Western häst.

åke

Trådstartare
Ni som håller på med western och kan lite om det.Finns det någon ras som ni tycker är direkt olämplig att ha innom western ridningen?.
 
Sv: Western häst.

Halloj;)

Det passar det flesta raser eftersom det finns så många olika grenar att välja på. Finns alltid något som passar hästen man har.

Är du sugen???
 
Sv: Western häst.

Haha nja det vet jag väl inte jo lite kanske. Men då blir det ju inte på ardennerna utan araberna i så fall.
 
Sv: Western häst.

Arab är alldeles utmärkt att rida western på. De kan ju gå i stort sett vilka klasser som helst..............
 
Sv: Western häst.

Visst kan du rida western med en ardenner, tävla också om du vill. Problemet är att reglementet är grundat på quarterns amerikanska regelbok, och förordar deras exteriör och rörelser, vilket kan ställa till problem i de klasser där du inte placeras enbart efter prestation. Så du kan rida, du kan tävla, men du kanske inte kommer så långt som med en annan ras.

/Ida
 
Sv: Western häst.

Ardenner tycker jag inte är så lämplig. Överhuvudtaget att galoppera såpass mycket på en så stor å tung häst. Det är en brukshäst!
Men trail kanske skulle funka, om den är väääldigt smidig :D
 
Sv: Western häst.

Om inte ardennerhästen är lämplig för western, vad säger du då om Shirehästen som tränar i samma grupp som mig? Den får nog mest beröm av alla hästarna, och den ser så maffigt ut när den gör alla dessa vändningarna och övningarna. :bow:
 
Sv: Western häst.

åke skrev:
Ni som håller på med western och kan lite om det.Finns det någon ras som ni tycker är direkt olämplig att ha innom western ridningen?.

Alla raser kan träna och tävla western, precis som alla raser kan träna och tävla dressyr.

Sen är det ju så att om man vill tävla med lite resultat (och nu menar jag inte WRAS tävlingar på C-D nivå) så är ju vissa raser betydligt mer lämpliga än andra.

Raser typ Islänning och travare, vars gångarter är framavlade för andra ändamål än westernridning, faller bort. Likaså tunga kallblod som är till för att dra timmer i skogen och plöja åkrar mm.
Själv är jag inte heller så förtjust i raser som blir för höga, typ halvblod och liknande.

Detta är en ganska grov generalisering vad gäller lämpliga raser, självklart finns det individer som är undantag från detta.
 
Sv: Western häst.

Kanske lite grov generalisering Jhana, men en mycker träffsäker sådan tycker jag.

Håller med dig på alla punkter och lägger till inte bara halvblodet utan större hästar (typ över 1,60 och däromkring) av i princip alla raser.

Vidare så går alla ponnys/hästar under 1,44 i manken bort.

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

precis... men ska man upp på B och A nivå med stora framgångar så är det ju oftast quarter, paint, appalosa och arab som brukar vara bäst lämpade, men som alltid annars så finns det ju undantag... :)
 
Sv: Western häst.

real_cowgirl skrev:
precis... men ska man upp på B och A nivå med stora framgångar så är det ju oftast quarter, paint, appalosa och arab som brukar vara bäst lämpade, men som alltid annars så finns det ju undantag... :)
Hur kan egentligen de tre (räknar quarter och paint som en då de är lika) raserna vara mest lämpliga.

Quarter/Paint är ganska grova och satta, Appalosan mer finlemmad och Araben är nästan så ädel en häst kan bli. Finner det lite förvirrande.
 
Sv: Western häst.

Självklart, om man inte är nyfiken får man inget veta...

Ponny/häst under 1,44 är inte tillåtet i koklasser..´

mvh Eva
 
Sv: Western häst.

det beror väl på ryttaren, vilka amitioner denne har. Men du kan rida enligt westernprincipen på varenda häst skulle jag vilja säga :)
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Självklart, om man inte är nyfiken får man inget veta...

Ponny/häst under 1,44 är inte tillåtet i koklasser..´

mvh Eva
Va? varför inte?
 
Sv: Western häst.

_Eva_ skrev:
Självklart, om man inte är nyfiken får man inget veta...

Ponny/häst under 1,44 är inte tillåtet i koklasser..´

mvh Eva
Varför just 144 cm?
 
Sv: Western häst.

Varför de inte får vara lägre än 144 cm i koklasser är ren säkerhet. Kossorna är inte pålitliga och de kan springa rätt in i hästarna om de känner sig pressade, för ryttarens skull och hästens så måste de kunna hantera en sådan situation.
 
Sv: Western häst.

Och för att göra det ännu bättre så kan jag tala om att jag ljuger....::eek:

Det är inte 1,44.

Hästens mankhöjd måste överstiga 1,40

Så, nu blev det rätt och riktigt :)

mvh Eva
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 246
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp