Wangirisamtal?

Philosophia

Trådstartare
Jag har både igår och idag fått samtal från mobilen från utlandet. Igår från Nederländerna och idag från Norge. Eftersom jag hade telefonen avslagen när det ringde så svarade jag inte, så jag vet inte vad de ville. Något som slog mig var att det kanske kunde vara wangirisamtal, dvs. att de som ringer vill att man ringer tillbaka så att de får del av min samtalskostnad. Är det något som "går" just nu tro?
 
Jag har både igår och idag fått samtal från mobilen från utlandet. Igår från Nederländerna och idag från Norge. Eftersom jag hade telefonen avslagen när det ringde så svarade jag inte, så jag vet inte vad de ville. Något som slog mig var att det kanske kunde vara wangirisamtal, dvs. att de som ringer vill att man ringer tillbaka så att de får del av min samtalskostnad. Är det något som "går" just nu tro?
Ja hela tiden, fast Nederländerna och Norge känns lite annorlunda val av länder. Jag får en hel del såna från afrikanska länder, eftersom jag inte har anledning att tro att jag känner någon som skulle tänka sig att ringa mig därifrån så är jag övertygad om att det är bedrägeriförsök.
 
Jag har fått, från London, Italien . och Marocko.... svarar aldrig på okända nummer - min telefon t o m varnade för ett av numren.
 
Ja jag får jätteofta samtal från konstiga länder. Det ringer bara någon signal.
Det verkar gå hela tiden i lite vågor.

Aha, så det är så pass vanligt? Den här veckan är faktiskt första gången det inträffar för mig.

I ett fall så hade jag telefonen på ljudlöst med vibration, så jag kunde höra att det ringde och det ringde betydligt längre än någon signal. Jag känner visserligen folk i både Nederländerna och Norge både privat och professionellt, men jag föreställer mig att de skulle lämna ett meddelande om jag inte svarade. Så det troligaste är väl att det är något slags lurendrejeri.
 
Aha, så det är så pass vanligt? Den här veckan är faktiskt första gången det inträffar för mig.

I ett fall så hade jag telefonen på ljudlöst med vibration, så jag kunde höra att det ringde och det ringde betydligt längre än någon signal. Jag känner visserligen folk i både Nederländerna och Norge både privat och professionellt, men jag föreställer mig att de skulle lämna ett meddelande om jag inte svarade. Så det troligaste är väl att det är något slags lurendrejeri.
Det brukar vara andra länder, Norge känns definitivt inte vanligt. För mig har det alltid bara varit någon signal.
Det är ju själva poängen - du ska inte hinna svara utan lockas att ringa upp efteråt
 
Lite OT….

men ni som inte svarar på okända nummer - får ni endast samtal från folk ni känner?
För mig känns det jättekonstigt att inte svara på ett vanligt nummer från Sverige. Det kan ju vara någon som vill ha kontakt med mig. Nån som söker mig i ett helt legitimt ärende. Eller en bekant som bytt nummer eller jag inte haft kontakt med på länge.

Varför svarar man inte när folk ringer? Jag själv hade blivit rejält sur om jag får ett numer till en person och denne inte svarar?
 
Lite OT….

men ni som inte svarar på okända nummer - får ni endast samtal från folk ni känner?
För mig känns det jättekonstigt att inte svara på ett vanligt nummer från Sverige. Det kan ju vara någon som vill ha kontakt med mig. Nån som söker mig i ett helt legitimt ärende. Eller en bekant som bytt nummer eller jag inte haft kontakt med på länge.

Varför svarar man inte när folk ringer? Jag själv hade blivit rejält sur om jag får ett numer till en person och denne inte svarar?
Jag svarar på de flesta samtal men från utlandet och de ringer en signal eller slänger på de gånger jag har svarat, ja då låter jag bli att ringa upp helt enkelt.

Missar jag ett samtal från ett okänt nummer så kollar jag oftast upp vem det är innan jag ringer upp, mest för att jag ibland får samtal som ska till företaget, men när de alla tre är utom täckning så går samtalen till mig. Så då kan jag säga till den det berör att ringa upp istället. :D
 
Lite OT….

men ni som inte svarar på okända nummer - får ni endast samtal från folk ni känner?
För mig känns det jättekonstigt att inte svara på ett vanligt nummer från Sverige. Det kan ju vara någon som vill ha kontakt med mig. Nån som söker mig i ett helt legitimt ärende. Eller en bekant som bytt nummer eller jag inte haft kontakt med på länge.

Varför svarar man inte när folk ringer? Jag själv hade blivit rejält sur om jag får ett numer till en person och denne inte svarar?
Jag tänker att folk lämnar väl meddelande om det är något viktigt?
Jag svarar oftast inte när det står hemligt nummer. Jag orkar inte med säljare etc.
 
Lite OT….

men ni som inte svarar på okända nummer - får ni endast samtal från folk ni känner?
För mig känns det jättekonstigt att inte svara på ett vanligt nummer från Sverige. Det kan ju vara någon som vill ha kontakt med mig. Nån som söker mig i ett helt legitimt ärende. Eller en bekant som bytt nummer eller jag inte haft kontakt med på länge.

Varför svarar man inte när folk ringer? Jag själv hade blivit rejält sur om jag får ett numer till en person och denne inte svarar?
Jag har aldrig ljudet på... men kollar telefonen mycket ofta så jag ringer tillbaka snabbt om jag missar samtal. Okända nummer kollar jag först - finns de inte på eniro tänker jag att det är försäljare. Jag får tyvärr en hel del konstiga försäljare på halsen, så jag vill inte ringa tillbaka om jag inte vet vem det är. En seriös "okänd" uppringare lämnar väl ett meddelande eller sms:ar, tänker jag.
 
Lite OT….

men ni som inte svarar på okända nummer - får ni endast samtal från folk ni känner?
För mig känns det jättekonstigt att inte svara på ett vanligt nummer från Sverige. Det kan ju vara någon som vill ha kontakt med mig. Nån som söker mig i ett helt legitimt ärende. Eller en bekant som bytt nummer eller jag inte haft kontakt med på länge.

Varför svarar man inte när folk ringer? Jag själv hade blivit rejält sur om jag får ett numer till en person och denne inte svarar?
Jag förväntar mig att mins vänner inte ger ut mitt nummer utan mitt godkännande.
I övrigt har ett oregistrerat telefonnummer och har det av en anledning.
Svarar om jag tillexempel gjort en felanmälan till min hyresvärd etc.
 
Jag kollar alltid upp numret innan jag ringer tillbaka.
Har haft rätt mycket utländska telefonnummer som dykt upp på luren på sistone.
 
Jag är också tveksam till att svara på utländsk nummer (och ringer inte upp) men i två fall har det varit helt legitima orsakar. Senaste gången hade jag vunnit ett hundgaller från Finland. Hade missat deras mail också för att det var på engelska från en okänd avsändare men de skickade ett SMS istället.

Okända svenska nummer svarar jag oftast på just nu eftersom jag inte fört över alla från gamla telefonen. Om inte Truecaller varnar för telefonförsäljare vill säga.
 
Lite OT….

men ni som inte svarar på okända nummer - får ni endast samtal från folk ni känner?
För mig känns det jättekonstigt att inte svara på ett vanligt nummer från Sverige. Det kan ju vara någon som vill ha kontakt med mig. Nån som söker mig i ett helt legitimt ärende. Eller en bekant som bytt nummer eller jag inte haft kontakt med på länge.

Varför svarar man inte när folk ringer? Jag själv hade blivit rejält sur om jag får ett numer till en person och denne inte svarar?

Fast nu handlade det ju om samtal från utlandet.
 
En period i våras/somras så ringde det flera gånger/dag diverse skumma utlandsnummer och såna svarar jag inte på. Såna påringningar, om man inte väntar samtal från länder man knappt hört talas om är ju oftast nån form av scam..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 259
Senast: Rie
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
395
Senast: Fideli
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp