Westen sadel eller Montsegur sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nygårds
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 958
N

nygårds

Hjälp vad ska jag välja att ha till att rida ut på vad är det för nackdelar och fördelar med dom båda hoppas på svar från Erika :banana: :banana:

Sv: Westen sadel eller Montsegur sadel

ska du bara ha för att rida ut i skogen med eller långritter eller vad?
Har själv en westernsadel och lallar med ute i skogen men skulle inte tacka nej till en montsedur heller. mn jag hade inte råd :smirk:
viktigaste är nog en sadel som passar hästen och dig....sen tror jag båda är lika "spännande".

Montesegur är byggd på en westernsadelbom utan horn(Ralidebom av plast, precis samma som den svenska Hector, som inte längre tillverkas) så det är bara kosmetika som skiljer en "westernsadel från en Montsegur! M a o , det kvittar!

Senast ändrad av en moderator:

Montsegursadelns bom är i trä! ej plast. Det finns med horn om man vill ha det.

En sak som skiljer är i alla fall att en Montsegur är mycket mycket mjukare i sitsen. hade jag råd skulle jag köpa en sån.

Jayzon skrev:
Montsegursadelns bom är i trä! ej plast. Det finns med horn om man vill ha det.
Nej du!
Jag var nere hos Guichard i förra veckan och till Montsegursadlarna använder han inte trä men "polyéthylène " (vad det nu blir på svenska).

Jag red i en Montsegur i somras och det kändes väldigt konstigt, all min balans var försvunnen. Man vänjer sig tydligen efter ett tag.

Om du är ute efter en fritids/skogsadel kan jag varmt rekomendera Montségur! Jag har haft min i ett år och saknar verkligen inte min gamla traditionella westernsadel. Montségur är lättare (ej tung träbom), smidigare, bättre sadelgjordsfästen och väldigt bekväm att rida i. Men största anledningen till att jag köpte Montségur var att man alltid får den måttsydd efter hästen. Och det är jättefint läderarbete ocb bra kvalité för pengarna! Ska du ha en måttsydd traditionell westernsadel med lika bra läder får du tyvärr betala det dubbla....

Min sadel (Montsegur Trappeur):
trap001.jpeg

Agge skrev:
Nej du!
Jag var nere hos Guichard i förra veckan och till Montsegursadlarna använder han inte trä men "polyéthylène " (vad det nu blir på svenska).

Jag red i en Montsegur i somras och det kändes väldigt konstigt, all min balans var försvunnen. Man vänjer sig tydligen efter ett tag.
Det är inte polyetylene ( samma som PETflaskor) utan polyeten, mjuk fet plast som brukar vara i skurhinkar. Bommarna tillverkas av Ralide Inc, som levererar bommar till stor del av westernsadelindustrin, så man kan säga att Montsegur sadeln är en westernsadel fast i lite annan tappning.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
713
Senast: BoYo
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
638
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
874
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka