Weimaraner vs golden retriever

Jozze

Trådstartare
Går ständigt i mina hundinförskaffar-tankar och lutar återigen åt att skaffa jaktras när tiden är inne. Jag är intresserad av jakt och har, om jag inte kommer att börja jaga själv, jägare i pojkvännens familj som jag då kanske kan bistå med hund. Är intresserad av att ha hund tränad för eftersök, men kan även träna andra jaktformer som vi inte nödvändigtvis måste praktisera i skarpt läge.
Två till tre timmar motion per dag ser jag som ett minimum, men ser gärna att hunden kan slappa några dagar om jag t ex blir sjuk utan att den klättrar på väggarna.

Golden ligger mig varmt om hjärtat då jag tidigare har haft en hane och en tik. Kenneln där de kom från satsar på engelska jaktlinjer och kan bistå med jaktträning. Gladare, socialare mer lättlärda hundar än de vi hade får man nog leta efter.
Men, jag har även fallit för weimaranern som är, vad jag förstått, en all round hund som är mycket duktig på spår och som plus har ett fantastiskt utseende. Till dess nackdel verkar de vara enmanshundar, men jag har inte riktigt förstått hur detta ger sig till känna.

Kan någon som har erfarenhet av dessa båda raser snälla hjälpa mig i mina funderingar :) Varför är den ena eller den andra att föredra? Vilken "kräver" mest av motion, hundvana etc? All input uppskattas!
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Jag har ju 2 weimaraner och har andats W i 6 år nu;)

Det är väldigt stor skillnad på weimaraner och golden för det första. Weimaraner är mycket hund, de ifrågasätter mycket och har vanligtvis en motor som aldrig tar slut - inte alls ovanligt att de käkar upp huset och det är också vanligt att de inte kan vara själva hemma. Men de är glada mysiga och häftiga också.
De är allround, men spårandet skulle jag vilja säga är väldigt ojämnt inom rasen. Jag har iofs 2 SVCH, men den ena spårar katastrofalt dåligt och den andra imponerade stort på domaren och spårar väldigt noga och säkert. Det är ju en fågelhund, och att de flaxar fram i spåret i 190 knyck är inte ovanligt.

Deras enmanshundsbeteende är som det låter, de väljer en människa som är deras;) Mina 2 följer mig som skuggor och lyssnar endast i nödfall på någon annan.
Har en kompis som har en 8-årig hane som hon alltid har tränat, men på senare år har hennes man använt hunden mer. Om mannen och hon är på samma jakt har hon ett helsike med att hålla hunden hos sig för den är inpräntad på att mannen är föraren.

Sen är jag patriotisk, men vi har problem med att så många väljer W för färgen/utseendet och det gör att rasen försämras hela tiden, jakten försvinner. Därför tycker jag att man inte ska välja weimaraner om man inte vill jaga med hunden.

Så jag skulle nog lätt vilja påstå att weimaranern kräver mest motion och hundvana, men det tror jag att du redan hade väntat dig;)
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Är intresserad av att ha hund tränad för eftersök, men kan även träna andra jaktformer som vi inte nödvändigtvis måste praktisera i skarpt läge.
Två till tre timmar motion per dag ser jag som ett minimum, men ser gärna att hunden kan slappa några dagar om jag t ex blir sjuk utan att den klättrar på väggarna.

Jag tycker det låter som golden, faktiskt. :)
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Jag kan bara hålla med lady_vip, weimeraner är nog ingen hund för dig om du bara "kanske" ska jaga med den och dessutom mer tänkt låna ut den till jakt. Då är nog labbe eller golden ett bättre alternativ.
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Weimaraner är mycket hund, de ifrågasätter mycket och har vanligtvis en motor som aldrig tar slut - inte alls ovanligt att de käkar upp huset och det är också vanligt att de inte kan vara själva hemma. Men de är glada mysiga och häftiga också.
Aj då, det lät ju inte som några önskvärda egenskaper! ;)
Jag uppfattade mina golden som väldigt lättlärda, de sög i sig kommandon och kunde inte få nog av att lära sig saker. W tar alltså inte till sig träning lika öppensinnat? (Det pratas om weimaranerns "utpräglade dresserbarhet", men det behöver ju förvisso inte betyda att den gärna låter sig dresseras.)
De är allround, men spårandet skulle jag vilja säga är väldigt ojämnt inom rasen.
Vad använder du dina till?
Deras enmanshundsbeteende är som det låter, de väljer en människa som är deras;) Mina 2 följer mig som skuggor och lyssnar endast i nödfall på någon annan.
Det jag menade med att jag inte vet hur det tar sig ut är att t ex pojkvännens dvärgpinscher är en enmanshund som helst inte lyssnar på någon annan än mig och husse, inte kan lämnas ensam med någon förutom pojkvännens familj, kan oftast inte slappa i ett rum medan jag och husse är i ett annat etc. Det tycker jag är väldigt jobbigt och vill definitivt inte ha en till sådan hund.
Sen är jag patriotisk, men vi har problem med att så många väljer W för färgen/utseendet och det gör att rasen försämras hela tiden, jakten försvinner. Därför tycker jag att man inte ska välja weimaraner om man inte vill jaga med hunden.
Jag har förstått att den är på väg mot samma öde som många andra jakthundar och börjar bli en sällskapshund, och det vill jag definitivt inte bidra till! Därför vill jag träna den för jakt, även om den inte skulle användas i skarpt läge. Men mitt mål är ju att ta jägarexamen.
Så jag skulle nog lätt vilja påstå att weimaranern kräver mest motion och hundvana, men det tror jag att du redan hade väntat dig;)
Mjo, men man kan ju alltid drömma! :D Nä, men om W skulle passa mig lika bra som jag känner att golden skulle göra, så är det ju alltid kul att prova på en ny ras. Men W kanske får blir ett projekt för framtiden.
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Jag tycker det låter som golden, faktiskt. :)
Det gör nog det va? :) Jag får väl om inte annat börja med en golden, och se om det i framtiden kan tänkas bli aktuellt med en weimaraner.
Jag kan bara hålla med lady_vip, weimeraner är nog ingen hund för dig om du bara "kanske" ska jaga med den och dessutom mer tänkt låna ut den till jakt. Då är nog labbe eller golden ett bättre alternativ.
Dito svar som till Trollet :)
Jaktgolden of course. :love:
Låt mig gissa att du själv har eller har haft golden? ;) Jag håller med om :love:-smileyn!
 
Senast ändrad:
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Jag har en! :love:

( fin hjälp med jämförelsen golden vs weim du fick va? )
Ser ju nu på din avatar att en gyllene sitter där! :laugh:

Verkligen! Tack för de jämförande synpunkterna! :D

(Jag sitter just nu på kennelns hemsida och dreglar efter en tik med väldigt fina egenskaper som bara är tre år och således borde kunna vara kvar i aveln några år till.)
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Äh, det sket sig med citeringen, ditt är fortfarande lila;)

Aj då, det lät ju inte som några önskvärda egenskaper! ;)
Jag uppfattade mina golden som väldigt lättlärda, de sög i sig kommandon och kunde inte få nog av att lära sig saker. W tar alltså inte till sig träning lika öppensinnat? (Det pratas om weimaranerns "utpräglade dresserbarhet", men det behöver ju förvisso inte betyda att den gärna låter sig dresseras.)


Det finns vad jag vet 2 SLCH i Sverige, det säger väl en hel del med tanke på hur stor rasen har blivit. En av dem hundarna är min ena hunds mamma och hon var väldigt lätt att träna men väldigt jobbig hemma. Weimaraner älskar att göra grejer, men det behöver inte betyda att de gör det du föreslår;)
De är ganska ojämna att lära grejer och kan vara svårtränade om de inte tycker att de har nytta av det.


Vad använder du dina till?

Jag har tränat allt möjligt med Loka, från lydnad och agility till fält. Just nu funkar hon bra på ankjakter, hon har börjat simma som 5-åring och har börjat vakna. Snart är det hjortjakt och då släpper jag henne ngt drev om det är svår terräng, hon stöter hjort ganska bra men de är ju för snabba för den typen av jakt egentligen. Hon funkar säkerligen bara på gris också, men jag har aldrig sett henne stöta gris själv.
Fortune går min sambo en apporteringskurs med, Fortune kan men är ganska osäker och går sällan mer än 50 meter ifrån mig, så nu tränar husse lite. Henne använder jag inte så mycket, hon är med men gör sällan saker om jag inte är 100 på att hon lyckas. Hon var väldigt sjuk förra året och har blivit lite ängslig sedan dess.
Mina är dock högst o-rastypiska och ganska lugna, de är alltid med mig på ridturer och vi motionerar dem minst nån mil om dagen.

Tillägg: Det ser ut som om jag inte gör något med mina hundar, men det händer en del i deras liv;)

Det jag menade med att jag inte vet hur det tar sig ut är att t ex pojkvännens dvärgpinscher är en enmanshund som helst inte lyssnar på någon annan än mig och husse, inte kan lämnas ensam med någon förutom pojkvännens familj, kan oftast inte slappa i ett rum medan jag och husse är i ett annat etc. Det tycker jag är väldigt jobbigt och vill definitivt inte ha en till sådan hund.

Såna är tyvärr weimaraner också, mina ligger alltid i samma rum som mig. Sedan i julas får de inte sova i sovrummet (min sambo är allergisk), men Loka protesterar VARJE natt, så det säger väl en del:angel:


Jag har förstått att den är på väg mot samma öde som många andra jakthundar och börjar bli en sällskapshund, och det vill jag definitivt inte bidra till! Därför vill jag träna den för jakt, även om den inte skulle användas i skarpt läge. Men mitt mål är ju att ta jägarexamen.

Då tror jag att du får roligare med en golden. Proven för weimaraner är svåra och jobbiga att träna inför. Och sen hade jag nog rekommenderat dig att ta jägarexamen först och sedan se vilken typ av hund du får nytta av utifrån vilken jakt du får tag på.
 
Senast ändrad:
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Ser ju nu på din avatar att en gyllene sitter där! :laugh:

Verkligen! Tack för de jämförande synpunkterna! :D

(Jag sitter just nu på kennelns hemsida och dreglar efter en tik med väldigt fina egenskaper som bara är tre år och således borde kunna vara kvar i aveln några år till.)

Å va nyfiken jag blev. PMa? :d
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Tack för dina synpunkter! Det känns mer och mer som att golden passar mig bättre som min situation ser ut nu :)

Ang jägarexamen så lär jag hinna ta den innan hund blir aktuell. Jakt som är aktuell i nuläget är vildsvin, rådjur (ej drivande hund) och till liten del älg. "Tyvärr" ingen fågel (kan säkert gå att ordna, men är inget som jag har nytta av). Men som sagt är det framförallt eftersök som jag tror att jag kommer att använda hunden till, så kanske hittar jag en helt annan ras som också kan passa.
Bayersk viltspårhund är ju en väldigt vacker och till synes mysig ras.... :angel: ;)
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Jag har förstått att den är på väg mot samma öde som många andra jakthundar och börjar bli en sällskapshund, och det vill jag definitivt inte bidra till! Därför vill jag träna den för jakt, även om den inte skulle användas i skarpt läge. Men mitt mål är ju att ta jägarexamen.

Klokt tänkt. :)

Kanske en golden nu och när du har tagit jägarexamen och är 100% redo för en jakthund - en weimaraner? ;)
 
Sv: Weimaraner vs golden retriever

Ja, det är lite så jag tänker! ;)

Förhoppningsvis tar jag jägarexamen nu till årsskiftet och hundinköpet blir absolut tidigast till sommaren 2010, men troligare 2011.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Inom närmsta framtiden kommer jag köpa min alldeles egna hund, äntligen! Jag är 20 år och har mycket stor erfarenhet. Är uppvuxen med...
2
Svar
20
· Visningar
4 467
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp