Weekend i januari

Fille

Trådstartare
Vart åker man på weekend i januari? Gärna lite billigare alternativ. Vi har funderat på island men det blir så jäkla dyrt (runt 15-18 lax har jag räknat på inkl mat och boende). Finns det något billigare? Egentligen är vi mest ute efter att slappa, så har funderat på kryssning till tallin och bo på spahotell, men är också intresserade av kultur och historia. Det får gärna vara lite varmare än i Sverige men inget måste :)
 
Beror väl på vad ni letar efter en..
Prag, inte speciellt varmare men billigare mat och öl iaf. Och gott.
Rom, några grader varmare kanske, men inte varmt.
Osäker på om det brukar regna mycket där i Jan, men det går ju att googla.
 
Beror väl på vad ni letar efter en..
Prag, inte speciellt varmare men billigare mat och öl iaf. Och gott.
Rom, några grader varmare kanske, men inte varmt.
Osäker på om det brukar regna mycket där i Jan, men det går ju att googla.

Det måste som sagt inte vara varmare ävenom det vore gött :) tack för tips, ska kika!
 
Island är väl det minst billiga som finns, nästan, både för resan dit och att vara där.

Beroende på var i Sverige du bor, är väl rätt mycket varmare, utan att för den skull vara varmt.

Berlin är tex något varmare men inte alls varmt, och det finns många inomhusgrejer att göra och ställen att hänga på.
 
London, Paris, Madrid, Barcelona. Som sagt varmare men inte varmt och Europa överlag är ju rätt gråkallt i januari. Malta är ofta soligt i januari men gäller att ha ett bra hotell då det kan vara 20 grader ute men 15 inne. Telaviv är väl ett säkrare kort annars. Ta en busstur till Jeriko så är det badväder i döda havet.
 
Island är väl det minst billiga som finns, nästan, både för resan dit och att vara där.

Beroende på var i Sverige du bor, är väl rätt mycket varmare, utan att för den skull vara varmt.

Berlin är tex något varmare men inte alls varmt, och det finns många inomhusgrejer att göra och ställen att hänga på.

ja island är inte jättebilligt, har varit där tre ggr (en vecka per gång) och aldrig kommit under 18,000kr för resa boende aktiviteter och mat!
Berlin ska jag kika på!
 
London, Paris, Madrid, Barcelona. Som sagt varmare men inte varmt och Europa överlag är ju rätt gråkallt i januari. Malta är ofta soligt i januari men gäller att ha ett bra hotell då det kan vara 20 grader ute men 15 inne. Telaviv är väl ett säkrare kort annars. Ta en busstur till Jeriko så är det badväder i döda havet.

Har hört mkt bra om Telaviv, dock glömt bort det men bra att du påminde igen, ska kolla!
 
Har hört mkt bra om Telaviv, dock glömt bort det men bra att du påminde igen, ska kolla!
Lite långt för en weekend?

Tel Aviv är en rätt rolig stad på många sätt, och ganska "lite" Israel - vilket ju kan vara både bra och inte. (Jag tycker trots allt att lite "mer" Israel när man ändå är i Israel är att föredra. Men det blir inte nödvändigtvis en soft weekend då. (Mer en massa jobbig bildning.)
 
Lite långt för en weekend?

Tel Aviv är en rätt rolig stad på många sätt, och ganska "lite" Israel - vilket ju kan vara både bra och inte. (Jag tycker trots allt att lite "mer" Israel när man ändå är i Israel är att föredra. Men det blir inte nödvändigtvis en soft weekend då. (Mer en massa jobbig bildning.)

Hur lång tid tar det att flyga?
 
Har hört mkt bra om Telaviv, dock glömt bort det men bra att du påminde igen, ska kolla!
Jag har rest några gånger torsdag eftermiddag - måndag morgon till Telaviv när jag haft möten i Jerusalem, det har gått utmärkt och skulle inte tveka att åka dit på en weekend... Går flera direktflyg dit och är inte så farligt långt tycker jag personligen som nu har ett möte inbokat mitt i algeriska öknen med den resa det innebär på fyra dagar... Men håller med Petruska att lite mer Jerusalem (och mer Palestina) är att föredra mot just Telaviv som är en relativt ny stad om man tar bort Jaffa från den, men oavsett är Telaviv en härlig stad att relaxa i. Som sagt, ta en buss från Jerusalem till Jeriko och döda havet så har ni riktigt varmt och bad också, även i Januari.
 
Vart åker man på weekend i januari? Gärna lite billigare alternativ. Vi har funderat på island men det blir så jäkla dyrt (runt 15-18 lax har jag räknat på inkl mat och boende). Finns det något billigare? Egentligen är vi mest ute efter att slappa, så har funderat på kryssning till tallin och bo på spahotell, men är också intresserade av kultur och historia. Det får gärna vara lite varmare än i Sverige men inget måste :)
Jag säger alltid Budapest på sådana här frågor, så känner mig lite tjatig. Lär inte vara varmt dock, förutom i baden. Intressant historia, jättegod mat, fortfarande ganska billigt prisläge, härliga spa-bad och väldigt vacker stad att bara flanera runt i och gå över alla broar, värma sig med en mustig gulasch och ett gott ungerskt öl osv.
 
Plus extra lång tid i säkerhetskollen pga Israel?
Min erfarenhet är ju att är man i god tid låter de en vänta. Är man sen tar de en direkt. Jag brukar få sexor på utfrågningen och gå igenom kroppsscanning och hela kittet på grund av vad jag gjort där de senaste gångerna, sist var jag två timmar innan. Det är jag alltid oberoende av var jag flyger. Även om man väljer att vara som rekommenderat tre timmar innan så (fast israel själva har faktiskt ändrat till två nu) ser jag inte att en timme mer eller mindre spelar någon roll.
 
Jag säger alltid Budapest på sådana här frågor, så känner mig lite tjatig. Lär inte vara varmt dock, förutom i baden. Intressant historia, jättegod mat, fortfarande ganska billigt prisläge, härliga spa-bad och väldigt vacker stad att bara flanera runt i och gå över alla broar, värma sig med en mustig gulasch och ett gott ungerskt öl osv.
Älskar Budapest! Eller ja, älskar Ungern. 😍
 
Beror väl på vad ni letar efter en..
Prag, inte speciellt varmare men billigare mat och öl iaf. Och gott.
Rom, några grader varmare kanske, men inte varmt.
Osäker på om det brukar regna mycket där i Jan, men det går ju att googla.

Rom i januari är fint! Jag tycker jag brukar känna att våren är på väg redan då. Men som du säger är det ju inte direkt varmt, men betydligt längre dagar än hemma.
 
London, Paris, Madrid, Barcelona. Som sagt varmare men inte varmt och Europa överlag är ju rätt gråkallt i januari. Malta är ofta soligt i januari men gäller att ha ett bra hotell då det kan vara 20 grader ute men 15 inne. Telaviv är väl ett säkrare kort annars. Ta en busstur till Jeriko så är det badväder i döda havet.

Tel Aviv är dyrt dock. Har aldrig varit jättebilligt men priserna har rusat senaste åren.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 298
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 296
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp