara med väst i hoppning som yngre. Hade sedan ett sjukt utsatt ridjobb som helt ärligt var livsfarligt ibland men då tänkte jag inte på det. Började ha väst igen vid uteritt (och såklart hopp och terräng) när jag köpte min första storhäst som ibland kunde lägga ifrån sig ryttaren oväntat.

När jag köpte min nuvarande häst som oftast tuffar på i typ samma tempo och färdriktning som jag tänkt mig (förutom ett eller ett par bocksprång per år) köpte jag en klass 2-väst istället för min ft-väst. Väldigt skön och jag märker inte att jag har den, lätt och luftig på sommaren och jag kan sitta ner i djup dressyrsadel med den. Hoppar inte längre så kändes onödigt att ha värstingvästen.
Har den alltid vid uteritt och ibland WE (det gör så ont att ramla in i hinder). Tänker att den dagen jag rider utan kommer väl hästkraken snubbla eller bli jagad av ett vildsvin eller nåt och tappa mig.
 
Intressant tråd.
Intressant att många säger att när jag började rida fanns inte väst därför använder jag inte det.
Själv kan jag säga att jag är så gammal att när jag började rida använde inte vuxna hjälm och definitivt inte skyddsväst.
Ändå använder jag idag både hjälm och skyddsväst när jag rider. Dels för min säkerhet men också för att vara ett föredöme för yngre ryttare. Om jag använder det finns det ingen anledning för dom att inte göra det.

En rätt anpassad väst stör inte i ridningen. Jag har två stycken en äldre tjock och en nyare lite smidigare. Dom sitter bra bägge två så jag kan ha dom på mig hela dagen utan att känna av dom. Att jag har två beror på att jag varierat lite i vikt.
Använder skottsäker väst i jobbet och den är betydligt jobbigare att ha på sig och stör ens rörelser mycket mer. Plus att där finns bevis/forskning på att i vissa fall är det farligare med än utan.
 
Just de där uppblåsbara frågade sambon mig om inte jag skulle ha en sån då jag red ut efter hästen fastnat i elband på ridbanan och börjat slänga sig. Hästen är ju snabb som ett as. Men just smällen känns ju på en sån häst farligare än att åka av utan väst. Det kan ju på snabba, reaktiva och lite bakskygga hästar resultera i en spark som har ihjäl en antar jag? Det bör väl vara inom den tidsramen sas att det kan ske?
Kan du inte skotträna hästen då? Om du är orolig för smällen?
 
Intressant tråd.
Intressant att många säger att när jag började rida fanns inte väst därför använder jag inte det.
Själv kan jag säga att jag är så gammal att när jag började rida använde inte vuxna hjälm och definitivt inte skyddsväst.
Ändå använder jag idag både hjälm och skyddsväst när jag rider. Dels för min säkerhet men också för att vara ett föredöme för yngre ryttare. Om jag använder det finns det ingen anledning för dom att inte göra det.

En rätt anpassad väst stör inte i ridningen. Jag har två stycken en äldre tjock och en nyare lite smidigare. Dom sitter bra bägge två så jag kan ha dom på mig hela dagen utan att känna av dom. Att jag har två beror på att jag varierat lite i vikt.
Använder skottsäker väst i jobbet och den är betydligt jobbigare att ha på sig och stör ens rörelser mycket mer. Plus att där finns bevis/forskning på att i vissa fall är det farligare med än utan.
Ja, dressyrstallet bortanför mig bara hade hjälm vid uteritt (skritt på asfalten) och på unga hästar, hjälm gav dom både migrän och spänningshuvudvärk men det tycks gått över för dom personens nu 20 år senare.
 
Kan du inte skotträna hästen då? Om du är orolig för smällen?

Jag är inte orolig iom att jag inte känner något direkt behov av en väst.
Trots jobb med att rida in, rida problemhästar etc var det 10 år sen jag åkte av innan sista gången, för ca 3 år sen. Då landade jag mjukt och fint efter att sadelgjorden brast då min egen häst skuttade till. De gjordarna har nu gjorts om så de inte kan gå av.
Nu när jag säger det här lär jag väl åka av med dunder och brak iofs. 😂
Det är inte en skotträdd häst. Vi har bott bredvid skjutbana och varit i närhet vid jaktskott. Inga problem!
Men hästen kom till mig som problemfall med rädslor och aggressivt beteende. Han har varit bra flera år. Men fastnade med ena bak i en eltråd på ridbanan under arbete. Den satt utan min vetskap oskyddat i tramphöjd. Han fastnade i den stålvajern och då jag trodde han blev biten av flygfä eller så sa jag åt honom att stå kvar. När han fortsatte rycka och jag insåg att ngt var galet hade han elats av tråden som låg runt bakbenet från kota upp till knä. Då släppte jag och han kom fri från elen. Men efter det har rädslor kommit tillbaks och förtroendet för mig sänktses ju så klart. Det är igen nu rätt ok. Men det var under den värsta tiden efter elen som sambon undrade om väst. Jag löste det med att inte sitta på honom då det var som färskast och innan jag kunnat hinna släcka ut triggers avsuttet först.
 
Jag köpte en skidväst. Väldigt bekväm. Har den alltid när jag rider unghästen och när jag rider ut på den äldsta. Vilket jag iofs nästan alltid gör.
Kan inte hitta någon vettig motivering till att rida utan.
 
Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.

Halvt kl:

Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?

Det går typ på samma sekund, pang och västen är luftfylld direkt.
Jag har sett det ett antal gånger, folk gillar tydligen att trilla av på terrängträningar 😂

Själv vill jag inte ha en. Molnet var bakrädd när han kom hit och jag vågar inte chansa på att förstöra det förtroendet vi har med en smäll om jag ramlar av. Uppsittning var jobbigt för honom i början och smäller det om jag ramlar av är jag osäker på om han släpper upp mig igen.
Kanske skiter han i det men jag vill inte chansa.
 
Ja, dressyrstallet bortanför mig bara hade hjälm vid uteritt (skritt på asfalten) och på unga hästar, hjälm gav dom både migrän och spänningshuvudvärk men det tycks gått över för dom personens nu 20 år senare.
Det har nog inte gått över men idag finns bättre hjälmar. Förr hade jag extrem huvudvärk efter en kvart med hjälm på. Nu struntade jag inte i att använda hjälm för den sakens skull, min hjärna är mer värd än så, men jag var så glad när de ställbara hjälmarna kom och det äntligen fanns hjälmar som jag slapp få huvudvärk utav.
 
Det har nog inte gått över men idag finns bättre hjälmar. Förr hade jag extrem huvudvärk efter en kvart med hjälm på. Nu struntade jag inte i att använda hjälm för den sakens skull, min hjärna är mer värd än så, men jag var så glad när de ställbara hjälmarna kom och det äntligen fanns hjälmar som jag slapp få huvudvärk utav.
Jag fick huvudvärk sommartid. Hjärnan kokade nästan under hjälmen. Blev mycket bättre när jag fick tag i hjälm med ventilation. Passformen har jag alltid lyckats pricka in. Det var faktiskt inte förrän på senare tid som jag fick tag i hjälmar med fel passform och fick ont av dom. Sen lärde jag mej att det finns olika och nu har jag hjälmar som passar igen
 
Jag fick huvudvärk sommartid. Hjärnan kokade nästan under hjälmen. Blev mycket bättre när jag fick tag i hjälm med ventilation. Passformen har jag alltid lyckats pricka in. Det var faktiskt inte förrän på senare tid som jag fick tag i hjälmar med fel passform och fick ont av dom. Sen lärde jag mej att det finns olika och nu har jag hjälmar som passar igen
Och de har ju verkligen gått genom en del utveckling också, när jag var liten hade man en plastkopp på hakan som sedan försvann eftersom den var farlig för tänderna vid avramling osv.
 
Och de har ju verkligen gått genom en del utveckling också, när jag var liten hade man en plastkopp på hakan som sedan försvann eftersom den var farlig för tänderna vid avramling osv.
Min första hjälm hade nått sånt åxå. Men den var mjuk. Men den blev svettig och äcklig så den var ju inte så fräsch
 
Jag använder väst när jag hoppar eller rider ut.

Rider jag ut själv med min egen häst skippar jag västen - mest för att jag är lat och osmidig, rider jag med andra brukar jag ha väst även på henne (mest för att jag hamnade under henne en gång när hon bestämde sig för att sätta den fule hästen" på plats och han mopsade tillbaka så hon blev livrädd och jag åkte i backen).

Västen har räddat mig tillräckligt många gånger för att jag ska använda den nästan jämt.


Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och aldrig plockar fram den igen 1 januari det år de fyller 19 (dvs då de är gamla nog att komma ifrån västkravet). Ju äldre och duktigare man blir, desto mindre använder man västen. Tyå att små nybörjarbarn har alltid väst, 12-åringar som får egen ponny har väst vid hoppning och uteritt men inte dressyr, 16-åringar som tävlat några år har bara väst på tävling, aldrig annars. Trenden är tydlig, iallafall häromkring.

Funderar vidare på det här och undrar, VARFÖR är det så? Många känner sig smidigare utan väst, men om man ridit med väst sedan man började, är man då inte van? Liksom, lyckas man rida stora klasser på ponny (i säkerhetsväst) med bra resultat borde man ju kunna göra det som 19-åring också?
Och varför rider så få vuxna med säkerhetsväst? Tittar man på lite större klasser förekommer det så gott som aldrig, lokalt är det nån enstaka vuxen ryttare som har väst.

Nyfiken på vad det är som gör säkerhetsvästen så mycket mindre självklar än hjälmen? Och på hur det ser ut hos alla andra, upplever ni det lika som mig eller är det fler vuxna som rider och tävlar med väst hos er? (Alltså i ffa hoppning, i dressyr gör väl just ingen det och i fälttävlan måste ju alla)
 
Både ja och nej..

Våra unghästar rider jag med alltid med väst, och oftast åker den på när jag hoppar.

Min äldre häst rider jag ut och dressyrar på utan väst, det är som sagt bara i hoppningen den åker på. Vi känner varandra utan och innan då vi kamperat ihop i 12 år nu. Men egentligen - en olycka kan ju hända ändå! :down:
 
Använder väst om jag ska rida ut, eller i paddocken om jag ska galoppera, men inte alltid. Vet hur min häst är, det är mycket krut i henne och har väldigt lång bromssträcka när hon väl börjat galoppera (gammal travare), och det har hänt att vi gått omkull för att hon inte kunde stanna i tid och halkade på en klipphäll. Sedan dess har jag ALLTID väst när jag rider ut, även om jag inte tänkt galoppera, för man vet aldrig vad som händer. Har en hyfsat bekväm Tipperary-väst som funkar bra. =)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Andromedae
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 774
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp