Western häst.

Sv: Western häst.

Ainon skrev:
Hur kan egentligen de tre (räknar quarter och paint som en då de är lika) raserna vara mest lämpliga.

Quarter/Paint är ganska grova och satta, Appalosan mer finlemmad och Araben är nästan så ädel en häst kan bli. Finner det lite förvirrande.

Jag kan inte heller exakt varför araben passar bra, men som andra har sagt så är de väldigt smidiga och har ogtast fina galoppombyten, och det är ju oftast i ridgrenarna (utom reinging) som man ser många duktiga araber,

Gällande formen så är det så olika från arab till arab, beroende på vad som finns innanför just "den" araben, och hur ryttaren har tränat den, men de flesta araber jag har sett har haft en väldigt fin och låg form...
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Vad gäller Araber så gillar jag dem inte alls. Vare sig att rida, hantera eller se på. Jag känner en som är trevlig att hantera. Inte så upplyftande... men sant.
Sen blir jag förstås nyfiken på vilken arab som du gillade;) eftersom det uppenbarligen inte var Leksak, vem kan det då vara?
 
Sv: Western häst.

Jag såg den killen och tinkern på grevagården förra året och i år med. Jäklar vad dom har utvecklats under året som har gått. Dom har verkligen blivit super duktiga. Om någon känner killen i fråga så hälsa han gärna det då jag inte fick tillfälle i år att göra det.
 
Sv: Western häst.

Jag tycker att det som är så trevligt med western är att man faktiskt kan hitta en gren som fungerar oavsett rasen. Det finns klasser för alla typer av hästar. Alla trivs inte inom samma mallar och om man verkligen vill ut och tävla så byter man kanske häst efter några år?

Tittar man på stortävlingarna så är det naturligtvis nästan bara quarter och i viss mån paint i toppen men på blåbärsnivån kan alla komma med den häst som man för dagen har.
 
Sv: Western häst.

Jag har provat lite olika kusar till western. Först en tavare, gick väl sådär. Hon hade svårt med galoppen men gjorde sitt bästa! Min gamla fullblodsmärr, före detta galopphäst som jag tävlat i hoppning med. Hon var helt underbar att träna pleasure och trail på. Tävlades dock inte pga tuppspatt och dåliga nerver på tävlingsbanan.
Korsning ardenner/travare (impulsköp) Öh, man kanske ska rå på en såpass stor och tung häst, vilket inte inte jag gjorde. Nu har jag ett 3årigt quarter sto som är helt 100% Helt underbar individ som jag ska börja tävla uppsuttet i sommar. Jag tycker inte att någon häst är direkt olämplig, rår man på sin häst och har den med sig hela tiden så kan du använda vilken ras/korsning som helst. Allt bottnar i att man jobbar i samförstånd med sin häst.
 
Sv: Western häst.

Det beror väl på vad du har för målsättning. Om du bara vill träna, träffa trevliga människor som delar ditt intresse och kanske ställa upp i någon D-tävling någon gång så skulle jag säga att du kan komma med vilken kuse som helst.

Man lär sig alltid något när man tränar, oavsett vad man har under sadeln.

Om du sedan blir så biten av western att du vill mer än vad hästen kan prestera så kommer det innebära att du skaffar en häst som har de förutsättningar du vill ha.

Mitt resonemang går alltså ut på att kom med det du har.. träna och ha kul och lär dig under tiden. Så småning om kommer du själv att komma på om hästen du har räcker till eller inte.
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Enkelt.

Då får du tycka att alla hästar är lämpliga till western. I synnerhet denna Ardenner som används till allt. Och att tävling inte är viktigt/allt.

Min uppfattning har jag redan klargjort.

Så får trådskaparen själv bilda sig en uppfattning om vilka raser han vill välja bort som olämpliga på grundval av de svar han fått.

mvh Eva
Uppfattar det lite som att du "hugger" på mig...*missuppfattning*? Western är en arbetsform med häst. Rancharbete kan du utföra med de flesta raser som är rätt tränade för det. Sen att man tävlingsmässigt tjurat in sig på QH är en annan sak. Jag har själv drivit kor med nordsvensk brukshäst och samma häst fick en mycket känd tränare att bli smått lyrisk under reining träning. Dottern red för en annan känd tränare på samma häst och samma sak där.
Nu har jag inte regelboken här än...(den jag hade har försvunnit i flytten) men jag vill bestämt minnas att det står nåt om att varje hästs form ska bedömas efter dess ras och förutsättningar... jag törs påstå att inte alla klarar det;)... och därmed sticker jag ut hakan...:eek:
 
Sv: Western häst.

Expensive_Hobby skrev:
Sen blir jag förstås nyfiken på vilken arab som du gillade;) eftersom det uppenbarligen inte var Leksak, vem kan det då vara?
Visst får man vara nyfiken, Svar får man oxå :)
Bekantas hingst, Ben Kaspar f-96 bor i världsmetropolen Hjo..

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

Nej Piraja jag hugger inte på dig.

Det är bara så att vi är av olika uppfattning helt enkelt. Jag kan tyckas kräsen på vilka raser som är lämpliga för western. Mina preferensramar är inte desamma som dina.

Jag är ingen tävlingsmänniska, har NOLL tävlingsnerver men tar mig iväg på ett par ap-jobbiga D-tävlingar per år ändå. Mest för att komma ut och är nöjd med det.

Är jälit mycket skogs- och trailmulle så då kan man tycka att vilken häst som helst egentligen skulle duga. Men så är det inte. Visst det finns enstaka idivider av såna raser som i mitt tycke "inte passar" som faktist klarar av uppgiften. Men hur många är dom, en nordis, en travare, någon islänning etc.
Ibland blir jag lite trött på dessa enstaka hästar som skall lyftas fram och helt plötsligt är hela den rasen bra till just det ändamålet. Jaja med lite träning förstås...

Har man en häst som är avlad för uppgiften (oavsett uppgift, alltså travet, western, hoppning, AR) så är det trettioåtta gånger roligare.

Och framför allt lättare. Det är inte alltid roligt att kämpa, kämpa, kämpa och så har inte hästen rikigt förutsättningar för det man vill göra. Även om man inte gör det på någon hög nivå.

Ta bara detta att valla en ko. Eller varför inte avdramatisera det hela en aning, säg att vi vallar får. Till detta har vi en lämpligen en Border Collie som är en vallhund. Border Collien kommer naturligtvis att behöva dresseras men hälften är gratis. Skulle jag valt en Pudel att valla med så -ja det skulle gå det oxå. Men frågan är hur mycket jobb som skulle behövas? Och skulle pudeln någonsin kunna valla själv? Förmodligen inte eftersom den inte har någon framavlad vallinstinkt.

Man kan ställa frågan tvärtom oxå.... Om tex en Quarter skulle få lov att springa på travet och mot all som helst förmodan vinna ett skitlopp. Betyder det att Quartern som ras är lämplig till trav då?

Så jag är kanske lite petig, men jag gillar att ha en häst som passar för uppgiften och "är med" när jag rider. Det är jälit outstanding att rida in bland 20 kor och bestämma sig för någon. Fokusera på den koskalle man vill ha så är hästen med direkt och plockar ut kossan. Det är häftigt för man behöver knappt ta i tygeln då hästen vill valla och tänker själv.

För mig är inte western så mycket "rida-fint-grenar" utan mera kor, trail i naturen, rep, timed events. Ja, lite reining går väl an oxå.

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

*kl*

En ras dyker direkt upp i mitt huvud och det är islänningen.

Skulle se bra kul ut med en sån som westernhäst! :rofl:
 
Sv: Western häst.

Åh, skönt att du inte högg;)

Jag förstår hur du resonerar. Dock, utav många som rider western idag är det inte många som lagt ner samma engagemang och jobb på någon annan ras. Då man tävlingsmässigt bör ha en QH-typ av häst för att komma någonstans i resultatlistorna... Även om man träffat på en oerhört lämplig individ är man inte beredd att kolla om en annan individ har samma förutsättningar;)... Det är lite synd för det finns raser som är oerhört lämpliga, eller ska jag säga individer?

Jag har nämnt nordisen och kan tillägga en varmblodstravare (som ansågs vara unik???), har nu en korsning och en welsh cob... är det jag som är suverän att få dessa att funka eller är det så att dom faktiskt duger om dom får chansen?

Jag är inte ute efter att omvända någon..men jag älskar att se en välriden häst oavsett ras.

Det är sant det du säger om hundarna...vill jag ha en brukshund för bruksarbetet väljer jag någon i den raskategorin (som innehåller massor av olika raser lämpliga för uppgiften)...men, jag kan också välja en pudel och köra upp den i högsta klass och vill då bli bedömd för det den utför, inte för att den inte är en brukshund;)

Det är väl det jag önskar även hos hästfolket:idea:...jag har ju här en dressyrstammad valack på tillridning som är suverän hoppare;)
 
Senast ändrad:
Sv: Western häst.

visst kan islänningar vara direkt olämpad för western, men har man en islänning som inte har tölt eller hällre tar trav och har en lugn galopp så går dem också, men det är inte ofta man ser dessa på tävlingsbanan heller...
 
Sv: Western häst.

Louise skrev:
*kl*

En ras dyker direkt upp i mitt huvud och det är islänningen.

Skulle se bra kul ut med en sån som westernhäst! :rofl:

hmpf... Nu blev jag förolämpad! :mad: ;) Reykur passar utmärkt till trail-grenar,dock inte till reining kanske!
 
Sv: Western häst.

140 cm Tinker :rofl:

331.jpg


335.jpg
 
Sv: Western häst.

De flesta hästar kan lära sig att driva kor, att cutta är däremot en annan sak, det krävs oerhörda muskler i bakpartiet och fram med för den delen, och en smidighet och snabbvänd häst, jag anser att QH är den mest idealla hästen för detta arbete efterosm de är avlade både psykiskt och fysiskt för detta.

Men "vanliga" hästar kan duga aldeles utmärkt för driva kor, jag har sett flera travare, haffligers, tinkrar som gör samma jobb som quarterarna när det ät drivandet men de är kanske inte lika kvicka och skärpta. naturligtvis finns det undantag
 
Sv: Western häst.

Ja det var väl på ett ungefär vad tränaren för den clinicen sa också, men vi hade roligt och har inga tankar på att börja tävla, det skulle se ut, en gammal kärring med höftleds artros tävla cutting med sin 140 cm tinker :rofl: :banana: :rofl: .
Tänkte bara visa att man kan träna vad som helst utan att för den skull bli stoppad av hästras :smirk: .
Tränaren fick låna min pålle då kursdeltagarna skulle hämta flocken :
362.jpg
 
Sv: Western häst.

vad tyckte tränaren om att rida en 140 hög tinker ??
Jag har nämligen en lika hög tinker jag o jag har fått höra många roliga kommentarer om henne *S*
 
Sv: Western häst.

Det beror på en del vad du ska göra! Ska du bara rida skogspromenader eller träna inom olika westerngrenar där du kanske behöver en ganska smidig häst?!

Sen kan man ju vända på det och fråga sig om det finns någon hästras som är olämplig för den klassiska engelska ridstilen.
 
Sv: Western häst.

Göran Lindström hade inga fördomar och efter som han inte är 180 cm lång , så fungerade det. Han red henne flera ggr, så jag tror inte han tyckte det var så illa :) . Kan verkligen rekomendera alla att prova på att jobba med "nötter" (under dessa kontrollerade former), det är så mycket roligare än att harva runt på banan och forma :devil: , vilket både jag och min häst tröttnat på...
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp