Bukefalos 28 år!

Welsh Mountain???

MaRomer

Trådstartare
Har börja titta lite smått på en ungponny till mig (sonen).

Då min shettis kommer hem till Jul. Och jag känner att jag ej har tid. så funderar jag på att köpa/byta till en ungponny. Visst tar en ungponny tid. Men jag måste inte ha ryttare till den;) Så fatta mig inte fel.

Samtidigt är jag såld på welsh:love:

Det är inte alls säkert sonen vill rida. Men jag har alltid velat ha en Welsh. Så varför inte??!!

Har hittat en hingst född -09 e Molstabergs Soprano u Vennebos Pearly Miracle

Är detta något värt att börja med?

Hjälp mig i denna djungel! Vad ligger en -09:a i pris??
 
Sv: Welsh Mountain???

Finns det ingen här på buke som har lite kött på benen ang mountain;)?
 
Sv: Welsh Mountain???

Personligen tycker jag mkt om welsh mountain, har haft ca 10 st nu som kommit och gått.
Det är en snäll trevlig och viktbärande ras.
Inte så tjuriga som shettisar kan bli.
Brukar även vara trevliga att köra med.
Hingstar född -09 ligger på mellan 5-8000:- skulle jag tro.

Soprano är en väldigt trevlig (och snygg) hingst.
Mina har dock varit e: Salstas Silver Ghost.
 
Sv: Welsh Mountain???

Klart du ska ha en welsh! Jag ska också köpa en till sonen, han är för liten nu, men om några år så! Finns det någon vackrare och trevligare ponny? Jag har en welsh cob så jag är iofs partisk...Visa gärna bild sen på underverket...
 
Sv: Welsh Mountain???

Såg att soprano var till salu! Om man hade pengar.....;) Iof var det inte många tusenlappar det handlar om.

Som sagt har ju en shettis nu men känner att det inte är rätt ponny som sonen ska börja lära sig rida på. Och så måste jag hitta ny ryttare under nått år för att hålla i gång honom. Och det är svårt där jag bor!

Åh de e så fina! Men hur hög bör ponnyn vara för att man ska få en lite högre b-ponny?? Dvs 125?? Om man räknar på att den är född -09.
 
Sv: Welsh Mountain???

Om du vill ha en högre b-ponny får du ingen welsh mountain, men en WM får inte vara så stora (blir de sek B), brukar ligga runt 120 cm.
Så du får nog kolla på en welsh sek b. Oftast lite ädlare i typen, men trevliga även dom.
Jag har welsh mountain, welsh, welsh partbred, fattas en cob :crazy:
 
Sv: Welsh Mountain???

känner en uppfödare av dessa små skapelser utanför stan du kan få hennes visitkort om du vill!
 
Sv: Welsh Mountain???

Om du vill ha en högre b-ponny får du ingen welsh mountain, men en WM får inte vara så stora (blir de sek B), brukar ligga runt 120 cm.
Så du får nog kolla på en welsh sek b. Oftast lite ädlare i typen, men trevliga även dom.
Jag har welsh mountain, welsh, welsh partbred, fattas en cob :crazy:

Aha!
Då är jag med;) Då kanske det är en welch sek b jag letar efter;) Nån som vet hur de ligger i pris??
 
Sv: Welsh Mountain???

De är lite över.. en ettåring ligger på 6-15000:- cirka, lite beroende på var man bor..
 
Sv: Welsh Mountain???

Aha!
Då är jag med;) Då kanske det är en welch sek b jag letar efter;) Nån som vet hur de ligger i pris??

Jag köpte ett sto född 08 förra året, hon var 10 månader då, betalade 6000, vilket är rätt billigt. De brukar ligga något högre.

Welsh sek. A får bli max 122 cm, sek b 137 cm. :laugh:
 
Sv: Welsh Mountain???

Ja de ska inte vara nån a-ponny;) Vill gärna sonen ska få nytta av ponnyn lite längre;)
 
Sv: Welsh Mountain???

Sek A är inte samma som kat A.
Sek A är som sagt Welsh Mountain, blir b-ponnier, max 122 cm
Sek B är welsh 122-137 cm dvs kat b-c
Sek C är welsh ponny av cobtyp, max 137 cm
Sek D är welsh cob, ingen övre gräns, men 137-ca 155 cm
Welsh partbred small & large, finns väl inga min-max gränser där..?
 
Sv: Welsh Mountain???

Sek A är inte samma som kat A.
Sek A är som sagt Welsh Mountain, blir b-ponnier, max 122 cm
Sek B är welsh 122-137 cm dvs kat b-c
Sek C är welsh ponny av cobtyp, max 137 cm
Sek D är welsh cob, ingen övre gräns, men 137-ca 155 cm
Welsh partbred small & large, finns väl inga min-max gränser där..?

Jo men det är ju fortfarande en sek B jag letar efter. Då jag vill ha en högre b-ponny;) Vill inte ha någon som är under 122 som vuxen. Helst ska den ligga på 125-c-ponny gränsen.
 
Sv: Welsh Mountain???

Alla welsh jag har träffat är riktigt trevliga men har bara egen erfarenhet av sek A.

Värt att tänka på är att en welsh mountain är generellt mer viktbärande än en sek B förhållande till sin storlek. En welsh mountain rör sig dessutom mer än de flesta ponnyer i sin storlek och känns därmed större.

Min treåring med sin 152cm ryttare och två bonusbilder ;)
MilleFilip.jpg


Milletrav_.jpg


Milleojag_.jpg
 
Sv: Welsh Mountain???

Ja de ska inte vara nån a-ponny;) Vill gärna sonen ska få nytta av ponnyn lite längre;)

Jag är ju personligen lite extra förtjust i just sek B, min första ponny var det och det blev inte bättre än att jag skaffade mig en till efter honom... Man fastnar. ;)

ett par bilder:
33621_435324288299_774548299_5178342_6822231_n.jpg

37571_409396818299_774548299_4546377_257308_n.jpg


Och en på Pontjack, min första egna häst! :love:
38414_409397638299_774548299_4546384_8238493_n.jpg
 
Sv: Welsh Mountain???

ja de är registrerade i SWF.
de finns utanför ryssby. skogslunds stuteri föder upp både welsh SekB och D
hennes syster bor oxå i närheten och föder upp welsh sekA och cob, stuteri hackebacken.
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh Mountain???

Mina pållar.
Dominater "Dompe" Welsh mountain:
Photo_90679_1351758.JPG


Camaro II, welsh sek B.
Photo_90679_1327734.JPG


Cingo, welsh sek B
Photo_90679_1408797.JPG


He-Man, welsh partbred
Photo_90679_1390337.JPG


Mary-D, welsh partbred
Photo_90679_1368279.JPG
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 340
Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 512
Avel Jag råkade bli med welsh mountain i november förra året. Stoet heter Twyford Morgana RWM 538 e. Glenwood Drifter u. Twyford Minette ue...
Svar
6
· Visningar
2 949
Senast: Görel
·
Avel Jag har börjat fundera lite smått på att eventuellt ta ett föl på mitt sto och känner att jag behöver några råd/synpunkter. Min häst...
Svar
4
· Visningar
1 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp