Welsh cob - SWB Var regga?

HannaZ

Trådstartare
Hej!

Har betäckt ett welsh cob-sto med en SWB-hingst (Hannoveranare).

Nu måste jag bestämma var jag ska regga den eventuella avkomman. Målet är en storhäst och hingstägaren menar att hingsten brukar ge stort och tror att avkomman kan bli bortåt 160 cm. Målet är en häst för mig, alltså inte primärt försäljning.

Alternativen är väl SWF eller ASVH.

Ngn som vet för- och nackdelar? Har sökt men hittar inte riktigt ngt bra svar, mkt om ridponny.
 
Kollade på premien i Folksam.


11 år
A1 liv 35 000
A1 vet 100 000

Welsh partbred 5300
Svenskt halvblod 9800

Om man reggar i SWF så blir det ju som partbred, men vad blir det om man reggar i SWB?

Läste att agria går på den dyraste rasen i korsningen. (stod i en gammal tråd men det lär väl inte ha ändrats till det billigare).
 
När jag skulle försäkra min fölis förra året så rekommenderade Agrias handläggare att jag skulle regga min som ridponny då det var mkt billigare. Min har SWB-pappa och ridponny-mamma så kunde välja vilket som, men valde RP. Mig spelar det faktiskt ingen roll, och jag kan om jag skulle vilja, vara med på ASRP- arrangemang. Han fick gula papper där.
 
Jag hade också valt Welsh Partbred. SWB blir bara grå papper och inget mer, men som WPB kan du delta i diverse aktiviteter om andan skulle falla på.

Tänker också att om du skulle behöva sälja ändå någon gång under hästens liv tror jag att en WPB kan vara intressantare just tack vare ovanstående anledning.

Helt orelaterat, men vad är det för stam på stoet? :) Om du vill dela med dig, alltså. SWB/Welsh cob brukar bli supertrevliga, var lite inne på en sådan jag med när jag hade ett cobsto.
 
Jag hade också valt Welsh Partbred. SWB blir bara grå papper och inget mer, men som WPB kan du delta i diverse aktiviteter om andan skulle falla på.

Tänker också att om du skulle behöva sälja ändå någon gång under hästens liv tror jag att en WPB kan vara intressantare just tack vare ovanstående anledning.

Helt orelaterat, men vad är det för stam på stoet? :) Om du vill dela med dig, alltså. SWB/Welsh cob brukar bli supertrevliga, var lite inne på en sådan jag med när jag hade ett cobsto.

Tack!
Jag tänkte ju partbred och att det var enda alternativet men så pratade hingsthållaren om att det var så praktiskt med språngrulla och då började jag fundera. Blev lite hastigt påkommet så jag har inte hunnit läsa på.

Hon är linjeavlad på Ebbw Victor.
Här är hennes helbror som köptes in till Norge men numera är exporterad till USA. Han har gett flera fina avkommor, tex årets ponny i Norge 2014, Eponas Brenin Gwilym:
http://www.stalltemper.com/218998939

Helbror Antur
 
Senast ändrad:
Hej!

Har betäckt ett welsh cob-sto med en SWB-hingst (Hannoveranare).

Nu måste jag bestämma var jag ska regga den eventuella avkomman. Målet är en storhäst och hingstägaren menar att hingsten brukar ge stort och tror att avkomman kan bli bortåt 160 cm. Målet är en häst för mig, alltså inte primärt försäljning.

Alternativen är väl SWF eller ASVH.

Ngn som vet för- och nackdelar? Har sökt men hittar inte riktigt ngt bra svar, mkt om ridponny.

eller svenska welshponny- och cobföreningen, bör väl gå att regga som welsh partbred?
sorry, sen på bollen...
 
Jaha. Så har jag då skickat in alls papper, svar på dna-analys osv till swf för 1,5 v sen och idag fick jag besked att jordbruksverket
för 3 v sen drog in deras "rättighet" att registrera welsh partbred 🙄
Dom kan stämpla i passet sen så hästen kan medverka som WP på deras tillställningar men jag måste regga honom i ASVH el SH.

Detta pga nån kontrovers ang stamböcker hos moderorganisationen i wales eller nåt.
 
Jaha. Så har jag då skickat in alls papper, svar på dna-analys osv till swf för 1,5 v sen och idag fick jag besked att jordbruksverket
för 3 v sen drog in deras "rättighet" att registrera welsh partbred 🙄
Dom kan stämpla i passet sen så hästen kan medverka som WP på deras tillställningar men jag måste regga honom i ASVH el SH.

Detta pga nån kontrovers ang stamböcker hos moderorganisationen i wales eller nåt.
Vågar du kanske ha lite is i magen och se om det reder upp sig då? :cautious: Eller är det bråttom?
 
Vågar du kanske ha lite is i magen och se om det reder upp sig då? :cautious: Eller är det bråttom?

Ska avvakta lite och se. Svenska JBV kräver nåt intyg fr engelska jordbruksverket om att wpcs utfärdar pass osv för wpb. För mig personligen brinner det inte i knutarna för jag ska ju ändå ha honom kvar är tanken.
 
Jaha. Så har jag då skickat in alls papper, svar på dna-analys osv till swf för 1,5 v sen och idag fick jag besked att jordbruksverket
för 3 v sen drog in deras "rättighet" att registrera welsh partbred 🙄
Dom kan stämpla i passet sen så hästen kan medverka som WP på deras tillställningar men jag måste regga honom i ASVH el SH.

Detta pga nån kontrovers ang stamböcker hos moderorganisationen i wales eller nåt.

Men bah.

Då skulle jag regga där du känner mest för det. Det gör ingen skillnad för försäkring om det är sen eller sh. Eller avvakta

Jag hade en wpb. Welsh x swb (med 50% fullblod). Kostade typ ingenting att försäkra.
Nu har jag en okänd korsning av halvblodstyp. Kostar hysteriskt mycket att försäkra för bolaget anser det är en halvblodskorsning. Very funny. Det är mindre halvblod I nuvarande än det var i min wpb..

Så himla trist med wpb. Går den att utlandsregistrera och sen tilläggsregga I Sverige så han reggas in som wpb?
 
Det blir att avvakta. Dom hoppas att situationen ska lösa sig. Måste ta reda på hur länge man får ha en passlös häst.

Dels är han ju en welsh partbred och inte "bara" en random korsning så jag vill ju regga honom som det och så är det som du säger ang försäkringspremier.
Har ju betalat rätt bra för att betäcka med en godkänd hingst liksom.

Har också funderat på att regga i moderorganisationen men det är väl frågan om det ens är görligt.

Men bah.

Då skulle jag regga där du känner mest för det. Det gör ingen skillnad för försäkring om det är sen eller sh. Eller avvakta

Jag hade en wpb. Welsh x swb (med 50% fullblod). Kostade typ ingenting att försäkra.
Nu har jag en okänd korsning av halvblodstyp. Kostar hysteriskt mycket att försäkra för bolaget anser det är en halvblodskorsning. Very funny. Det är mindre halvblod I nuvarande än det var i min wpb..

Så himla trist med wpb. Går den att utlandsregistrera och sen tilläggsregga I Sverige så han reggas in som wpb?
 
Har också funderat på att regga i moderorganisationen men det är väl frågan om det ens är görligt.
Jag tror welshen i parningen måste vara reggad direkt i WPCS för att det ska vara möjligt, tyvärr. Hade en tanke på att regga en avkomma efter min WPCS-licensierade hingst och ett svenskfött och svenskreggat sto direkt i WPCS men det gick inte, stoet behövde motsvarande tilläggsreggas i WPCS och det gjorde de bara om hon importerats till UK.
 
Det blir att avvakta. Dom hoppas att situationen ska lösa sig. Måste ta reda på hur länge man får ha en passlös häst.
Du ska ansöka om ett hästpass till ditt föl senast den 31 december födelseåret. Är fölet fött den 1 juli eller senare ska du ha ansökt om ett pass senast 6 månader efter födseln.
Fölet ska ha ett pass senast vid 12 månaders ålder eller när fölet har lämnat födelseanläggningen permanent utan sin mamma.
 
Du ska ansöka om ett hästpass till ditt föl senast den 31 december födelseåret. Är fölet fött den 1 juli eller senare ska du ha ansökt om ett pass senast 6 månader efter födseln.
Fölet ska ha ett pass senast vid 12 månaders ålder eller när fölet har lämnat födelseanläggningen permanent utan sin mamma.

Ja jag har ju skickat in pappren i god tid, sen att de blir liggande är ju inte mitt fel. Hoppas det blir nån lösning på problemet snart.
Fuck jordbruksverket känner jag just nu 😡
 
Har ni läst på SWFs hemsida, det är uppdaterat med
"Jordbruksverket godkänner Svenska Welshponny & Cobföreningens avelsprogram för hästar av rasen Welsh Partbred. Så nu kan vi återuppta registrering och hantering av pass för WPB. WPB hingstar kan lösa licens och visas på Hingstvisning för Kvalitetsboken."
 
Har ni läst på SWFs hemsida, det är uppdaterat med
"Jordbruksverket godkänner Svenska Welshponny & Cobföreningens avelsprogram för hästar av rasen Welsh Partbred. Så nu kan vi återuppta registrering och hantering av pass för WPB. WPB hingstar kan lösa licens och visas på Hingstvisning för Kvalitetsboken."
Ja det var väldigt goda nyheter!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 990
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 581
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Den första tråden
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp