Bukefalos 28 år!

Wellington bom 4...

S

sleepy

Jag har et kallblodstravar-sto som är MYCKET bred... 120 grader eller så... Hon har en wellington (i Norge heter de Windsor) sprangsadel, bom 4, forrige eier hadde en sadelutprovare/ sadelmaker som tilpasset denne salen til hästen. Den ser ut til å passe henne, ligger riktig i balanse och alt det där når man ser salen ligge på hästen uten ryttare. Med ryttare får jag två fingre mellom manken och framsvisselen.

MEN så vidt jag har forstått är inte Wellington bom 4 alls så vid som 120 gradar?! Jag fryktar at sadelmakeren har tatt ut mye stopp for å få sadelen til å bli vid nok... Sadlen känns fortfarande mjuk och bra ut i stoppningen, men... :smirk: Och ortspetsarna/ bomspissene är mjuke och fleksible.

Förr mig känns det som om sadeln är lite too wide, då jag tippar lite framåt i den. Setet är inte for lite till meg.

Men dette är jättekonstigt; hur kan en sadel som kanskje EGENTLIG er for trang bli for vid???

Eller ÄR wellington bom 4 verkligen en VIIIID bom?

Unnskyld at jeg skriver på svorsk og litt engelsk, men av erfaring så får jeg MANGE flere svar da enn hvis jeg skriver på norsk. ;)
 
Sv: Wellington bom 4...

Man kan inte göra en smal sadel vidare vid att plocka ut stoppning, inte mer än till en viss gräns. Det måste ju finnas NÅN stoppning där, annars kommer ju bommen sticka in i hästen...

Jag tror inte sadeln är så vid som 120 grader nej.... Tänk på att den normala W-bommen (3) ligger runt 85-90.

Jag ser två alternativ:
1. Din häst är inte alls så bred över manken som du tror!
2. Din häst är överbyggd så sadeln ligger i framvikt ----> du tippas framåt. Sadeln har ju rätt rejäla kilbossor, så den kanske är för lång? (det är en isis du har vad?)

Hur känns hästen då? Är han ryggöm, ovillig, svår att samla? kan du inte ta en bild?
 
Sv: Wellington bom 4...

Nei, dette er en kaldblodstraver... Den andre hesten min er en islandshest, og han er overbygd. Kaldblodstraveren er ikke overbygd, og hun er jättebred, har målt henne med flexilinjal slik som sadelutprovere bruker... :confused:
 
Sv: Wellington bom 4...

sleepy skrev:
Nei, dette er en kaldblodstraver... Den andre hesten min er en islandshest, og han er overbygd. Kaldblodstraveren er ikke overbygd, og hun er jättebred, har målt henne med flexilinjal slik som sadelutprovere bruker... :confused:

Aha... då så! ;) Men upplever du att sadeln klämmer?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: mandalaki
·
Trav Från www.trav24.no "Tidenes avlsmatador Elding døde i dag etter å ha gjennomgått en tarmslyngoperasjon i går. Rappfot-sønnen er far...
Svar
5
· Visningar
1 402
Senast: dolphinsmile
·
Utrustning Har en utprovad Wellington Greenline, bom 3, til hesten i dag. Har jeg noen sjans til å få en Amerigo til å passe på denne hesten...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: Haffe
·
S
Trav Hambletonian Stakes 2007 Från Snazzy [ syrre @ hotmail.com ] Datum 2007-08-01 1. Don't Blink Twice Halvbror till Blur 1.11.6a...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: solros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp