Watership Down [Ulvlek!]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Niyama

Trådstartare
I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla djuren och fåglarna, och gjorde dem från början alla likadana. Bland djuren fanns El-Ahrairah, Kaninfursten. Han hade många vänner, och de åt alla gräs tillsammans. Men efter ett tag så mångdubblades antalet kaniner, och de åt upp allt gräs överallt de gick. Då sa Frith til El-Ahrairah: “Kaninfurste, om du inte kan kontrollera ditt folk, så ska jag hitta ett sätt att kontrollera dem”. Men El-Ahrairah ville inte lyssna på Frith, utan sa:

“Mitt folk är det starkaste i världen!”. Detta gjorde Frith arg, och han bestämde sig för att kuva El-Ahrairah. Alla djur och fåglar fick en gåva som gjorde var och en annorlunda från de övriga. När Räven kom, och andra som Hunden, Katten, Höken och Vesslan, gav Frith dem en vild lust att jaga och döda El-Ahrairahs barn. El-Ahrairah förstod att Frith var för klok för honom och blev rädd, ty han hade aldrig förut sett Dödens Svarta Kanin. Han försökte gräva ner sig under jorden när han hörde Friths röst:

“Min vän, har du sett El-Ahrairah? Jag skulle vilja ge honom en gåva”.

“Nej, jag har inte sett honom!”

“Kom då ut, så ska jag välsigna dig istället!”

“Nej, jag kan inte, jag är upptagen. Räven och Vesslan kommer! Om du ska välsigna mig, så får du välsigna... min bakdel!”

“Då gör jag väl så…”

Och El-Ahrairahs svans blev gnistrande vit som en stjärna, och hans bakben blev långa och starka. Han sprang över kullen snabbare än någon annan varelse i hela världen.

“Hela världen kommer att bli din fiende, Furste Med Tusen Fiender. Om de fångar dig, kommer de att döda dig. Men först måste de fånga dig! Grävare, Lyssnare, Löpare. Furste med den snabba föraningen. Var slug och full av knep, så kommer ditt folk aldrig att utrotas.”


När den lille kaninen Femman får en syn om en hemsk fara som hotar kolonin där han bor berättar han för sin bror Hassel och de två försöker förgäves få Kaninhövdingen att överge hålorna och leta efter ett nytt ställe att bo på. När de inte får något gensvar beslutar de sig för att ge sig iväg på egen hand, och får med sig en liten grupp kaniner i sista stund innan människorna kommer och täpper igen hålorna och plöjer upp marken.

Livet på flykt är inte heller helt ofarligt, men till slut hittar de till paradiset som Femman sett i sina visioner: kullen vid Watership Down. Det finns dock ännu ett problem att lösa: de har för få honor för att kunna bygga upp en koloni. När de får veta att det finns en överbefolkad koloni, Efrafra, en bit bort beslutar de sig för att försöka frita några kaniner från den elake tyrannen Svartstarr. De lyckas få med sig några kaniner som är missnöjda med förhållandena i Efrafra, men Svartstarr är inte den som glömmer och förlåter, och nu tänker han ta tillbaka sina undersåtar och hämnas på dem som hade fräckheten att lura honom, och som om inte det vore nog är världen full av andra fiender att akta sig för. Men de kan också vara till hjälp, om man är tillräckligt slug...


Deltagarlista
bollen__
Blacksmithfarm
quarter4ever
Paddington
cirkus
fio
Habina
LenaH
Snurrfian
Koppen
FiaM
Lobelia
Mirtai
thoora
glömmerallt
Klara
Lilltess


Regler
*Var snälla och trevlig mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier.
*BOP:ar är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering och någon form av motivering måste finnas i röstinlägget, det är alltså inte okej att enbart hänvisa till tidigare teorier.
*Röster läggs i fetstil typ "Niyama röstar på Monster". Röster får ändras fram till deadline. Det är inte tillåtet att rösta på sig själv, och man får inte heller låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv.
*Onda vinner när ulvarna är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.
*Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken.
*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!

Första DL måndag 21.30
Då ska ni dels lyncha någon som vanligt men också rösta fram en borgmästare som har utslagsröst om det står lika. Även nomineringen till borgmästare ska ha motivering (t.ex. "Niyama nominerar Myrten eftersom hon har erfarenhet och brukar vara duktig på att hitta onda").

Första nattDL blir tisdag förmiddag, tid meddelas senare. Rollista kommer snart.

Tema @Gabby_Ossi som även hänger med bakom kulisserna.
 
LL: Den Store Frith (solguden)

GODA
Hassel - Den kloka och rättvisa Hassel blir efter hand gruppens ledare. De andra ser upp till honom och anförtror sig åt honom, och därmed får han också veta mer än de flesta.
Storbonde – kan under leken sia tre deltagare, meddelar LL innan nattDL.

Femman - Hassels lillebror Femman är en synsk kanin som bland annat kan känna på sig om faror hotar. Han beter sig dock ganska underligt, och de flesta andra kaninerna tycker bara att han är en konstig prick. Till en början är det bara hans bror Hassel som tror på honom. Hans starka inituition låter honom sia en deltagare, och Hassel har också gett honom en extra röst att använda en gång.
Byfåne – har en sia, och den lyckas! Byfånen för alltså ange ytterligare ett alternativ, om förstahandsvalet råkar dö den natten. Meddelar LL innan nattDL den natten hen vill sia. Har även en extra röst vid ett tillfälle, pm:as till LL innan dagDL.

Kronan - Den före detta owslamedlemmen Kronan är en modig och hetlevrad kanin som är gruppens bästa slagskämpe. Han är är väldigt lojal mot sina vänner och kan varje natt skydda sig själv eller en annan kanin mot Efrafanerna.
Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. Meddelar LL innan nattDL.

Ärenpris och Ekollon - Är två kaniner som följer med Hassel och Femman mest för att de är missnöjda i den gamla kolonin. När de märker att livet på flykt inte är så bekvämt börjar de muttra missnöjt sinsemellan om att vända tillbaka - de kommer dock över detta efterhand och blir lojala bundsförvanter.
*Tvillingar – två deltagare som känner till varandra och får samtala utanför leken.

Kehaar - Fiskmåsen Kehaar blir kaninernas vän när de tar hand om honom efter att han har skadat vingen. Som frisk blir han sedan en stor tillgång eftersom han kan flyga runt och hålla koll på allt som händer. Han är dock inte speciellt klipsk och glömmer ofta bort att vara diskret med sin information.
Lösmynt spion - får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad!

Björnbär - Björnbär är den klipskaste av kaninerna, så det är inte så konstigt att han får lite extra inflytande.
Röstfifflare – har varje dag en extra röst som pm:as till LL innan dagDL (behöver inte vara samma som i tråden).

Glitterdaggpäls - Glitterdaggpäls är en hona som räddas från Efrafra, och liksom Femman har hon en del övernaturliga förmågor.
*Spökväckare - kan väcka en död spelare som då blir spöke. Spöket får samtala med spökväckaren och rösta i PM till LL. Spöket får inte skriva i tråden. Dör spökväckaren efter att spöket är väckt får spöket ändå fortsätta rösta.

Kapten Järnek - Kapten Järnek var chef över kaninernas gamla kolonis owsla, och försöker först stoppa dem från att ge sig av. När han sedan övelever den hemska invansionen letar han upp de andra och ansluter sig till dem. Han underordnar sig Hassel och Kronan men fortsätter att hålla ögonen öppna för oegentligheter.
*Nattvakt - ficktjuvens fasa! Om ficktjuven försöker stjäla från nattvakten åker tjuven dit! Nattvakten får då veta tjuvens identitet och vad hen har stulit tidigare, men inte från vem. Överlever också en ulvattack.

Musen Den lilla musen bor på Watership Down innan kaninerna hittar dit och blir deras vän. Om Keehar dör tar den över som spion, men kan inte se lika mycket och är också mer diskret med sina fynd.
*Spionens ättling – om den lösmynte spionen dör tar ättlingen över dennes roll men kan bara uppfatta en spionrad varje natt, och hen delar inte med sig.

Svarting - Är ännu en kanin som kom med i flykten från Efrafra efter att själv ha försökt och blivit fångad och svårt sargad. Han är väldigt bra på att spåra och om han skulle bli lynchad letar han upp en av Efrafanerna och tar den med sig i döden.
*Magiker – om denna dör i lynchning drar den med sig en ulv i fallet (LL lottar). Om magikern käkas eller dödas av självmordsbombaren kan hen inte dra med sig en ulv.

*Har ingen förmåga som kan stjälas av tjuven, om de inte blivit tilldelade spioninfo aktuell natt. Ättlingens förmåga kan förstås stjälas om spionen har dött.


ONDA
Kapten Verbena - Är en feg och lurig kapten i Efrafras owslafa. Han smyger runt på natten och stjäl hellre från andra istället för att slåss på ett ärligt sätt.
Ficktjuv - försöker varje natt tjuva från andra deltagare. Om offret har något någon förmåga övergår den på tjuven den natten. Tjuven kan bara stjäla från en spelare en gång. Stjäl tjuven från någon som har flera förmågor så slumpar LL vilken förmåga som stjäls. Pm:ar LL innan dagDL. Ulvarnas käk kan bara stjälas en gång. Kan inte dödas av självmordsbombaren.

General Svartstarr Är en girig tyrann som inte bryr sig om sitt folks välbefinnande. Trots att hans koloni var överbefolkad kan han inte förlåta Kronan för att han tog med sig några av hans undersåtar därifrån. Han skyr inga medel för att hämnas, inte ens om hon själv dör på kuppen.

Självmordsbombare - Kan vid sin död ta med sig en annan deltagare. Kan när som helst välja och dö och meddelar LL via PM. Om hen dör vid lynchning, blir meddragen av magikern eller blir käk måste valet vara meddelat innan döden. Ingår i lyan.

Efrafaner - Ulvar
Kan varje natt käka en deltagare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Vill man ha lite koll på temat men inte orkar läsa boken (vilket btw är väl värt att göra!) finns det en film, eller så nöjer man sig med trailern:


Och vill man ha mardrömmar kan man titta på DEN HÄR :nailbiting:
 
Jag har sett filmen...Och lyssnat en hel del på soundtracket.
Men har inte läst boken.

Nu ska jag ta och läsa igenom rollistan ordentligt :)
 
Jag har noll koll på temat så efter jag käkat ska jag titta på trailern. Mardrömmar vill jag inte ha! :p Har med andra ord hittat hit!
 
Hittat tråden.

Varnar känsliga tittare för folmen jag tror nämligen jag såg filmen som liten och tyckte den var otäck. (jag är iof känslig, men jag kommer strunta i att läsa temat tror jag. :o)
 
Jag har noll koll på temat så efter jag käkat ska jag titta på trailern. Mardrömmar vill jag inte ha! :p Har med andra ord hittat hit!

Hittat tråden.

Varnar känsliga tittare för folmen jag tror nämligen jag såg filmen som liten och tyckte den var otäck. (jag är iof känslig, men jag kommer strunta i att läsa temat tror jag. :o)

Ja, någon barnfilm är det inte. Jag såg den inte när jag var liten, utan långt senare...
 
Okej. Då har jag tittat på rollfördelningen. Och eftersom det inte finns några goda roller med ospecificerat antal - så kan vi utgå från att vi har 6 st onda, varav 5 som sitter i lyan. (33% ger 5,6 onda)
Jag tolkar det dessutom som så att varken ficktjuv eller lya vet om varandra - så chansen är att vi kanske kan snappa upp någon hint där...

Och så ska vi rösta fram en borgmästare.


Nu har jag en fråga till @Niyama - borgmästaren har alltså bara tyngst röst om det står lika? Men ingen extraröst eller annat som borgmästare kan ha annars?
 
Vill man ha lite koll på temat men inte orkar läsa boken (vilket btw är väl värt att göra!) finns det en film, eller så nöjer man sig med trailern:


Och vill man ha mardrömmar kan man titta på DEN HÄR :nailbiting:
här hör man ju lite av Bright Eyes
Det är en så otroligt sorglig film, och otäck med
grät massor första gången jag såg den...:cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 935
Senast: Lobelia
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 915
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp