Water only-metoden

hovtassfot

Trådstartare
Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten?

Har alltid haft problem med håret. Torrt och fett på samma gång, mjälligt, slitet, kluvet, kliande hårbotten osv. Har hunnit prova mycket olika produkter och metoder men ingenting som funkat helt hundra. Sedan jag slutade med ppiller för ett år sedan har jag haft det jobbigt med fett hår. Trots att jag tvättat det max 2 ggr i veckan med frisörschampon så blev det fett efter ett dygn. Kände att det kan ju inte vara normalt att det ska vara så...
Så jag läste på och hittade WO-metoden. Körde en sista tvätt för att få bort gamla schamporester och redan nästa dag innan det hade hunnit bli fettigt sköljde jag igenom det med ljummet vattet samt gjorde en lätt massage. Fortsatte så varje dag i en vecka och håret hann aldrig ens börja bli fettigt. Nu har det gått 3 veckor sedan jag använde någon produkt annat än ren olja i håret och det känns underbart. Ingen mjäll eller kliande hårbotten vilket är otroligt skönt. Nu har det gått 3 dagar sen jag sköljde igenom och masserade hårbotten sist och det varken känns eller ser äckligt/fettigt ut. Jag vet att det här kommer låta som för bra för att vara sant, men mitt vanligtvis platta hår har fått en jättefin volym och fluff. Det är formbart på ett helt annat sätt. Självklart var jag jätteorolig för att håret skulle stinka oavsett hur rent det såg ut. Har frågat runt bland nära och sagt att jag vill ha 100% ärliga svar. Alla har svarat att det doftar helt neutralt, på samma sätt som min hud.
Är i exstas och chock. Kan det vara såhär lätt och billigt att få bukt med hårproblem!?! :eek:

Så är det någon annan som kör med WO eller har prövat? Vad tycker ni? Har ni positiva eller negativa erfarenheter?
 
Det låter jättebökigt att få håret rent med enbart vatten tycker jag. Måste gå åt extra mycket vatten då och man måste tvätta håret ofta om det ska funka?

Mitt hår skulle nog inte må så bra av det då jag är mycket i stallmiljö. Men intressant att höra om denna metod ändå :)
 
En jag känner fick tipset av frisören någon gång i början av 90-talet och har mig veterligen inte använt annat än vatten sedan dess. Hen hade precis som du väldigt jobbigt hår. Hens hår var strävt och dessutom var det fett och torrt på samma gång. Nu ser det ut precis som vilket hår som helst och jag har aldrig känt eller märkt av att hens hår skulle lukta något särskilt. Hen har intressen som avger stark lukt men det verkar inte sätta sig i håret så att det inte går att skölja ur bara med vatten.
 
Måste prova, har samma hårtyp som dig :D

Man kan lita på Buke för att få all info i världen :up:
Ja ge det en chans! :) Kan ju inte garantera att det funkar för dig men kanske! Läste också att man får räkna med att det kan vara jobbigt den första månaden eftersom att håret fortsätter producera samma mängd fett som innan, men man tvättar ju inte inte bort fettet på samma sätt. Det står att dem flesta låter bli helt att blöta och fixa med håret flera dagar eller tom. veckor i början och då är det klart att det blir fettigt som sjutton innan hårbotten slutar producera så mycket fett och hårstråna liksom "sugit" upp överflödet. Hjälpte säkert för mig att jag inte hann börja bygga upp någon större fettbeläggning alls iom sköljning och massage varje dag. Läs på mycket om det. Finns mycket bra info på nätet! :D
 
Det låter jättebökigt att få håret rent med enbart vatten tycker jag. Måste gå åt extra mycket vatten då och man måste tvätta håret ofta om det ska funka?

Mitt hår skulle nog inte må så bra av det då jag är mycket i stallmiljö. Men intressant att höra om denna metod ändå :)
Kan kanske vara svårt att få bort starka lukter som stall och häst ändå är. Jag är inte med hästar eller i stall längre så jag har ingen aning.

För mig går det åt samma mängd vatten ungefär eftersom jag i vanliga fall skulle ha fått blöta, schamponera, skölja, ha i balsam, skölja igen. Nu är det bara skölja och massera under rinnande vatten typ 2 minuter och sen skölja igenom med kallare vatten. Faktiskt så måste jag inte alls ha tvätta lika ofta som innan och jag kan "tvätta" mer och mer sällan. Skulle säkert kunna gå i 5 dagar nu utan att blöta upp det, och ändå inte ha fettigt hår. Innan kunde jag vänta max 2 dagar innan det såg smutsigt ut.
 
En jag känner fick tipset av frisören någon gång i början av 90-talet och har mig veterligen inte använt annat än vatten sedan dess. Hen hade precis som du väldigt jobbigt hår. Hens hår var strävt och dessutom var det fett och torrt på samma gång. Nu ser det ut precis som vilket hår som helst och jag har aldrig känt eller märkt av att hens hår skulle lukta något särskilt. Hen har intressen som avger stark lukt men det verkar inte sätta sig i håret så att det inte går att skölja ur bara med vatten.
Vad kul att höra att det verkar fungera även om man är i miljöer som avger mycket lukt. Hade faktiskt ingen aning om att det verkar funka så bra då också. Har själv varit lite orolig för att det ska börja stinka flera dagar efteråt om jag tex. är ute och grillar korv eller är i stallet.
 
Men hur får du bort oljan med bara vatten?
Genom att massera. Istället för schampo som tar bort den får man använda en monoton rörelse och lite lätt "gnugga" bort överflödig olja. All olja försvinner inte, håret känns inte torrt som med schampo men det är en sån liten mängd som blir kvar att håret inte ser smutsigt eller stripigt ut.
 
Jag antar att det fungerar olika med olika hudtyper och hårtyper?

Jag har fet hud och även huden i hårbotten är fet.
Om jag inte använder tvål när jag duschar (har testat) så luktar huden lite surt efter ett tag. Samma med hårbotten. När jag hade kort hår så behövde jag skölja igenom håret varje dag. Men efter ett tag utan schampo så luktade det illa. Jag gnuggade med fingrarna i hårbotten och luktade på dem. Det luktade äckligt.

Men så använder jag inte någon bodylotion heller. Och om jag använder det så behövs jättelite. Såg en kompis ta kräm i handen för att smörja in ansiktet och konstaterade glatt att den mängden hade räckt till hela bålen för mig.... :D

Men om det funkar bra utan schampo så låter det ju jättebra! Ju mindre kemikalier man använder desto bättre borde det väl vara? :up:
 
Inte frivilligt. Däremot vid längre fjällvandringar och långritter utan tillgång till dusch på någon vecka-10 dar. Då har jag bara plaskat lite troskyldigt i en bäck/fjällsjö - pga kallt vatten och klemig människa. ;)

Tycker ändå håret brukar hålla sig någorlunda ok. Det blir ingen fet tofs bara. Jag tror det är ganska bra att låta kroppen överlag vila från produkter, även om jag BM:ar och undviker siliconer etc i vardagen.

Har du långt eller kort hår? Inbillar mig (kanske felaktigt) att kort uppklippt hår är lite lättare att hålla ordning på och "massera" igenom, än om det är långt och tjockt.
 
Jag antar att det fungerar olika med olika hudtyper och hårtyper?

Jag har fet hud och även huden i hårbotten är fet.
Om jag inte använder tvål när jag duschar (har testat) så luktar huden lite surt efter ett tag. Samma med hårbotten. När jag hade kort hår så behövde jag skölja igenom håret varje dag. Men efter ett tag utan schampo så luktade det illa. Jag gnuggade med fingrarna i hårbotten och luktade på dem. Det luktade äckligt.

Men så använder jag inte någon bodylotion heller. Och om jag använder det så behövs jättelite. Såg en kompis ta kräm i handen för att smörja in ansiktet och konstaterade glatt att den mängden hade räckt till hela bålen för mig.... :D

Men om det funkar bra utan schampo så låter det ju jättebra! Ju mindre kemikalier man använder desto bättre borde det väl vara? :up:
Jag tror det fungerar jätteolika och för vissa kan det nog ta jättelång tid innan det känns bra och fräscht! Har också upplevt den där..sura unkna doften som kan bli med smutsigt hår men nu märker jag inte av den som tur är. Annars hade jag inte stått ut! Tror det gör mycket att man masserar igenom skalpen ordentligt när man duschar, annars kan det nog bli unken lukt.

Själv är jag en torris i hyn så jag får ta ett halvt paket lotion för att sluta bli torr. Orättvist det där...:meh::D
 
Inte frivilligt. Däremot vid längre fjällvandringar och långritter utan tillgång till dusch på någon vecka-10 dar. Då har jag bara plaskat lite troskyldigt i en bäck/fjällsjö - pga kallt vatten och klemig människa. ;)

Tycker ändå håret brukar hålla sig någorlunda ok. Det blir ingen fet tofs bara. Jag tror det är ganska bra att låta kroppen överlag vila från produkter, även om jag BM:ar och undviker siliconer etc i vardagen.

Har du långt eller kort hår? Inbillar mig (kanske felaktigt) att kort uppklippt hår är lite lättare att hålla ordning på och "massera" igenom, än om det är långt och tjockt.
Tror också det är väldigt bra om man låter det vila då och då. Ditt hår borde ändå vara rätt lugnt och stabilt om du kör på bm. Det är vant att inte överproducera olja redan menar jag. :)

Har både långt och tjockt, nästan ner till höftbenen. Det blir mycket svårare och "tyngre" att massera när det är blött iom att det hänger ner så tungt och det är mycket att lyfta på. Kan tänka mig att man inte blir lika trött i fingrarna om man har kort hår. Det som är bra är att längderna aldrig blir feta oavsett så dem rör jag knappt, annat än att jag sköljer igenom dem. Upplever att dem håller sig neutrala. Inte fullt lika "hala" som när man använder balsam utan mer bara...vanliga. Svårt att beskriva. Jag brukar ha i lite olja i längderna någon gång i veckan och sen håller dem sig på plats liksom. :D
 
Kör WO lite till och från. Har inte fått in en ordentlig rutin för det än, men hade gärna kört enbart WO. Ibland blir det ägg, och ibland tjärtvål och surskölj (äcv). Däremellan händer det att det blir WO (ibland med surskölj, ibland utan).

Borstar du med svinhårsborste mellan tvättarna, eller har du hoppat över det helt?
 
Ni som använder ägg i håret. Är det för att rengöra eller något annat?

Om man använder sig av vattenmetoden så får man inte använda sig av några produkter i håret. Eller finns det undantag?

@hovtassfot oljan du har i håret har du det enbart på längderna eller även i hårbotten?

Jag har torrt hår och det har blivit bättre sedan jag började tvätta håret mer sällan. Ca en gång i veckan. Ibland två. Det är stor skillnad för bara några år sedan och håret känns alltid bäst ca 3 dagar efter tvätt.

Använder faith in natures schampo och balsam. Ibland Änglamarks baby, det kliar inte håret av och blir samtidigt rent.

Hur ska man egentligen massera närmande enbart har vatten och hur länge?
 
Ni som använder ägg i håret. Är det för att rengöra eller något annat?
Jag använder det främst i rengöringssyfte. Vispar upp ett eller två ägg och masserar in i torrt hår, låter det sitta någon minut och sköljer ur med ljummet, mot kallt, vatten.

Om man använder sig av vattenmetoden så får man inte använda sig av några produkter i håret. Eller finns det undantag?
Beror helt på vad det är för "produkter". Sockervatten och saltvatten löses ju lätt upp och går därmed utmärkt att använda i kombination med WO. Även vissa oljor (beroende på hårtyp etc). Jag skulle tro att majoriteten av de som kör WO försöker hålla allt så naturligt som möjligt, och därmed inte använda så mycket produkter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 308
Senast: svea
·
Kropp & Själ Har haft kliande hårbotten i typ två år och testat alla receptfria som finns utan resultat. Bytte till Maria Nila head and hair heal nu...
2
Svar
35
· Visningar
3 218
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp