Waterboots

Mia_R

Trådstartare
Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt torrt ute och sedan smörja dem så de inte spricker, men hur vet jag vilken storlek jag ska köpa om jag beställer online? M, L eller XL säger mig inget alls men det är två halvblod som ska ha dem, stl 0 - 2 på skorna.
 
Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt torrt ute och sedan smörja dem så de inte spricker, men hur vet jag vilken storlek jag ska köpa om jag beställer online? M, L eller XL säger mig inget alls men det är två halvblod som ska ha dem, stl 0 - 2 på skorna.
Jag köpte horseguard som dom har på granngården. Vilken skit säger jag bara. Längden eller vad man nu säger skiljde sig knappt från cob till xfull. Inte blev hovarna fuktiga heller. Det fungerade bättre att använda ordinarie boots (fd reflexboots från hööks). Jag tänker försöka få tag på filtboots istället.
 
Jag köpte horseguard som dom har på granngården. Vilken skit säger jag bara. Längden eller vad man nu säger skiljde sig knappt från cob till xfull. Inte blev hovarna fuktiga heller. Det fungerade bättre att använda ordinarie boots (fd reflexboots från hööks). Jag tänker försöka få tag på filtboots istället.
Det var egentligen något sådant jag letade efter, verkar lättare att välja storlek men jag hade behövt dem till helgen redan. Funderar på någon nödlösning med wettex tills jag får hem något annat. :idea:
 
Senast ändrad:
Alltså jag är tveksam till alla dessa snabba sätt att blöta ner hovarna för att underlätta för verkning. Har man vanliga boots möjliga att ha på i hagen och har plats att lägga i en ullsula är det toppen att blöta ner sulorna ordentligt. Men det förutsätter ju boots som funkar blöta en lite längre tid (och att man har den möjligheten).

Men "snabba" sätt att blöta dem är någon typ av matta eller till och med gymnastikmattor eftersom hovarna sjunker ner lite, handdukar att stå på/handdukar runt hovarna, eller om man har en liten plätt på gräs/jord som man dränker på ytan då hästen står där en stund.

Jag har testat att ha hovarna i hovbadsboots där hela hoven är i vatten i minns inte hur länge men definitivt minst 15 min, tror över 30. Hjälpte exakt noll för hovslagaren som verkade direkt efteråt.

Efter ca ett halv dygn på lösdrift med blöta ullsulor släpper sula hästen samlat på sig och strålar och allt är hanterbart igen däremot. Jag tror det tar lite mer tid liksom.

Filtboots hade jag noll effekt av.
 
Alltså jag är tveksam till alla dessa snabba sätt att blöta ner hovarna för att underlätta för verkning. Har man vanliga boots möjliga att ha på i hagen och har plats att lägga i en ullsula är det toppen att blöta ner sulorna ordentligt. Men det förutsätter ju boots som funkar blöta en lite längre tid (och att man har den möjligheten).

Men "snabba" sätt att blöta dem är någon typ av matta eller till och med gymnastikmattor eftersom hovarna sjunker ner lite, handdukar att stå på/handdukar runt hovarna, eller om man har en liten plätt på gräs/jord som man dränker på ytan då hästen står där en stund.

Jag har testat att ha hovarna i hovbadsboots där hela hoven är i vatten i minns inte hur länge men definitivt minst 15 min, tror över 30. Hjälpte exakt noll för hovslagaren som verkade direkt efteråt.

Efter ca ett halv dygn på lösdrift med blöta ullsulor släpper sula hästen samlat på sig och strålar och allt är hanterbart igen däremot. Jag tror det tar lite mer tid liksom.

Filtboots hade jag noll effekt av.
Jag tar in dem dagtid för att slippa insekterna nu när det är så varmt så de kommer att stå i minst 6 timmar innan hovis kommer och verkar, sedan kommer de släppas ut igen innan jag åker till jobbet vid 18. Min hovslagare har positiva erfarenheter av filt och så torrt och hårt som det är nu med mycket broms så går det inte att ha dem ute dagtid, de vill in och kommer i full galopp när de hör att jag kommer för att sedan skrika åt mig att skynda på att ta in dem. 😄
 
Jag tar in dem dagtid för att slippa insekterna nu när det är så varmt så de kommer att stå i minst 6 timmar innan hovis kommer och verkar, sedan kommer de släppas ut igen innan jag åker till jobbet vid 18. Min hovslagare har positiva erfarenheter av filt och så torrt och hårt som det är nu med mycket broms så går det inte att ha dem ute dagtid, de vill in och kommer i full galopp när de hör att jag kommer för att sedan skrika åt mig att skynda på att ta in dem. 😄

Det låter ju som ypperliga förutsättningar! Berätta gärna vad du testar och vilka effekter du får 😁

(Verkar min häst själv, fy fan säger jag bara 😆)
 
Jag smörjer med Kevin Bacon hovfett varannan dag, både inuti hoven och utanpå. Hovis igår var riktigt förvånad över hur fina de var och sa till mig att fortsätta, han var väldigt nöjd med båda hästarna.
Shettisen som är oskodd hade lite hovsprickor förra året när det var torrt men hade inget alls nu 👌🏼
Min store köpte jag för några månader sen så vi gör första sommaren ihop så där har jag ingen referens kring hur hans hovar brukar vara sommartid. Men förmodligen bra då säljaren är hovslagare 😅
 
Jag såg någon använda barnblöjor. De kan ju fyllas med hur mycket vatten som helst och är tydligen rätt lätta att sätta på med tejpändarna.
Jag har inte testat själv och vet inte om de håller men tänker att ska de bara stå och sova i gången eller i boxen borde de klara några timmar.
 
Jag såg någon använda barnblöjor. De kan ju fyllas med hur mycket vatten som helst och är tydligen rätt lätta att sätta på med tejpändarna.
Jag har inte testat själv och vet inte om de håller men tänker att ska de bara stå och sova i gången eller i boxen borde de klara några timmar.
Nackdelen med (vanliga) blöjor är dock att insidan ska vara torr, den ska samla vatten och inte släppa ifrån sig så tveksamt att fukta hovar med. Tygblöjor kanske funkar bättre?

Jag har nyss köpt "wet hoof" som jag tänkte testa.
 
Nackdelen med (vanliga) blöjor är dock att insidan ska vara torr, den ska samla vatten och inte släppa ifrån sig så tveksamt att fukta hovar med. Tygblöjor kanske funkar bättre?

Jag har nyss köpt "wet hoof" som jag tänkte testa.

Jo, det är klart.....men jag tänker att då man står med något hundra kilo i varje borde det läcka ut ganska ordentligt även genom det som ska vara "torrt".
 
Funderar på att köpa filttofflor/waterboots till hästarna att sätta på hovarna innan hovslagaren kommer eller som nu när det är väldigt torrt ute och sedan smörja dem så de inte spricker, men hur vet jag vilken storlek jag ska köpa om jag beställer online? M, L eller XL säger mig inget alls men det är två halvblod som ska ha dem, stl 0 - 2 på skorna.
Jag använder gamla handdukar, blöter och virar in hovarna. Hovslagaren nöjd, plånboken nöjd, naturen nöjd.
 
Här hann jag inte fixa något innan hovis skulle komma, men han ringde in sig sjuk igår och nu har regnen äntligen kommit så förhoppningsvis blir hovarna mjuka och fina igen av att de går ute tills han kommer. :)
 
Jag kör fotbad. Och penslar med billigaste rapsoljan från Ica.
13657A4C-18B6-4642-A3CD-61D7D9561F9E.jpeg
 
Jag kör fotbad. Och penslar med billigaste rapsoljan från Ica. Visa bifogad fil 122757
Skulle aldrig fungera hos mig, det förutsätter att det finns plats för tre i gången, att alla tre står stilla med fyra hovar i vattnet i timmar i väntan på hovslagaren för jag skulle aldrig lämna dem med fotbad i boxarna. Stallet är inte större än tre boxar, med plats för en i taget i gången.
 
Jag såg någon på facebook som hade byggt en låg träram, lagt plats i botten och upp över kanterna, sen en gammal matta ovanpå plasten där hon sen fyllde på med lagom med vatten.
 
Jag försökte ställa min i fotbad en gång, hon flippade totalt när hoven plötsligt blev blöt och plötsligt var det vatten precis överallt i hela stallet och hästen helt hysterisk😅
Dramaqueen..
 
Jag lämnar honom aldrig med fötterna i baljan. Han får stå så medan jag ryktar och fixar honom. Det blir kanske fem minuter per hov så det är inte jättelänge, men jag tycker det plus rapsoljan funkar.
Han är en tämligen cool häst som tar det mesta med lugn och ro, bara man mutar honom med morötter 😬
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 404
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 325
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp