coolia

Trådstartare
Läser på min wasabi förpackning att den knappt innehåller wasabi. Mest pepparrot och färgämne tydligen. Finns det öht att köpa, "riktig" wasabi eller blir det för dyrt? Nu har jag kollat innehållslistorna i butiken och ingen innehåller mer än någon liten procent wasabi.
 
Jag har för mig att de använder wasabi i Japan för att det är det lättillgängliga för dem medan för oss i Europa så är det pepparroten som är den närmsta motsvarigheten. Det skulle vara dyrt att importera det när pepparrot ger ungefär samma smak. Den "wasabi" man äter på japanska/sushi restauranger är också oftast pepparrot egentligen, så det är inget man bara kan få på restauranger men inte hemma.

Jag äter det dock inte så jag vet inte om smaken skiljer sig så mycket egentligen.

Jag skrev detta ur minnet från ett QI avsnitt på tv där de pratade lite kort om detta :D
 
Jag köpte färsk wasabi-rot i Japan, testade att riva den och det smakar inte alls gott :D Den wasabi man får på restauranger i Japan smakar väldigt likt den man kan köpa på tub/pulver i asiatiska butiker i Sverige. Undvik Blue Dragon och liknande.

Fun fact så uttalas det wassabi och inte wasaaabi!
 
Jag tycker det smakar ungefär väldigt lika.
Jag använder pulver.

Rolig parantes 😇
Min kompis när jag hade gjort wasabifisk ’gud vad gott! Jag äter ju aldrig fisk annars’

Jag: ’ men alltså igår sa du ju att pepparrot va jätteäckligt?’

’Vaddå, det är ju inte samma ens’
Jag: ehh, jo?
😎
 
Har för mig att Meny i P1 hade ett program om wasabi o pepparrot för nåt tag sen. Finns säkert på SR Play.
 

Liknande trådar

Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: Angel
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 285
Senast: Mineur
·
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
789
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp