Welsh Mountain?

Mojma

Trådstartare
Hej!

Har haft häst i många år men tog paus för ett par år sedan. Har då haft hopphästar och alltså inga billiga försäkringar. Går i lite dröm tankar om att sadla om helt skaffa en b ponny för att få hästlivet men göra annan aktivering än ridning med ponnyn. Den skulle kanske ridas i framtiden av yngre ryttare men med huvudsak ska den aktiveras på andra sätt av vuxen.

Lite frågor då:

1) Vad kostar en Welsh Mountain ponny i försäkring cirka om jag vill ha högt på veterinärvårds belopp som täcker mycket (enkelt sagt en "bra/säker" försäkring) Men med ett liv belopp på endast 20k? Användbarhet skulle inte vara aktuellt.

2) Generellt hur många kg hö brukar vara lagom till en valack?

3) Vad brukar verkning av hovar kosta och hur ofta bör detta göras? Frågar då jag aldrig haft icke skodd häst.

4) Är rasen tålig på vintrarna? Med det menar jag huruvida de bygger tjock päls eller om de behöver täckas oftast? Oviktigt egentligen bara slänger in som nyfiken fråga 😉
 
Det blir en väldigt massa beror på ;)

1) Det beror på vilket försäkringsbolag du väljer. De allra flesta bolag har så att du kan få en offert online.

2) Det beror på vad du har för analys på ditt hö. Precis som många ponnyraser är welshar generellt lättfödda, men det beror givetvis på.

3) Priset beror på var du bor, vad du har för hovslagare och vilken deal du har med hovslagaren (t ex om det är fler hästar i stallet som du kan samköra med). Frekvensen på verkning beror på hur snabbt hovarna växer men någonstans mellan 5-8 veckor är det vanligaste.

4) "Tålig" är en del av rasstandarden för alla welsh-sektioner. Så ja, generellt är det en tålig ras, men det finns förstås individuella skillnader.


Rekommenderar dig att gå med i t ex "Welshponny och cob Sverige" eller kontakta rasföreningen om du är intresserad. :)
Welsh är en fantastisk ras (för de av oss som är sålda på den)!
 
Jag hämtade hem en bäbis nu i vintras, han fyller ett i maj. För honom. Betalar jag ca 2600 om året, då har jag 80' i vet vård och 20' i liv.

Nu är ju min liten än och så går han på lösdrift, så svårt att veta exakt mängd hö som just han äter.. Men många kilon är det ju inte

Hovvård varierar ju stort beroende på var i landet, vem man har till att verka. Jag har betalat 700 kr per verkning, men då var det special special. De flesta barfotaverkare jag känner till ligger runt 500 (västra och södra Sverige)
Bild på den pussvänligaste mulen i typ hela världen :love:
IMG_20220522_135124_1.jpg
 
Generellt så är dessa små ponnysar lättfödda, så analys på grovfoder är viktigt, jag brukar få blanda med halm men även tillsätta potatis protein som ett exempel.

Mitt sto har en rejäl päls så täcke behövs inte, hon är barfota och verkas var sjätte vecka och jag håller efter hovarna däremellan.
 
Jag har haft welsh mountain och det är en underbar ras. Nu är det länge sen han gick bort så kostnaderna för försäkring kan jag inte svara på. Min shettis kostar dock dryga 300 i månaden i försäkring (Folksam).

Generellt är de lättfödda som typ alla småhästar (individuella skillnader finns så klart) men under mina åtta år som ägare till en welsh mountain kämpade vi betydligt mer med att hålla vikten och undvika fång än att gå upp i vikt.

Jag har shettis nu och för verkning till honom betalar jag 300 kronor. Auktoriserad, godkänd hovslagare. Har ju dock en ponny till som helskos plus att det är en annan hästägare på samma lilla ort som jag som min hovslagare har samma dag, så han åker inte en extra resa bara för min verkning.

Den ponnyn jag hade var tålig på ett sätt, det vill säga han hade vinterpäls som hade räckt till att värma tio stora hästar. Men han var mitt lilla olycksbarn, född med hudflikar i halsen som gjorde att han andades som en blåsbälg efter trav och galopp (fadern togs ur aveln vad vi förstod efter att sönerna visat upp det anlaget på hingstvisningarna, annars skulle de behållit min som hingst), han fick fång flera gånger, var enögd och till slut tog cancern honom, sjutton år gammal. Går inte en enda dag utan att jag tänker på honom. Så även om rasen i sig är ”tålig” så finns det så klart individer inom den rasen liksom i alla raser.

Men han har en väldigt speciell plats i mitt hjärta och hade det inte varit så att jag snubblade över shettisen i ett läge där jag lite akut behövde en sällskapshäst hade jag absolut letat efter en welsh mountain.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 804
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 703
Senast: Picky
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 321
Träning Hejsan, jag är en 11-årig tjej som rider på en ridskola ute i Norrtälje. Doch får jag komma och rida min älskling i princip när som...
Svar
6
· Visningar
1 261
Senast: TaylorSwift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp