Welsh + halvblod?

viltmilla

Trådstartare
Funderar på att pröva en welsh hingst på ett mindre halvblod. Någon här som har erfarenhet av en sådan korsning?

Hoppas på en ponny lämpad för dressyr. Tänker att welsh ger både storleken och hållbarhet samt elegans.
 
Jag har haft en sådan korsning. Snygg och elegant var hon absolut, talangen är svårare att uttala sig om då ryttaren var ganska talangbefriad ;) Men hon gick hem hos tränare, även de som provade henne(dressyr) var gillade henne mycket. I hoppningen var hon väldigt rädd om benen, tror hon rev två gånger på åtta år. Vi tränade även en del terräng.
Sjuk var hon nästan aldrig, halt ett par dagar vid några tillfällen och sandkolik en gång. Fick dock lite dammallergi som lite äldre, men hade inga besvär om man tänkte på att reducera dammet när hon var inne.
 
Jag har haft en D-ponny där mamman var hbl och hingsten en welsh stl B-ponny. Trevlig häst, bra modell.

Men det är väl ändå relativt vanligt?
 
Det är möjligt att det är en vanlig korsning. Jag har dock aldrig haft en sådan och har ingen erfarenhet av welsh. Det är stoet på min profilbild som ska betäckas & dottern 7 år, som sitter på som ska ha avkomman.

Skulle avkomman vara till mig själv så vet jag vilka kandidater jag är intresserad av. Men då blir det inga lämpliga barn hästar. När det kommer till ponny hingstar så finns det ett stort utbud men jag har inte så stor koll. Garmin är en ponny hingst som faller mig i smaken men risken är att avkomman blir för stor. Däremot gillar jag Florestan blodet. Han har ju även welsh i blodet. Så där kom jag in på spåret welsh
 
Det är relativt vanlig korsning och kan bli riktigt fina hästar/ponnyer, men som alltid med korsningar är det svårare att förutsäga hur avkomman blir.

Vet bl.a en fin D-ponny e. Castor II RW 98 - Warsteiner. Gått ungponny-SM dressyr.
Även en e. Simberg Superman RW 133 - Bernstein som gått väldigt bra på kvalitetsbedömning (9-9 hopp och 999-10 gångarter).

Plus även ganska många korsningar som är "tvärt om", dvs halvblodshingst på welshsto.
 
Det är relativt vanlig korsning och kan bli riktigt fina hästar/ponnyer, men som alltid med korsningar är det svårare att förutsäga hur avkomman blir.

Vet bl.a en fin D-ponny e. Castor II RW 98 - Warsteiner. Gått ungponny-SM dressyr.
Även en e. Simberg Superman RW 133 - Bernstein som gått väldigt bra på kvalitetsbedömning (9-9 hopp och 999-10 gångarter).

Plus även ganska många korsningar som är "tvärt om", dvs halvblodshingst på welshsto.

Där blev det riktigt lyckat!
Är det oftast welsh i halvblodskorsningar med ponny höjd? Mina ponnyer har haft mödrar med ponnymått & fäder som är araber. De har varit lyckade korsningar. Uppmärksamma, lättlärda och mkt hållbara. Men tror inte arab blir lyckat här. Finns redan endel nerv i härstamningen. Tänker att welsh nedärver ett mer stabilt temperament?
Hur har de korsningar du mött varit?
Har vanliga ungar kunnat rida dem eller lämpar de sig bäst för tävlingsryttare?
 
Linnr Hedwr eller hur han stavar :love: Träffat och helt underbar welshhingst. Bra omdömen och resultat med på tester osv.

Han är så mummafin!
 
Ridit en halvblod/welsh för några år sen. Otroligt fin i stegen och hoppade bra med :D Var en lyckad kombo och något jag skulle kunna tänka mig om det inte vore för jag vill ha 165+ hästar numera ;)
 
"Förr i tiden" (dvs när jag tävlade ponny på 90-talet) var det vanligt med welsh/halvblodskorningar. Fanns flera stycken med Urbino som pappa och welshmamma. Mycket trevliga hästar men med nerv (vilket jag tillskriver Urbinoblodet). Flertalet av dem placerade sig väl på SM och var med i landslaget. Det gällde dressyr ska kanske tilläggas.
 
Jag tycker ju att om man ska betäcka ett SWB-sto så passar Sek B dvs Welshponnyn bäst. Linner Hedwr håller jag med @Ackio om att det är en läcker hingst, men han är en sek D dvs Welsh cob och risken är både att det blir en övervuxen ponny och att den blir för grov och inte så elegant som trådskrivaren vill ha.
Sek B (welshponnyn) är ju ridponnyn bland welsharna och mer elegant och lätt i typen och passar bättre till SWB.

Jag läste precis idag att Simberg Superman kommer att stå på semin i år. Han har gett flera mycket bra hästar just i kombination med SWB-ston. Han ger ofta en bra front och väldigt trevligt temperament :-)
 
Vad spännande! Har du bestämt vilken hingst det blir isåfall? Hur tänker du kring valet av welsh?
Ja det lutar åt Moflows Zelmerlöv.Jag tycker Welsh är en trevlig ras med naturlig framåtanda.Stoet rör sig bra hoppat mkt bra och hennes blod har använts i Holland till ponnyavel :).Har vi tur kan det bli en trevlig ponny åt vår dotter när hon blir äldre.Ska vara en ponny som ska kunna lite av varje hopp, dressyr , fälttävlan o ponnygalopp!Jag är inte då stor så jag kan grundskola den :).Vilka hingstar har du funderat över?
 
Salstas Splendid har vi tittat på och han är verkligen fin! Enda nackdelen är isåfall att han är så liten. Som mamman skriver ovan. Men han har tydligen väldigt bra gång & temperament! Jag såg honom enbart i boxen. Får döttrarna bestämma så blir det Splendid.
 
Jag tycker ju att om man ska betäcka ett SWB-sto så passar Sek B dvs Welshponnyn bäst. Linner Hedwr håller jag med @Ackio om att det är en läcker hingst, men han är en sek D dvs Welsh cob och risken är både att det blir en övervuxen ponny och att den blir för grov och inte så elegant som trådskrivaren vill ha.
Sek B (welshponnyn) är ju ridponnyn bland welsharna och mer elegant och lätt i typen och passar bättre till SWB.

Jag läste precis idag att Simberg Superman kommer att stå på semin i år. Han har gett flera mycket bra hästar just i kombination med SWB-ston. Han ger ofta en bra front och väldigt trevligt temperament :-)

Precis som du säger så blir nog cob för grovt och hög risk att avkomman blir övervuxen. Vågar inte heller använda D om den inte vanligtvis nedärver mindre förstås. Men ändå tveksamt.
 
Första gången jag såg Splendid var det en liten 7-8-åring som kom ridande på honom. Man höll nästan på att svimma så sött det var :love:. Hade det inte varit för allt "hår" och hans tjusiga uppsyn hade man aldrig trott att en sådan trevlig liten ponny var hingst.
 
En av mina vänner hade ett litet halvblodssto (ca 158 cm), som generellt lämnade små avkommor( -4,7 i mankhöjdsindex, tror nästan att de jag har är hennes största avkomma med sina 165 cm). Hon betäcktes ett år med en welsh sek B, tror han var 135 cm. Avkomman växte över ponnymått...
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Robina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 036
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 411
Senast: cewe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp