Bukefalos 28 år!

Weightpulling!!!

N

Naggur

Någon här som håller på med det? skriv gärna och berätta och lägg gärna in nån bild=)

Funderar på att testa med våran amstaffblandis i vår/sommar nån gång när sambon gått klart den vanliga grundkursen. tycker de verkar va nått som passar oss alla tre.

om de e nån som inte fattar va jag pratar om så kan ni kolla på www.swba.net

å en fråga till. Vart kan man köpa weightpull-selen?
 
Sv: Weightpulling!!!

Någon här som håller på med det? skriv gärna och berätta och lägg gärna in nån bild=)

Funderar på att testa med våran amstaffblandis i vår/sommar nån gång när sambon gått klart den vanliga grundkursen. tycker de verkar va nått som passar oss alla tre.

om de e nån som inte fattar va jag pratar om så kan ni kolla på www.swba.net

å en fråga till. Vart kan man köpa weightpull-selen?

om du går inte på pitbulls hemsida så är det många som annonserar ut. men jag tror att det ofta är på utländska pitbull siter som amn köper dem. fast ofta står det på typ balkanspråk eller polska - så det är lite svårt att förstå. men där är dom billigast ifal.

men annars tycker jag inte om WP - tycker inte att det är humant mot hundarna. visst på "amatör nivå" men när det börjar handla om 300kg uppemot 600kg då hänger jag inte på mer... har sett lite för många filmer då hundarna ser helt plågad ut av att dra en bil med 6 pers i.
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag tycker inte om det. Jag förstår inte varför man ska ha hunden att slita ut sig totalt genom att dra något så tungt.
 
Sv: Weightpulling!!!

svarar till båda.

Självklart så kommer jag inte plåga min hund.

Tror svenska rekordet är på 5,8 ton på räls. så 5-6 hundra kilo är nog inte så tungt.

Skulle det vara plågsamt för hunden skulle det förbjudas i sverige...
 
Sv: Weightpulling!!!

svarar till båda.

Självklart så kommer jag inte plåga min hund.

Tror svenska rekordet är på 5,8 ton på räls. så 5-6 hundra kilo är nog inte så tungt.

Skulle det vara plågsamt för hunden skulle det förbjudas i sverige...

Jag håller med dig, och man sysslar även med weight pulling med huskey också då och då. Min bästa väns pappa som varit en av de bästa hundförarna i sverige lät sina hundar dra hans gamla skrotbil på somrarna. Å andra sidan var det ett spann på minst fyra jyckar då. Men ibland la han även i handbromsen (som var lite trasig o bara segade ner allt) o lät dem dra. Så länge hunden tycker om det ser jag inget underligt i det. Men att göra det konstant ät nog ingen bra idé
 
Sv: Weightpulling!!!

precis. men behöver ju inte dra 5 tom bara för att rekordet ligger på de. det är ju bara ne rolig aktivitet, tycker min hund att de e skittråkigt så behöver hon ju självklart inte göra det. tycker hon att de e kul att bara dra säg 200 kg så får hon göra de. jag är inte ute efter att vinna, då hade jag nog skaffat mig nått betydligt större å starkare än hon jag har.

nej självklart tränar man ju inte varje dag. man tävlar/tränar ju inte agility varje dag heller. självkart så tränar man ju bara så ofta som man känner är bra för hunden och med den vikten som hunden trivs med.

Sen så hundspann är ju både vikt och distans. weigtpulling är ju bara ett par meter åt gången. så hundarna har ju gott om tid att återhämta sig efter ett drag.
 
Sv: Weightpulling!!!

Den viktiga skillnaden är att draghundar gör det för att dom älskar det, är avlad i generationer för uppdraget m.m

Dom gånger jag sett weightpulling har man tagit fram kampen i hunden, man kampar med en trasa framför näsan på dom och på det viset tänder envisheten i hunden som då drar för att komma till kamptrasan, inte för att den älskar att dra..

Men det är ju då jag tittat, kanske inte fungerar så alltid .
 
Senast ändrad:
Sv: Weightpulling!!!

Har adrig sysslat med WP men nog gav det ett ordentligt stresspåslag på slädhundarna när man tog till allt för att få ett tungt lass över en kant.
PL som kört veckoturer med full packning i både skog o fjäll.
 
Sv: Weightpulling!!!

tror inte det är tillåtet i vissa klasser bed lockbete. men annars om man kollar på bilderna från stockholms lokala wp-klubb så är det ingen som anväder en kamptrasa.
 
Sv: Weightpulling!!!

Kanske det, har inte påstått att det inte är stressigt för draghundarna, bara att det var skillnad på weightpull och drag..

Naggur:

Okej, ja jag har inte överdriven koll på weightpulling.
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag tycker det verkar slita rejält på kroppen. Skulle de dra om inte matte eller husse stod och puschade på dom? Det tror inte jag.
 
Sv: Weightpulling!!!

man måste ju lära dom hur dom ska göra. och får dom inte kommandot "pull" så ska dom ju inte dra. precis som en lydnadshund inte ska lägga sig ner förens föraren gett det kommandot.

förstår inte riktigt hur du menar
 
Sv: Weightpulling!!!

Så du menar att man bara säger pull, sen gör hunden resten? Det jag har sett så står ju föraren och puschar på hunden hela tiden för att den ska kämpa på.
En hund som du vill ska lägga sig ner säger du ligg en gång till.

Men detta är vad jag tycker, folk får hålla på med det om de vill. Men jag får erkänna att för mig är det nästan gränsen till djurplågeri. Jag förstår inte varför man ska ha en hund att dra flera hundra kilo. Det måste ta stryk på kroppen.
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag är helt och hållet på din linje, fattar inte alls nyttan med att lära jycken dra 500 kg...

Om det är en draghund så har de ju lusten att dra och tycker det är livet. Men am.staff/pitbull osv har ju inte alls det i generna, så jag kan inte fatta varför de ska göra det... Känns som en halvfjantig ursäkt att hitta på nåt tvivelaktigt med en hund som kanske inte riktigt passar in i nån annan sport.

Jag har absolut ingenting emot dessa raser, men om de nu tycker det är så kul att dra så är det ju bara att sätta dem i spann.

//E
 
Sv: Weightpulling!!!

Sist jag kollade var det iaf så att intensiv träning i intervaller (dvs kort påfrestning) för kroppen är förebyggande och inte utslitande. Självklart kommer en hund som bär ex antal kilon i långa perioder bli utsliten..men det är ju inte det som det handlar om.
Vilka sporter är för övrigt inte väldigt påfrestande för hund? Är yrkeshundar plågade för att de arbetas konstant? Skydd är otroligt påfrestande för hund och kan dessutom innebära fara för den om den skulle råka komma fel i ärmen och figgen knycker till. Nackförslitning? Agility då? Snäva svängar, hög fart och hopp över hinder? Vad gör det för senor o ligament? Huskeys drar tung last ofta och länge..är det okej bara för att de är gjorda för att dra?
Näe, jag tycker att så länge hunden tycker att det är kul går det hur bra somhelst att dra vikt. Jag tror dessutom att sålänge man kombinerar det med ngt annat hunden gillar så lär det vara utmärkt fysisk träning!
 
Sv: Weightpulling!!!

Jag är helt och hållet på din linje, fattar inte alls nyttan med att lära jycken dra 500 kg...

Om det är en draghund så har de ju lusten att dra och tycker det är livet. Men am.staff/pitbull osv har ju inte alls det i generna, så jag kan inte fatta varför de ska göra det... Känns som en halvfjantig ursäkt att hitta på nåt tvivelaktigt med en hund som kanske inte riktigt passar in i nån annan sport.

Jag har absolut ingenting emot dessa raser, men om de nu tycker det är så kul att dra så är det ju bara att sätta dem i spann.

//E

Varför måste man låta hunden dra 500 kg? Det var inte det TS hade tänkt.
 
Sv: Weightpulling!!!

Men det är väl inte det det handlar om för mig och Grana, sen när är det normalt för en hund att dra ett ton?????


VI har ju hästar och bilar för Guds skull....

//E
 
Sv: Weightpulling!!!

Men om de nu ska göre det i korta intervaller osv, varför sätter man inte dem som draghundar??

Jag är medveten om att det är starka hundar och att det är ett sätt att träna dem, men det kan ju inte vara mycket till syfte att dra något 5 meter... Se vems hund som orkar mest...??

//E
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 082
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 297
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp