Welsh-hjälp!

Om ts har hästvana kan hon säkert lägga tid på att göra sin Welsh till en bra barnponny :) tror inte det är tänkt att barnen ska sitta upp direkt iaf med tanke på åldern på welsharna.
Welsh är världens bästa ponnyras om du frågar mig :)

Nä, jag hade nog planerat att rida in den först:angel:

Skämt åsido, de jag har kollat på är mycket hanterade, speciellt den ljusa. Även om vissa kanske tror det kommer jag inte köpa en direkt från heden och tro att min unge kan hoppa upp direkt.

Skulle ponnyn ändå inte passa oss går det ju att sälja.
 
Nä, jag hade nog planerat att rida in den först:angel:

Skämt åsido, de jag har kollat på är mycket hanterade, speciellt den ljusa. Även om vissa kanske tror det kommer jag inte köpa en direkt från heden och tro att min unge kan hoppa upp direkt.

Skulle ponnyn ändå inte passa oss går det ju att sälja.
Ja då köper jag den ❤️
 
Vi har welshmountain, men jag är inte alls intresserad av utställning så vilken typ som passar bäst för att visas, det vet jag inte. Men jag hade valt den lite grövre av dessa två, eftersom din dotter antagligen kommer kunna rida den lite längre. WM är ju ganska små så om de har lite mer kropp blir det lite mer av dem.

Vår ponny är trygg i det mesta och är en fin körponny. Köpte den av en svensk uppfödare och har ridit och kört in den själv, samt den har fått två föl här hos oss.
Temperamentsmässigt tror jag att de flesta wm har ett bra psyke för att bli barnponnyer. Vår ponny hoppar snällt småhinder men är inte den som sticker, det går i ganska sakta mak... perfekt för lillasyster 7 år, som nu ridit i 1 år ca.
 
Tack för input!

Menar du mer åt dartmoor-shettishållet, mindre och inte så ädla i typen?

Det är ju det som är svårt med att byta ras, jag direkt från swb-hållet tycker ju den ljusa är himla flott, men det kanske inte är eftersträvansvärt hos welshen.

(Sen är det inte så att det är en katastrof om ponnyn inte är så utställningsmässig, men det vore kul att prova.)
Det går väldigt mycket mode i vad som är önskvärt hos welsharna bland domarna. Nu ställde jag iof ut sek B när jag var aktiv men de svenska domarna var ofta betydligt mer förtjusta i ädlare ponnyer än när de tagit in en utländsk domare då både fetare och grövre ponnyer gick bättre. Så välj en ponny med korrekt exteriör, bra temperament och trevlig gång så är typen mindre viktig utan det gäller snarare att ställa ut för ”rätt” domare.
 
Det går väldigt mycket mode i vad som är önskvärt hos welsharna bland domarna. Nu ställde jag iof ut sek B när jag var aktiv men de svenska domarna var ofta betydligt mer förtjusta i ädlare ponnyer än när de tagit in en utländsk domare då både fetare och grövre ponnyer gick bättre. Så välj en ponny med korrekt exteriör, bra temperament och trevlig gång så är typen mindre viktig utan det gäller snarare att ställa ut för ”rätt” domare.

Tusen tack för ditt svar!

Det är ju lite det som är svårt, den mörka tycker ju jag är för fet så det är liksom svårt att se. Den ljusa ser ju mer ut som en liten storhäst, men det är kanske inte önskvärt heller.
Dessutom hade jag önskat längre hals på den mörka, men frågan är om den kan mogna till.
Här är en nytagen bild och då ser den ju bättre ut.

5A4437A0-417C-4E64-BA79-FFB923BED236.png
 
Tusen tack för ditt svar!

Det är ju lite det som är svårt, den mörka tycker ju jag är för fet så det är liksom svårt att se. Den ljusa ser ju mer ut som en liten storhäst, men det är kanske inte önskvärt heller.
Dessutom hade jag önskat längre hals på den mörka, men frågan är om den kan mogna till.
Här är en nytagen bild och då ser den ju bättre ut.

Visa bifogad fil 60471
Den är ju helt underbar :heart
 
Tusen tack för ditt svar!

Det är ju lite det som är svårt, den mörka tycker ju jag är för fet så det är liksom svårt att se. Den ljusa ser ju mer ut som en liten storhäst, men det är kanske inte önskvärt heller.
Dessutom hade jag önskat längre hals på den mörka, men frågan är om den kan mogna till.
Här är en nytagen bild och då ser den ju bättre ut.

Visa bifogad fil 60471
Svårt att se i gräset, men hur ser hovarna ut?
 
Ny kandidat, 9 år, fadern vinnare av Royal Welsh, syster med framgångsrikt sto, bra stam.
Bara blivit gående, säljarens föräldrar drev stuteriet men dog för några år sen.
Således ej inriden, men frisk och snäll, begärt pris 2000 pund.

28193AE1-C7FE-4FAA-93A2-2A6D7F838725.jpeg
 
8E53B70B-6615-431E-A328-940F7E71F42C.jpeg


Lite orolig för fettnacke/fång eller vad tror ni? Har aldrig visat tecken på fång enligt säljaren, men rejält överviktig på några bilder.

Rimligt pris?
 
Visa bifogad fil 60783

Lite orolig för fettnacke/fång eller vad tror ni? Har aldrig visat tecken på fång enligt säljaren, men rejält överviktig på några bilder.

Rimligt pris?
Jag tror att det är ganska många ponnyer (och hästar) som haft (har kronisk) fång utan att ägaren märkt det. Går hästen i en gräshage och inte tas ut på grusväg varje dag, så kan lätt ett mildare fånganfall, glida förbi. Jag hade inte vågat köpa utan att sett på plats.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 267
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 738
Senast: Asko
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 909
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp