VW Golf Sportscombi

Philosophia

Trådstartare
Det är dags att byta bil. Jag har börjat kika lite smått och ramlade över några annonser för bilen i rubriken. Framförallt har jag kollat på hybrider metangas/bensin från 2015 och 2016 och de verkar prisvärda, jämfört med andra kombibilar med motsvarande ålder och lika stort bagageutrymme (behövs för hundbur). Dessutom såg jag någon undersökning om att inga är lika nöjda över sina begagnade bilar som Golfägare. Så jag blev lite sugen!

Någon som har erfarenhet VW Golf Sportscombi? Hur är den att köra? Kända problem? Är ni nöjda? :)
 
Jag har nyligen hämtat en Sportscombi '17. Hittils helt nöjd. Efter att kört en gammal Polo från 2002 är Golfen så klart en dröm att köra, lättstyd och -växlad. Får mig att tänka på rymdskepp-alla dessa knappar och inställningar. Men så är det väl med de flesta nya bilar?
Finns hur mycket utrymme som helst tycker jag. Passagerare jag haft säger baksätet är utmärkt.
Problem vet jag inget om, och för hoppningsvis återkommer jag inte om det ;)
 
Jag har nyligen hämtat en Sportscombi '17. Hittils helt nöjd. Efter att kört en gammal Polo från 2002 är Golfen så klart en dröm att köra, lättstyd och -växlad. Får mig att tänka på rymdskepp-alla dessa knappar och inställningar. Men så är det väl med de flesta nya bilar?
Finns hur mycket utrymme som helst tycker jag. Passagerare jag haft säger baksätet är utmärkt.
Problem vet jag inget om, och för hoppningsvis återkommer jag inte om det ;)

Låter lovande! Jag blev själv positivt överraskad av utrymmet eftersom man tänker sig Golf som en liten bil. Vilken motor har du?
 
Jag har kört och kör ibland fortfarande en Golf Sportcombi 2016 i jobbet, ca 2500 mil under förra året. Den har en BlueMotion diesel på 110 hk (har jag för mig), dricker i praktiken strax över 0,4 l/mil som jag kör den (95% motorväg i 120 km/h på farthållare).

Är mycket nöjd och tillfreds med bilen totalt sett. Komforten är bra - gott om benutrymme både fram och bak. En av få bilar i sin storleksklass där vuxna normallånga personer kan åka bekvämt bakom andra vuxna normallånga personer. Vi uppgraderade sätena till en sport/komfortversion, det var inte dyrt, tror vi betalade runt 1500-2000 kr extra, och man sitter riktigt bra i dem. Armstödet i mittkonsolen är justerbart i både vinkel och längdled, man hittar lätt en skön körställning. Väghållningen är klart godkänd, både ur komfort- och prestandaperspektiv. Motorprestanda är vad den är med en liten dieselmotor, men jag upplever den som mer kraftfull (genom ett bredare register) än andra jämförbara motorer. Lastutrymmet är överraskande stort på alla ledder, och väljer man att inte ha reservhjul så är reservhjulsbaljan under lastgolvet jättestor. En Golfkombi idag är väl ungefär i storlek som Passatkombin var från början. Telefonhanteringen via blåtand funkar bra, ljudkvaliteten i handsfree är bra, mediaspelare via mobilen är lätthanterad och smidig. Trots att jag försöker vara objektiv, har ägt/disponerat/använt massor av personbilar, så kommer jag faktiskt inte på några tillkortakommanden eller besvikelser värda att nämna.
 
Jag köpte en Golf Alltrack '16 i juni och är nöjd med den. Alltracken är ju en specialvariant av sportscombin. Jag har dieselvarianten med 2 liters turbo med 188hk.
 
Jag har kört och kör ibland fortfarande en Golf Sportcombi 2016 i jobbet, ca 2500 mil under förra året. Den har en BlueMotion diesel på 110 hk (har jag för mig), dricker i praktiken strax över 0,4 l/mil som jag kör den (95% motorväg i 120 km/h på farthållare).

Är mycket nöjd och tillfreds med bilen totalt sett. Komforten är bra - gott om benutrymme både fram och bak. En av få bilar i sin storleksklass där vuxna normallånga personer kan åka bekvämt bakom andra vuxna normallånga personer. Vi uppgraderade sätena till en sport/komfortversion, det var inte dyrt, tror vi betalade runt 1500-2000 kr extra, och man sitter riktigt bra i dem. Armstödet i mittkonsolen är justerbart i både vinkel och längdled, man hittar lätt en skön körställning. Väghållningen är klart godkänd, både ur komfort- och prestandaperspektiv. Motorprestanda är vad den är med en liten dieselmotor, men jag upplever den som mer kraftfull (genom ett bredare register) än andra jämförbara motorer. Lastutrymmet är överraskande stort på alla ledder, och väljer man att inte ha reservhjul så är reservhjulsbaljan under lastgolvet jättestor. En Golfkombi idag är väl ungefär i storlek som Passatkombin var från början. Telefonhanteringen via blåtand funkar bra, ljudkvaliteten i handsfree är bra, mediaspelare via mobilen är lätthanterad och smidig. Trots att jag försöker vara objektiv, har ägt/disponerat/använt massor av personbilar, så kommer jag faktiskt inte på några tillkortakommanden eller besvikelser värda att nämna.

Det låter ju utmärkt! Jag blir mer och mer sugen att åka och provköra! Det blir dock med största sannolikhet ingen diesel den här gången utan hybriden gas/bensin, men mycket är ju säkert ändå samma.
 
Körde en sådan förra veckan när sambon hade hem en som lånebil efter att ha lämnat in sin passat.

Det var en 1,6 bluemotion med automat, bensin, -17.
Tycker den var väldigt trevlig och blev själv lite sugen på en.
Enda jag har att anmärka på var att sätena var stenhårda. Vet inte om det var för att den var såpass ny och inte insutten riktigt, hade gått drygt 600 mil.
 
Jag har också kikat på en sådan här. Vad säger ni om den som dragbil, diesel i så fall.
Hittat en -15 som tyvärr är tvåhjulsdriven, men den drar 1700 på B-kort och 2300 på E-kort så det låter ju som en hyfsat dragstark bil. På de fyrhjulsdrivna ligger dragvikten på 1520 resp 2200.
Körsläp ett fåtal gånger på vintern och behöver sällan ut på leriga åkrar ;).
De tvåhjulsdrivna är dessutom skattebefriad till 2020 och hade sedan en väldigt låg skatt. Den drog också mindre diesel än de fyrhjulsdrivna (förstås!)
Är jag dum som funderar på tvåhjulsdrivet?
 
Jag har också kikat på en sådan här. Vad säger ni om den som dragbil, diesel i så fall.
Hittat en -15 som tyvärr är tvåhjulsdriven, men den drar 1700 på B-kort och 2300 på E-kort så det låter ju som en hyfsat dragstark bil. På de fyrhjulsdrivna ligger dragvikten på 1520 resp 2200.
Körsläp ett fåtal gånger på vintern och behöver sällan ut på leriga åkrar ;).
De tvåhjulsdrivna är dessutom skattebefriad till 2020 och hade sedan en väldigt låg skatt. Den drog också mindre diesel än de fyrhjulsdrivna (förstås!)
Är jag dum som funderar på tvåhjulsdrivet?

Det beror på hur bra du är på att köra och hur bra plogningen funkar :p :D

Personligen tycker jag tvåhjulsdrivet inte är något problem. Däremot är jag fundersam på hur pass bra den egentligen är som dragbil. Min Volvo V40 har en stark motor (bensinare med 164hk) men inte är det roligt att dra med den. Jag får max dra 1400kg med den men skulle inte ens överväga att dra så mycket.
 
Det beror på hur bra du är på att köra och hur bra plogningen funkar :p:D

Personligen tycker jag tvåhjulsdrivet inte är något problem. Däremot är jag fundersam på hur pass bra den egentligen är som dragbil. Min Volvo V40 har en stark motor (bensinare med 164hk) men inte är det roligt att dra med den. Jag får max dra 1400kg med den men skulle inte ens överväga att dra så mycket.
Jag drog med min Kia, funkade ok på sommaren. Det var ju inte så att jag ökade i uppförsbackar direkt, men tog mig fram. På vintern var det ingen ide att koppla på den ens. Är lite samma med CRVn jag har nu, fast den kan jagdra med på vintern. (På den funkar inte fyhjulsdriften). Tror inte att den lär vara sämre. Den jag tittat på nu har 110 hk, men en diesel är ju i allmänhet mer traktor än en bensinare. :)
Jag drar ju inte varje dag och drar med en häst i lasten så det kanske duger.
 
Jag drog med min Kia, funkade ok på sommaren. Det var ju inte så att jag ökade i uppförsbackar direkt, men tog mig fram. På vintern var det ingen ide att koppla på den ens. Är lite samma med CRVn jag har nu, fast den kan jag dra med på vintern. (På den funkar inte fyhjulsdriften). Tror inte att den lär vara sämre. Den jag tittat på nu har 110 hk, men en diesel är ju i allmänhet mer traktor än en bensinare. :)
Jag drar ju inte varje dag och drar med en häst i lasten så det kanske duger.

Nä, en diesel är ju lite bättre i det avseendet. Jag hade nog inte varit så orolig över tvåhjulsdriften egentligen, är det ordentligt dyngväder kanske man struntar i att ut med hästen ändå?
 
Det är dags att byta bil. Jag har börjat kika lite smått och ramlade över några annonser för bilen i rubriken. Framförallt har jag kollat på hybrider metangas/bensin från 2015 och 2016 och de verkar prisvärda, jämfört med andra kombibilar med motsvarande ålder och lika stort bagageutrymme (behövs för hundbur). Dessutom såg jag någon undersökning om att inga är lika nöjda över sina begagnade bilar som Golfägare. Så jag blev lite sugen!

Någon som har erfarenhet VW Golf Sportscombi? Hur är den att köra? Kända problem? Är ni nöjda? :)

Jag har en VW Golf Sportscombi 2015 gas/bensinhybrid och nöjdare har jag nog aldrig varit med en bil! Körglädje, bra ekonomi och en MIM-bur med ett gäng dansk-svenska gårdshundar får plats. :)
 
Vi har en Golf sportskombi gas/bensin. Den är bekväm att köra men vääldigt klen. Händer inte mycket under huven utan det låter mest så gäller att planera eventuella omkörningar... Det är till och med så illa så vår Tiguan, diesel 140 hk är jätte pigg i jämförelse..
Vi gillar heller inte automatväxellådan i den! Vi bor längst ut på en skogsväg och har en brant backe upp från huset och den har jätte problem att ta sig upp. Min pappa har inga problem med sin Skoda diesel som har tvåhjulsdrift och automatlåda. På Golfen måste vi lägga i manuellt läge för annars fastnar den halvvägs upp i backen.. Den försöker liksom växla upp för tidigt och sedan blir det för tungt och då dör den, när man sedan gasar mer så växlar den ner men då börjar den bara slira istället.. Luktar oxå lätt brända lameller när man kör mycket brant eller motorn går lite tungt så undrar om det inte är vws ökända torrväxellåda i den. Vi skulle iaf aldrig köpa loss denna bilen och är faktiskt glada när vi ska få lämna tillbaka den om ett år!
 

Liknande trådar

Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp