Wake-up light - tips?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag vill köpa en wake-up light till min sambo i julklapp och tänkte att jag kunde börja spana efter bra priser redan nu. Undrar om det är någon här som har en sådan pryl och kan tipsa om bra märke/modell? De verkar variera väldigt i pris och olika recensionssidor säger olika saker (men Philips är ett märke som verkar uppskattas av många), så det vore kul att höra lite personliga erfarenheter! Jag hittar en hel del om det här på forumet redan, men de flesta trådar/inlägg är ett par år gamla vid det här laget.

Vilken har ni? Är ni nöjda? Vilka funktioner uppskattar ni mest?
 
En av de bästa prylarna jag har här hemma och skulle ha svårt att vänja mig av med den. Har en från Philips, rund med ett par år på nacken. Ljuset startar igång en halvtimme innan utsatt klockslag och man kan välja hur starkt den ska lysa som starkast.
Enda ”nackdelen” är att det inte går att inte ha något larm, hade helt bara haft ljuset då jag även har annan väckarklocka. Det ser jag dock som en överkomlig sak.
 
En av de bästa prylarna jag har här hemma och skulle ha svårt att vänja mig av med den. Har en från Philips, rund med ett par år på nacken. Ljuset startar igång en halvtimme innan utsatt klockslag och man kan välja hur starkt den ska lysa som starkast.
Enda ”nackdelen” är att det inte går att inte ha något larm, hade helt bara haft ljuset då jag även har annan väckarklocka. Det ser jag dock som en överkomlig sak.
På min kan jag dra ner volymen till 0.

Jag gillar min gamla Philips. Den är nog 15 år eller så. Flera olika signaler att välja bland, jag har en dov/mjuk som gör det behagligt att vakna. Oftast vaknar jag bara av ljuset.
 
Jag har också en äldre Phillips (2-3 år gammal). Helt ovärderligt att vakna till ett ljust rum under vinterhalvåret! Dock har aldrig ljudet fungerat i min, men den ska ha både radio och olika larm.
 
Jag har en rubicson. Köpte den billigt på Tradera, tog just fram dem för vintern. Jag tror inte att jag helt kan stänga av väckarklockan, men jag har löst det genom att ha väckarklocka på mobilen strax innan den går igång på Wake Up lighten. Själva ljuset är helt oslagbart! Älskar den och vill inte genomlida vintern utan den!
 
Åh, jag blev helt glad av att påminnas om att jag faktiskt investerade i en sådan här fantastisk pryl förra vintern, nu har jag bara haft mobilväckning så länge att jag nästan hunnit glömma min ljusväckare. Måste omedelbart asa fram den och göra livet på morgnarna lite bättre och framför allt LJUSARE kommande fyra-fem månader!

Min variant är en Philips HF3500, inköpt på Clas Ohlson.
 
Puttar upp gammal tråd.
Någon som provat både originalet från Philips och någon av de andra märken som finns?
Är skillnaden så stor att det är värt att köpa den dyrare? Eller går det lila bra med en billigare sort?
 
Puttar upp gammal tråd.
Någon som provat både originalet från Philips och någon av de andra märken som finns?
Är skillnaden så stor att det är värt att köpa den dyrare? Eller går det lila bra med en billigare sort?
Nej, har originalet sedan massa år tillbaka (8-10?) och är supernöjd. Tänker att den kommer hålla till jag går i pension om ungefär lika många år +- 4-5 år 🙂

Kanske andra märken är lika hållbara?
 
Puttar upp gammal tråd.
Någon som provat både originalet från Philips och någon av de andra märken som finns?
Är skillnaden så stor att det är värt att köpa den dyrare? Eller går det lila bra med en billigare sort?

Jag har köpt en Philips hue-lampa so jag använder som Wake-up light. Jättenöjd, går att styra så den bara tänds på vardagar t ex, en funktion som jag saknar på originalen. Kräver lite pyssel, en app o bridge men får å andra sidan fler användningsområden för en överkomlig peng.

Styr fortsatt själva alarmet med mobilen.
 
Puttar upp gammal tråd.
Någon som provat både originalet från Philips och någon av de andra märken som finns?
Är skillnaden så stor att det är värt att köpa den dyrare? Eller går det lila bra med en billigare sort?
Beror på vad du vill ha för funktioner. Min gamla philips gick sönder i höstas och jag köpte en billigare variant av annat märke. Den var helt ok, men inte för mig.
- Den hade starkt lysande siffror vilket irriterade mig, philips känner av ljuset i rummet och anpassar ljusstyrkan på siffrorna efter det. Siffrorna gick att släcka helt, men jag vill inte behöva trycka på klockan mitt i natten för att se vilken tid det är.
- Den hade bara ett väckningsljud som var klassiskt pipande. Mycket irriterande. Jag vill ha mjuka ljud som börjar svagt och stiger i styrka.

Så nu har jag philips igen och är supernöjd. Den förra höll ju runt 10 år, så det är värt det. Denna har också funktionen att välja hur långt innan ljudet som ljuset ska börja, vilket min gamla inte hade. Och den har mjukt rött ljus till en början som övergår i gult.
 
Jag har köpt en Philips hue-lampa so jag använder som Wake-up light. Jättenöjd, går att styra så den bara tänds på vardagar t ex, en funktion som jag saknar på originalen. Kräver lite pyssel, en app o bridge men får å andra sidan fler användningsområden för en överkomlig peng.

Styr fortsatt själva alarmet med mobilen.
Samma här. Det är ju ett bra alternativ om man inte vill ha ett alarm kopplat till ljuset.
 
Det är ett julklappsönskemål.
Och jag tror att ljuset är viktigast.
Då går det säkert bra med annat märke eller en av de billigare philips. Mitt "felköp" har min syster nu. Hon har inte haft wake-up-light innan och är nöjd.

Det är ju faktiskt det att vara halvvaken pga ljuset när ljudet går igång samt att vakna i ett ljust rum som är poängen.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: Ketrawzc
·
IT & mobiler Jag har i många år haft en Wake-up-light som väckarklocka och vill fortsätta med det. Men den jag har nu har enbart fasta inställningar...
2
Svar
22
· Visningar
2 285
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Mina ögonbryn har blivit så tunna(tack vare en puckad sköldkörtel) och jag tycker inte att det är så klädsamt. Nu har jag börjat fylla i...
Svar
14
· Visningar
3 481
Senast: Tousse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp