Western häst.

Sv: Western häst.

Men varför just den mankhöjden? Är kossorna garanterat lägre än så eller;) :)
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Suck!! Joddå, allt går med Silvertejp och 5-56.... typ..

Att det fungerar i vissa grenar med EN eller annan individ betyder inte att Ardenners och/eller andra tunga kallblod generellt sett är lämpliga.

mvh Eva
Just den hästen avänds till ALLT, vet jag;) Men, annars anser jag att alla raser kan göra jobbet med rätt träning i grunden men dock inte i tävlingssammanhang...men tävling är inte allt... faktiskt:p
 
Sv: Western häst.

Skämtar du med mig eller "häxar" du bara...

Fråga WRAS. Dom har tagit fram regelboken.

Sedan kan du väl tänka själv. Personligen vill jag inte sitta på en alltför liten häst när det kommer en stor jäla kossa eller ungtjur i full fart mot en. Bli rammad, delvis hoppad över eller klättrad på är ingen hit.

En stressad ko kan ju som bekant lätt klättra/hoppa över en ridhussarg på 1,80....

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Nej, jag rider inte kosseklasser alls så jag kan inget alls om kossor.

Om man nu håller på med kosseklasser så är det väl i eget intresse att inte ha en för liten häst?

Men jag tyckte bara att det såg så kul ut, med ett minimimått på hästen:)
 
Sv: Western häst.

Enkelt.

Då får du tycka att alla hästar är lämpliga till western. I synnerhet denna Ardenner som används till allt. Och att tävling inte är viktigt/allt.

Min uppfattning har jag redan klargjort.

Så får trådskaparen själv bilda sig en uppfattning om vilka raser han vill välja bort som olämpliga på grundval av de svar han fått.

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Ahh okej. Ja det är ju inte lätt att veta. Att du inte vet något om kossor menar jag. Jag trodde du drev med mig..

Njae vad gäller koklasser vill man faktiskt inte ha en för stor häst heller. Man vill ha dem smidiga så de hinner med kossorna som kan gasa ganska bra. så det är lixom lite balansgång. En stor och klumpig häst hinner inte runt och en alltför liten häst, som iofs är snabb och smidig kan bli lite spännande...

Så för mig som tycker det är precis jätteroligt att "rida på kor" så blir ju minimåttet ett ganska kristallklart argument varför jag tycker att en för liten ponny/häst är direkt olämplig som westernhäst.

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Jag håller helt med dig Eva, och jag tog visst fel på måttet där, jag visste att det låg på runt 140 cm men eftersom det stod 144 cm så antog jag att det var det.
Nu skall jag säga något som nog många blir upprörda över, jag tycker inte att araben är en jättelämplig westernhäst. Mina argument för detta är att de går i en för hög form dessutom är de för lätta i kroppen. Det finns ju anledning till att quartrarna ser ut som minibiffar, de har tyngdpunkten centrrad så att de kan röra sig smidigt. Araben är överallt på samma gång. De orkar inte hålla det tempot som en quarter på samma tid. Dessutom är de för hetsiga tycker jag, en westernhäst skall vara cool det är inte alla araber. jag säger detta med egen erfarenhet, då jag har ridit flera stycken araber inom westerridning, de blir lätt för höga i formen när de blir ivriga.
Naturligtvis så finns det undantag,det gör det alltid. men generellt sett så är det så jag anser om saken.
 
Sv: Western häst.

Colonels_king,
Måttet 1,44 poppade upp i huvudet på mig när jag satt på jobbet så jag fick för mig att det var minimimåttet på koklasser. Nu när jag kom hem så (vetgirig som man är) så kollade jag i regelboken. Och näe, det var 1,40.

Så just nu bearbetar hjärnan febrilt 1,44-måttet..... Undrar om jag inte läst det vad gäller rasstandard för Quarter. Typ att de skall vara minst 1,44.... Får läsa AQHA rule´s till kvällslektyr någon dag framöver.

Vad gäller Araber så gillar jag dem inte alls. Vare sig att rida, hantera eller se på. Jag känner en som är trevlig att hantera. Inte så upplyftande... men sant.
Dock brukar de kunna prestera bra i ridgrenar så uppenbarligen är de inte direkt olämpliga även om jag inte gillar dem. (Och aldrig skulle äga en ens om jag fick den, typ)

Så nu är vi två som sticker ut....

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Ne, vadå sticker ut? Jag frågade bara för att få höra andras åsikter. Det är ju så olika vad folk gillar för hästar. Jag själv har ardenner och araber och skulle aldrig vilja ha en islänning eller travare tex. Så visst får man tycka olika.
 
Sv: Western häst.

Marita Rassmusens Leksak är ju en arab som har hävdat sig väl även i Open-tävlingar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western häst.

ja, jag har också sett araber prestera bra i tävlingar, men de går oftast inte i den låga formen som är önskad, men de har lätt för lättare reininggrenar då de är så vändbara och har lätt för galoppombytet. Men jag tycker inte om dem. De har lite svårare med spinnen, men de går ju. Jag tycker inte om dem men vissa går bra.
 
Sv: Western häst.

åke skrev:
Ni som håller på med western och kan lite om det.Finns det någon ras som ni tycker är direkt olämplig att ha innom western ridningen?.

Det beror väl på vad man satsar på, Om man vill vinna allt eller om man vill rida lätta klasser bara för att det är skoj. Jag har tävlat lite med min andalusier, han tycker att det är jätte skoj och sköter sig bra :)
 
Sv: Western häst.

Så länge som man inte har tänkt tävla/träna på elit nivå, så går det med alla sorts hästar.. Jag rider just nu på en blandras quarter/norsvensk som är 1.63 i mankhöjd, och vi har fått fina resultat på tävlingarna.. Rid den häst du trivs bäst emd är mitt råd.:banana:
 
Sv: Western häst.

Det finns ju ingen anledning att börja klanka ner på alla andra raser bara för att man personligen föredrar en viss ras.

Jag har t.ex svårt för Appaloosorna pga av deras ögonvitor. Eller glosögon på paintar med vitt över ögonen. Men det gör ju inte att själva rasen är olämplig som westernhäst.

Tävlar man på Wras tävlingar på D- och C-nivå så räcker de flesta hästar till.
 
Sv: Western häst.

Expensive_Hobby skrev:
Marita Rassmusens Leksak är ju en arab som har hävdat sig väl även i Open-tävlingar.

Marita och hennes häst Leksak vet jag mycket väl vilka de är då vi kommer från samma tassemarker så att säga.

Men vad har hon och hennes häst i den här diskussionen att göra?

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Jag har en liten (140cm hög, 500kilo tung) Tinker cob som jag håller på o utbildar inom western ..
hon är ibland det snabbaste och smidigaste djur jag någonsin ridit ...
så jag tror nog att alla raser passar om man ser efter individerna inte raserna ..
Dom som tror att kallblod är klumpiga o tröga är välkommna att prova min lilla !
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Marita och hennes häst Leksak vet jag mycket väl vilka de är då vi kommer från samma tassemarker så att säga.

Men vad har hon och hennes häst i den här diskussionen att göra?

mvh Eva
Det var ett svar på att araber inte passar som westernhästar? Jag var tydligen inte tydlig nog med att det var det som jag ville svara på:D
 
Sv: Western häst.

Expensive_Hobby skrev:
Det var ett svar på att araber inte passar som westernhästar? Jag var tydligen inte tydlig nog med att det var det som jag ville svara på:D

Konstigt för jag har inte sagt att de inte passar som westernhästar. Snarare tvärtom, att de brukar hävda sig bra i ridklasser.

Sen att jag sticker ut för att jag inte tycker om rasen som sådan är väl en annan sak.

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig. Jag läste in något annat än vad du menade i så fall.

Jag rider inte heller arab.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 151
Senast: WBanna
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp