Walla 115 RÄ II

sussisus

Trådstartare
Kollar upp hennes stofamilj åt en tjej - behöver Walla 115 RÄ II's uppgifter (föllistan framförallt men även född-död, färg osv). Hon är mormor till Birgitta 2766.
Snälla?

Susanne
 
Det vet jag också att de har :), men jag vet också att det finns folk här som har de böcker jag saknar - dvs de böcker som innehåller ston som har "tilläggsbokstäverna": RÄ I, II o III och RÄa, RÄb o RÄc.
Tack för tipset i alla fall! :)

Susanne
 
Ur "Rasstambok för ädla hästar - Band II 1921":
N:o 115 Walla
Ägare: J.V. Danielsson, Karlevi, Vickleby.
Fux, bl., 3 v. ff., 157 cm, född 1913 hos H. Danielsson, Hammarby, Ölands Sandby. Inköpt genom Remonteringsstyrelsen till K. Abrahamsson, Lilla Smedby, Ölands Smedby.

e. Walter u. Hyperia ue. Hyperion uu. Clara uue. Bismark. Resten av stammen kan du se på www.pedigreequery.com/allbreed.

Föllista:
1918 Sto, fux, e. Jorus
1919 Sto, fux, e. Wer Weiss

Hon har troligen fått fler föl, men jag har ett stort hopp i mina stamböcker (1921 till 1940), så jag kan inte skriva någon komplett föllista...
 
Tackar! :bow:
Hennes stam la jag in idag - efter diverse problem :crazy:
(fast då visste jag ju inte vad Wallas mamma o mormor hette :bow:).
Wer Weiss-fölet måste ju vara Wirgia, Birgitta 2766's mamma.

Susanne
 
Jag kompletterade med Wallas mor och mormor i pedigreequery också. Hingsten Bismarks stam kan jag lägga ut i helgen på pedigreequery om du inte redan har den! :)
 
Ok! Är det någon annan stam (äldre) du behöver så har jag också "Rasstambok för ädla hästar i Skåne - Band II 1918". Den innehåller alla hingstar (skånska) som varit intagna i stamböckerna "Stuteribok för Skåne" och "Rasstambok för ädla hästar i Skåne - band I och II".
 
Kom på en sak när det gäller Bismark, förresten.

I Band I finns två - en Bismark och en Bismarck.
Enligt stamboken har Bismark inga ston och Bismarck 1 sto (351 - vem det nu är?).
Bismark f.1898 i Oldenburg, fx, 166 cm, e Olaf u Hira Old. 7816 e Jung Hunne - Landessohn, ägare J Olsson, Vadensjö.
Bismarck f.1871 i Normandie, död 1891, fx, 161 cm, e Agenda - Isolier xx - Crésus xx. Ägare Chr Rewentlow, Ugerup. I svensk avel 1875-91.

Det bör väl vara Bismark som är pappa?
 
Jag tror också att det är Bismark som är aktuell i ditt fall, även om det förekommer många stavfel i stamboken.

Bismarcks sto nr 351 är Arabella f. 1892, ue. Zefir.
 
Här kommer lite mer av föllistan

1918 S br e Jorus Remon A6
1919 S fux v. ff e Wer Weiss Remont K1
1920 H fux e Wer Weiss Remont K2
1921 H fux e Louno Såld på marknad
1922 S fux e Louno Remont K8
1923 H br e Snällman Remont A4
1924 S br e Snällman Remont A1
1925 S fux, bl e Wer Weiss
1926 X e Wer Weiss
 
Tackar! :bow:
Vem är då Wirgia, tro - stoet som är född 1925?
Birgitta 2766, Wirgias dotter, är ju född 1933 hos Hugo Karlsson, Öl. Gräsgård.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 337
Senast: Tora
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 698
Senast: Hedinn
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 489
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp