Vuxna - använder ni säkerhetsväst?

@Amanda_F du vet ju inte om du hade blivit skadad utan väst eftersom du hade väst ;)

Framförallt är dom bra när man ramlar på fasta hinder, stenar och vid tramp. Jag hade nog hellre använt den uppblåsbara västen faktiskt om jag hade velat ha väst till vardags. Den är ju mjuk i alla fall och stör inte mer än vilken jacka som helst. Gäller bara att ha en skottsäker häst :laugh:

Just de där uppblåsbara frågade sambon mig om inte jag skulle ha en sån då jag red ut efter hästen fastnat i elband på ridbanan och börjat slänga sig. Hästen är ju snabb som ett as. Men just smällen känns ju på en sån häst farligare än att åka av utan väst. Det kan ju på snabba, reaktiva och lite bakskygga hästar resultera i en spark som har ihjäl en antar jag? Det bör väl vara inom den tidsramen sas att det kan ske?
 
Just de där uppblåsbara frågade sambon mig om inte jag skulle ha en sån då jag red ut efter hästen fastnat i elband på ridbanan och börjat slänga sig. Hästen är ju snabb som ett as. Men just smällen känns ju på en sån häst farligare än att åka av utan väst. Det kan ju på snabba, reaktiva och lite bakskygga hästar resultera i en spark som har ihjäl en antar jag? Det bör väl vara inom den tidsramen sas att det kan ske?

Jag har en sådan men har inte använt den på mina nuvarande hästar.. tror inte jag ser dom mer om jag åker av haha
Kanske kan använda den på Grå i terrängen i år.
Men jo lite så känner jag också...
 
@Amanda_F du vet ju inte om du hade blivit skadad utan väst eftersom du hade väst ;)

Framförallt är dom bra när man ramlar på fasta hinder, stenar och vid tramp. Jag hade nog hellre använt den uppblåsbara västen faktiskt om jag hade velat ha väst till vardags. Den är ju mjuk i alla fall och stör inte mer än vilken jacka som helst. Gäller bara att ha en skottsäker häst :laugh:
Nä, men vissa av mina dyk genom hinder och kraschlandning på hinderstöd borde ha resulterat i lite krämpor.. poängen är att de landningarna inte syns i statistiken.
 
Jag har en sådan men har inte använt den på mina nuvarande hästar.. tror inte jag ser dom mer om jag åker av haha
Kanske kan använda den på Grå i terrängen i år.
Men jo lite så känner jag också...

Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.

Halvt kl:

Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?
 
Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.

Halvt kl:

Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?
Har ramlat av ganska mycket, framförallt när hästen gör ett hopp åt sidan i trav eller galopp vilket händer när jag bara är fokuserad på var vi ska och glömmer här och nu och även när jag bara låter benen hänga rakt ner men har alltid landar på fötterna eller en fot och ett knä.

Har inte påverkats av det vanligaste sättet jag åker av på, det som påverkar är att jag rider ut ensam till stösta delen, just nu rider jag ut med en annan 2 gånger i månaden men annars själv så kan ta timmar innan någon hittar mig.

Jobbar alltid med mina hästar att bli trygga och harmoniska som sker genom positiv förstärkning och genom att själv vara lugn och trygg, det sista måste jag alltid jobba på hos mig själv.
Annars jobbar jag med dom anledningarna jag åker av på, här och nu även utanför hästarna.
 
Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.

Halvt kl:

Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?

Jag har ramlat av asmycket 😅
Främst i hoppning, har inte alltid haft superstabila hästar och dessutom har jag själv haft rätt taskig balans i hoppningen (efter att ha tagit upp hoppning mer seriöst på senare år).
Jag tror inte det har påverkat mitt val av utrustning nämnvärt, jag inbillar mig att jag skulle ha valt en godkänd väst + mips-hjälm ändå.

Jag ramlar i stort sett aldrig av vid uteritt, så jag jobbar inget särskilt så, mest träna min balans bara och lärt känna min häst i hoppningen. Nu för tiden är det ovanligt att jag åker av, ens när hon får sina glädjefnatt. Ponnyn är jag som fastklistrad på 😜
 
Jag rider med väst. Jag tillåter inte dottern (vuxen) rida utan heller. Jag har spräckt svanskotan och revben redan och det gör ont länge. På den tiden fanns det inte säkerhetsvästar för ridning vad jag vet.
Jag har en kompis som bröt ett antal revben vid ridning utan väst i ridhus.
Visst, västen skyddar inte mot allt, men mot en del i alla fall.
Sedan är västarna väldigt mycket smidigare nu för tiden tycker jag.
 
Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?

Aldrig ramlat av nuvarande (hittills). Är ändå en hoppig, bockig, reaktiv häst som ställer sig på bakbenen ibland. Risken finns alltså.

Vill ändå ha så mycket skyddsutrustning som det går, köpte bland annat dyra Ophena-stigbyglar (som hålla på plats med hjälp av magnet och inte har någon utsida) för att minska risken att fastna i stigbyglarna om något händer.

Jag vet ju inte när/om den dagen kommer då jag åker av, eller på vilket sätt jag åker av. Alltså vill jag förebygga varje dag.
Samma med bilbältet, jag har aldrig krockat ;) men använder bälte ändå.

Tycker för övrigt inte att min fallteknik försämrats av västen heller, men så har jag haft väst sen jag var ung.
 
Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.

Halvt kl:

Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?

Beror lite på hur man ramlar av för den sitter ju fast i sadeln med en vajer men när den rycks så är den uppblåst under sekunden.

Jag ramlar av max någon gång om året. Sen kan man ju ramla av i terrängen på rätt dumma vis men då har jag ju skydd.
Rider alltid med hjälm hemma.

Jag vet vad som triggar igång den Grå, han är mötesskygg och kan tvärvända så jag planerar för att han aldrig blir trängd på framridningen och framhoppningen. Det har blivit mkt bättre med åren och jag har tränat på det hemma oxå.

Har alltid halsringen på ute!
 
Aldrig ridit med väst ( fyller 28 i år ) så född tidigt 90 tal. När jag red på ridskola var de inget krav på väst. Men börjat fundera nu när jag köpt en unghäst som är mitt under inridning att väst kanske borde vara bra. Man blir ju inte yngre och de gör numera ont att åka av 😂 Allvarligt talat så visst lyckad jag hitta en som passar utan att vara klumpig så kan jag absolut tänka mig att ha väst på mig! När jag jobbade på ridskola hade vi väst krav tills dess du hade fyllt 18 år sen var de frivilligt, men många red med väst ändå.
 
Rider aldrig med väst, och har aldrig gjort. Har fortfarande inte hittat en som passar. Jag är kort (<160cm) och har opropotioneligt kort överkropp, vuxenstorlekar blir för långa. Står de inte upp 5cm ovanför axlarna så slår de i bakvalvet på sadeln (eller både ock). Jag är väl inte jättegenerös i mina behag, men de är tillräckliga för att jag inte heller passar i barnstorlekar (de flesta barnstorlekar verkar också ha JÄTTESMÅ armhål???)

I övrigt så har jag de senaste gångerna jag ramlat av (5, typ? Vilket är ca 1 ggr varannat år) landat på fötterna. Vilket innebar att ingen väst eller hjälm i världen hade räddat mig från att bryta foten...)

Alltså, jag fattar att ovanstående kommer innebära att jag åker av med buller och bång imorgon...
 
Rider aldrig med väst, och har aldrig gjort. Har fortfarande inte hittat en som passar. Jag är kort (<160cm) och har opropotioneligt kort överkropp, vuxenstorlekar blir för långa. Står de inte upp 5cm ovanför axlarna så slår de i bakvalvet på sadeln (eller både ock). Jag är väl inte jättegenerös i mina behag, men de är tillräckliga för att jag inte heller passar i barnstorlekar (de flesta barnstorlekar verkar också ha JÄTTESMÅ armhål???)

Jag har också problem med att vuxenstorlekar är för långa och barnstorlek för trånga på något ställe. Racesafe provent (inte den gamla modellen på racesafe!) finns i extremt många storleksvarianter och sitter som en smäck! För att få den att sitta optimalt behöver man dock en bra utprovning, inte bara någon som testar standardstorlekarna. På tex Gbg horseshow brukar den brittiska återförsäljaren vara på plats och de pusslar med måttande och provsittning i sadel tills det är perfekt.

(Jag har child XL tall, short back, som referens. Tall innebär att den är längre i framkant där barnvästarna ofta lämnar revbenskanten oskyddad. Short back säger sig självt :). Armhålen är i samma storlek som vuxna, samma axelskydd om man vill använda det.) Jag har ju då måttat och konstaterat att det är den bekvämaste säkerhetsväst jag provat, och sen köpte jag aldrig någon vilket jag ångrade direkt när jag insåg att de för det mesta kostar närmare tusenlappen mer i Sverige och inte finns i alla storlekar... 

:o:angel:
 
@Amanda_F du vet ju inte om du hade blivit skadad utan väst eftersom du hade väst ;)

Framförallt är dom bra när man ramlar på fasta hinder, stenar och vid tramp. Jag hade nog hellre använt den uppblåsbara västen faktiskt om jag hade velat ha väst till vardags. Den är ju mjuk i alla fall och stör inte mer än vilken jacka som helst. Gäller bara att ha en skottsäker häst :laugh:

Delvis knapplån. Jag skadade mig (svårt) med väst. Enligt vården hade jag utan väst eller med lite mer otur (någon cm åt annat håll) inte suttit här och skrivit det här idag. Dvs jag hade skadats ännu värre.

En annan gång skulle det kunnat vara det omvända. Men jag har svårt de hur man med en rätt sittande väst i korrekt storlek skulle kunna få fatala eller mycket allvarliga skador av västen. Att man kan få det trots väst absolut.

Men jag tar hellre risken få en icke fatal skada av väst än få en fatal skada för jag inte hade väst.

Skulle dock helst ha en uppblåsbar väst men de måste sjunka i pris först då
 
Rider aldrig med väst, och har aldrig gjort. Har fortfarande inte hittat en som passar. Jag är kort (<160cm) och har opropotioneligt kort överkropp, vuxenstorlekar blir för långa. Står de inte upp 5cm ovanför axlarna så slår de i bakvalvet på sadeln (eller både ock). Jag är väl inte jättegenerös i mina behag, men de är tillräckliga för att jag inte heller passar i barnstorlekar (de flesta barnstorlekar verkar också ha JÄTTESMÅ armhål???)

I övrigt så har jag de senaste gångerna jag ramlat av (5, typ? Vilket är ca 1 ggr varannat år) landat på fötterna. Vilket innebar att ingen väst eller hjälm i världen hade räddat mig från att bryta foten...)

Alltså, jag fattar att ovanstående kommer innebära att jag åker av med buller och bång imorgon...

En hel del västar kan ”mixas ihop”. Jag har t ex en barnväst med extra lång rygg. Finns ingen ”färdig” storlek i någon väst som passar mig :/
 
@Amanda_F du vet ju inte om du hade blivit skadad utan väst eftersom du hade väst ;)

Framförallt är dom bra när man ramlar på fasta hinder, stenar och vid tramp. Jag hade nog hellre använt den uppblåsbara västen faktiskt om jag hade velat ha väst till vardags. Den är ju mjuk i alla fall och stör inte mer än vilken jacka som helst. Gäller bara att ha en skottsäker häst :laugh:
Tycker lite att skydden för slalom och enduro ser lite mer ändamålsenliga och smidiga ut. Men enduroskyddens kanske är förfärliga för de som testat dem.
 
Jag har ju aldrig sett någon sån blåsas upp. Så jag var inte säker på hur fort det tar tills den smäller sas. Men jag har haft en känsla av att det nog är så där lämpligt på nuvarande. Han kan nog slå innan han hinner haja vad han gör i ett sånt läge om man hamnar bakåt då man åker av.

Halvt kl:

Men hur mycket har ni ramlat av? Och i vilka lägen har det främst skett?
Har det påverkat er i val av skyddsutrustning?
Jobbar ni på annat sätt för att inte skada er?
Ganska mycket som tonåring, ridskolan hade popcorn (vi pratar många avramlingar på en lektion och eller många avramlingar per termin och många ryttare av på samma lektion). På sistone har det bara varit någon gång vartannat år (jag blir nervösare om det var länge sedan).

Det har främst hänt på snäll ridskolehäst som fått tokfnatt plötsligt och man har åkt in i en vägg eller något.

Mina "senaste" tråkiga var när ridläraren satt upp hinder i varianten ett på 30 cm galoppsprång ett på 100 cm, trava fram emot. Jag red en häst som jag verkligen litade på att hoppa i galopp men som jag visste var rejält klumpig travhoppare och landade två gånger på rad med rumpan in i hinderhållaren. Blåmärke hela låret.

Och när jag red i full kareta på min medishäst, insåg att jag var på väg mot en bevattningsslang och ville inte "trampa sönder den" svängde i 180 grader men hästen satte en hov på slangen (just därför :arghh: dumma mig hon skulle ju antagligen bara klivit över) halkade ramlade på knäna lämnade mig bakom, reste sig, lät bli att trampa på mig som en ängel men gav mig rivsår på kinden, balanserade upp och drog vidare några steg. Jag knastrade lite efteråt.

Jag påverkades till att köpa ny hjälm som var alldeles för dyr (och nu ska väl inte ens Samshield vara bra? enl senaste svenska testet), dessutom hade jag avbockats rakt ned på huvudet något år innan (hästen och jag var riktigt rejält omatchade i balansen och avskydde varandra så jag red henne inte så mycket och förstår att hon bockade av mig.) och ville ha en bra en.

Jag påverkades att inte gå ju-jutsupass innan ridningen vid 18 utan att äta middag innan, och sedan inte äta middag efter heller o rida lektion vid 21, då föll jag av många gånger. Jag övar ibland, sällan, de där ju-jutsurullningarna för fall. Jag funderar vagt på ett slalomryggskydd, kanske, fast jag är nervös av mig och har haft hygglig tur och vill liksom inte ändra på någonting som fungerat ganska bra så långt. (antingen går det åt helvete för att man ändrar eller så går det åt helvete för att det inte gör det. Och gå det åt helvete för att man ändrar vet man inte om det är på grund av eller skulle blivit värre. Man vet ju inte ens om man skulle falla oftare eller annorlunda med olika förutsättningar. Skulle ha en testdocka av sig själv :D) (Det jag lagt i statistiken är halka i lerpöl utan för hage och bryta benet)
 
Senast ändrad:
Jag rider alltid med väst trots att det inte fanns när jag började rida. Även om det är varmt och svettigt ibland så vägs det lätt upp av den ökade säkerheten.

Och en sak till, västen har gjort att de dubbla sportbehåarna och ont i brösten efter ridning försvunnit! Västen klämmer fast och håller kvar bysten helt stilla, oavsett vilken bh jag har! I love it och skulle lätt ha väst enbart av den anledningen!
 
Jag rider alltid med väst trots att det inte fanns när jag började rida. Även om det är varmt och svettigt ibland så vägs det lätt upp av den ökade säkerheten.

Och en sak till, västen har gjort att de dubbla sportbehåarna och ont i brösten efter ridning försvunnit! Västen klämmer fast och håller kvar bysten helt stilla, oavsett vilken bh jag har! I love it och skulle lätt ha väst enbart av den anledningen!

Ja, det där med bh är SÅ sant!
Jag hatar att ha sportbh, går 98% av tiden i en mjuk topp. Då är västen underbar!
 
Jag brukar ha väst när jag rider nya hästar.
Annars bara när jag hoppar terräng, västen ligger alltid i sadelkammaren på transporten.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har en säkerhetsväst som varit med några år. Har varit med vid några avramlingar, dock inga särskilt farliga och den har inte blivit...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Andromedae
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 613
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp