Bukefalos 28 år!

Welsh springer spaniel valp, men vem...

Apollo

Trådstartare
....ska jag välja.

Antingen kan jag köpa en hane på 100% och den blir helt min.

Eller så kan jag köpa en tik på 50% mot en kull och att man får ta den på utställningar, jag får givetvis ställa ut om det skulle intressera mig. De betalar också försäkring i max 4 år.
Den blir ju min så småningom


Det mitt hjärta säger är att jag vill ha är en tik, men är det nån som köpt hund på dessa grunder och hur var det.

Jag har heller inte träffat valpisarna än, det blir säkert lättare när man träffat dom.

Nackdelar/fördelar- hane/tik. Och just då kanske speciellt för Wss.
Obs. detta är min första hund.

Ja jag har bestämt mig för denna ras;) , var på Lilla Stockholm och tittade och pratade, har efter det verkligen bestämt mig.
 
Sv: Welsh springer spaniel valp, men vem...

Jag hade helt klart valt tiken på halvfoder. Ser i stort sett bara fördelar med ett sådant avtal. Om du är utställningsintresserad är det ju ett stort plus att ta på foder, då får du ju den mest lovande hunden.

Nackdelen kan vara att du kanske måste lämna ifrån dig hunden när den ska valpa. Jag har båda mina tikar på foder, en på hel och en på halv. Men jag känner mina uppfödare mycket väl och får ha valparna fram till de är 5-6 veckor så för mig blir det inte så länge utan mina små älsklingar.

Om du dessutom helst vill ha en tik tycker jag inte att du ska se det som en nackdel att ha den på foder!
 
Sv: Welsh springer spaniel valp, men vem...

Vad skönt att du säger så, för nånstans har jag ju bestämt mig för tiken.:)
 
Sv: Welsh springer spaniel valp, men vem...

Jag köpte min tik på liknande sätt. Jag betalade hela hunden dock, men skulle ställa ut henne och uppfödare fick ta en kull valpar på henne mot att jag antingen fick pengar för en valp eller ta en valp från kullen.
Jag var då helt borta på att ställa hunden och ville då ha hjälp av uppfödaren. Nåja, nu (efter 5 år) så har allt runnit ut i sanden och och jag hör inte många ord från uppfödaren längre. Ingen kull blev det och heller inga utställningar.
Jag skulle ta tiken, så mycket extra jobb behöver det inte vara och med en engagerad uppfödare kan du få mycket hjälp.

Grattis till en mysig ras! Har själv en ESS
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh springer spaniel valp, men vem...

Om du känner att du hinner med och vill det som det innebär med tiken så tycker jag att du ska välja den.

Annars har jag väl inte så mycket att säga, mer än att en vän till mig har en WSS hane som är supergo på alla sätt och vis så du kommer nog inte "ångra" dig om du väljer hanen! :)

När måste du bestämma dig?
 
Sv: Welsh springer spaniel valp, men vem...

Jag tror ju inte att hon ska valpa hos mig det får hon i så fall göra hos uppfödaren, jag har ju ingen erfarenhet av sånt. Utställningar åker jag gärna på om det är runt Stockholm någorlunda, vill ha åka längre får han ta med henne.
Detta är ju sånt som vi får diskutera, jag vill nog bestämma mig snart men inte helt föränn jag fått träffa den tilltänkta.
De har ju en hane som inte är tingad pga av återbud och det kan ju vara just mot dom om de finns andra intressenter på den hanen att inte jag "håller på den".
Men som sagt, vill nog diskutera allt runt omkring innan jag bestämmer mig helt.
De är 3,5 veckor till helgen så tänkte försöka få till en träff då.
Så lite beslutsångest är det men jag hoppas det lättar när jag träffat dom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 882
Senast: Gumman123
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 702
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av...
2
Svar
30
· Visningar
6 640
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp