WE-tråden

Fiorano

Trådstartare
Någon här som tränar och eller tävlar i WE? Nån som har lite bra nybörjartips på vad som är bra att börja med? Har som plan att prova WE i år men vet inte riktigt var jag ska börja. Har lite stram budget så att ta hit tränare för stunden är inte aktuellt.
 
Man kan träna lite olika saker så som att lägga bommar eller bara dra streck i ridbananas underlag i en L-form och sen backa inom ramen, har ni grind av något slag till ridbanan prova öppna och stänga uppsuttet, slalom, öva dig upp från skritt, trav till galopp (can använda hinkar eller vadsomhelst som slalommarkörer), några ringar man hänger på staketstolpar eller hinderstöd kan fångas med en käpp/pinne/sopskaft och släppas i hink en bit bort, "bron" är väl den mest specifika grejen som man kanske inte har saker hemma till, kanske finns små broar ute i naturen runt stallet som kan övas så hästen är orädd för klapper på bron osv.
 
Jag har tränat det några gånger, kommer en tränare till stallet jämte regelbundet. Jag tycker själv inte att det är så roligt egentligen men hästen tycker det är en höjdare! Tror dock mitt bristande intresse ligger mycket i att jag gillar att nörda i detaljer men tränaren mer gör upplägget att man gör ett par hinder 2-3 gånger vardera och sen rider bana.
 
Börja med att läsa hinderbilagan och det examensarbete som några C-tränare gjorde för ett par år sedan som heter Säker hinderinlärning. Då får du reda på hur hindren ska ridas och hur man bäst lär in dem. Båda dokumenten finns på SvRFs webbplats under WE. Det ger dig förutsättningar att börja på rätt sätt! Sen är det bara att kasta sig ut och rida, alla är väldigt hjälpsamma på WE-tävlingar och P&WE. Gå banan med någon som är mer erfaren, det brukar de flesta gärna ställa upp med.
 
Klart du ska prova, det är jättekul!

Stuteri Kry har en WE-kategori på sin blogg där hon bl a tar upp olika hinder. https://stuterikry.blogg.se/category/we.html

Min häst hade fått lite sporadisk miljöträning med att gå över t ex lastpallar eller presenning innan, för honom var det inga problem den gången vi hade tillgång till att testa en riktig bro så det kan vara ett sätt.

När du börjar träna lans och grind kan det vara bra med en medhjälpare, som kanske i början håller lansen eller själva grinden så hästen kan få lite avstånd, och som också kan plocka upp om du behöver släppa mitt i.
 
När jag var aktiv ryttare var WE och dressyr mina främsta grenar. Jag älskade WE för det blev verkligen ett "working" -dressyrpass. Mycket kan man göra med typ 2 hinderstöd och en longerlina = grind, koner för olika serpentiner och volter osv. Det dröjde säkert något år innan vi fick riktiga WE-hinder, men vi byggde upp i princip allt med bommar, hinderstöd och koner!
 
När jag var aktiv ryttare var WE och dressyr mina främsta grenar. Jag älskade WE för det blev verkligen ett "working" -dressyrpass. Mycket kan man göra med typ 2 hinderstöd och en longerlina = grind, koner för olika serpentiner och volter osv. Det dröjde säkert något år innan vi fick riktiga WE-hinder, men vi byggde upp i princip allt med bommar, hinderstöd och koner!

Jag håller med. Man kan bygga egna WE-hinder rätt lätt m.h.a. bommar, hinderstöd och koner. Om man är händig kan man snickra ihop en tjur också, lägg till två tunnor och ett kvastskaft och man har ytterligare ett hinder. Det är en bra början.

Jag önskar att jag hade kunnat träna WE mer. Så roligt!
 
Nån som har tips på nåt enkelt sätt att fästa en ring typ från sargen? Just att pricka en ring i galopp är nåt jag antagligen kommer behöva träna m y c k e t på😅.

I helgen har jag ridit serpentiner, volter runt tre koner och tvärat över bom. Just tvärningen över bom började jag från marken och sen red jag den på röstkommando på en hand🤩. Vet att det inte är "rätt" på röst men Dio lär sig verkligen bäst så och med mycket morot.
 
Nån som har tips på nåt enkelt sätt att fästa en ring typ från sargen? Just att pricka en ring i galopp är nåt jag antagligen kommer behöva träna m y c k e t på😅.

I helgen har jag ridit serpentiner, volter runt tre koner och tvärat över bom. Just tvärningen över bom började jag från marken och sen red jag den på röstkommando på en hand🤩. Vet att det inte är "rätt" på röst men Dio lär sig verkligen bäst så och med mycket morot.

En jag känner fäste ringen med hjälp av magnet på tjuren. En magnet på ringen och en på tjuren. Ringen var av samma typ (ungefär) som man dök efter i simskolan.

Är hästen bara stabil och inte vinglar eller ändrar hastighet är det inte sås vårt som det låter att pricka ringen i galopp. Jag har bara testat tjuren och lansen några enstaka gånger på två olika hästar och det gick rätt snabbt innan jag lyckades pricka ringen i galopp. Men det krävs såklart mycket träning att vara stabil på det och göra det snyggt tävlingsmässigt! Men jag tyckte inte att det momentet var så svårt som jag föreställde mig innan jag fick prova. Det är ett av de roligaste momenten tycker jag!
 
Nån som har tips på nåt enkelt sätt att fästa en ring typ från sargen? Just att pricka en ring i galopp är nåt jag antagligen kommer behöva träna m y c k e t på😅.

I helgen har jag ridit serpentiner, volter runt tre koner och tvärat över bom. Just tvärningen över bom började jag från marken och sen red jag den på röstkommando på en hand🤩. Vet att det inte är "rätt" på röst men Dio lär sig verkligen bäst så och med mycket morot.
Jag skruvade fast en skåpluckemagnet på ett avsågat hinderstöd och den andra delen av magneten fäste jag på ringen. Kanske fungerar på sargen också?
 
Jag skruvade fast en skåpluckemagnet på ett avsågat hinderstöd och den andra delen av magneten fäste jag på ringen. Kanske fungerar på sargen också?
Ja det låter ju som ett väldigt enkelt sätt😃! Då kan en sätta upp flera ringar också och inte behöva släpa med hinderstöd tänker jag. Allt som minimerar framtagande av saker är bra🙈
 
Jag har gjort en ring av spikband som är magnetiskt i sig själv och så har jag en magnet som jag kan fästa på olika saker i lämplig höjd. Tjuren behöver ju inte se ut som en tjur när man börjar träna men med tanke på hur livrädd min i normala fall ganska stabila islänning blev första gången vi tränade på en lite mer riktig tjur så skulle jag rekommendera att göra det innan man försöker sig på en eventuell tävling :rofl:
 
Jag har gjort en ring av spikband som är magnetiskt i sig själv och så har jag en magnet som jag kan fästa på olika saker i lämplig höjd. Tjuren behöver ju inte se ut som en tjur när man börjar träna men med tanke på hur livrädd min i normala fall ganska stabila islänning blev första gången vi tränade på en lite mer riktig tjur så skulle jag rekommendera att göra det innan man försöker sig på en eventuell tävling :rofl:
Så har jag också gjort ringen, och så skåpsmagnet för att fästa den. Jag har till och med haft skåpsmagnet, skruvar och en liten skruvmejsel med mig när jag håller träningar och skruvat upp ringfäste på lämpligt ställe. Håller man lansen stabilt och klarar av att galoppera samlat är det inte svårt att fånga ringen. Har man en tvådimensionell tjur kan det vara klokt att närma sig den rakt framifrån eller bakifrån först, för att sedan förändra vinkeln gradvis så hästen inte ser bredsidan direkt. Men de brukar lära sig ganska snabbt om man inte gör stor affär av det, och många hästar reagerar inte alls.
 
Vilken kul tråd! WE är verkligen något jag vill prova på i år, så fort Zarre är såpass igång att han får gå lättare pass på banan hoppas jag vi kan komma iväg på någon träning.
Men vem vet, kanske kidnappar ngn av kompisens hästar innan dess om väntan blir för svår 👀

Har väl aldrig klickat så värst med dressyr men dressyr with a purpose däremot :idea:
 
Idag har jag ridit min första lilla träningstävling😁. Var en kort bana med serpentiner, bro, två tunnornaklocka i korridor, bord och lansen i tre moment. De tre första momenten flöt jättefint men hade dåligt stillastående i både i korridoren och bordet. Sen lansen är jag hemskt talanglös med🙈. Gjorde det första gången igår så inte konstigt att jag är kass haha. Nu ska tunnor ner i ridhuset så vi kan träna på det! Roligt som fn är det iaf och är så glad att jag kunnat börja med det.
Screenshot_20230219_221708_Gallery.jpg
 
Är jag verkligen den enda som tuffar runt i WE? Har svårt att hitta nåt aktivt forum där fler delar med sig av filmer och deras träning. Är med i WE love WE på fejan men det är också ganska stilla.

Dio och jag har tränat med lans idag! Gick riktigt bra och jag är en envis tant som prompt vill lära mig i galopp😅.
Screenshot_20230228_155853_Gallery.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 633
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp