Western nördar, se hit!

Jag funderar också på western - inte att kliva över helt utan som komplettering till den andra träningen med Q när hon är inriden :) Jag har aldrig ens testat rida western, men det låter väldigt intressant. Det bästa antar jag är att prova först på en utbildad häst och sedan ta hjälp av tränare med Q. Jag försöker dock komma på hur man gör praktiskt, det är ju lite mer osmidigt än att ta en ridlektion på ridskolan 300 meter bort ;) Och jag saknar en lite mer samlad lista med tränare och träningsplatser, och hur man börjar träna western :) Jag bor i västra Östergötland, där det ju finns en WRAS-ansluten klubb och via den har jag hittat två ställen som verkar ha träningar 1-1.5 timme bort enkel tur. Är det sådana distanser man får räkna med i och med att det är färre utövare än engelskt?


Verkar ju tyvärr inte bättre ...dem är svåra att lokalisera westernfolket 🤔 men i Östergötland verkar de ju ändå vara lite mer folk som jag förstått de så du bor ju i rätt län.

Som sagt precid haft min första seriösa lektion, började bra men blev bara svårare...inte lätt att sudda ut 30 års engelsk ridning 🙈
 
Ja, vi är ett rätt anonymt sällskap, vi westernfolk. Det är inte lätt att komma in som ny!
Det finns ingen rikstäckande organisation där alla klubbar/tränare är anslutna. WRAS finns, men en del klubbar har valt att gå ur. Det är bara att försöka googla och lägga efterlysningar i westerngrupper på Facebook typ.
 
Jag funderar också på western - inte att kliva över helt utan som komplettering till den andra träningen med Q när hon är inriden :) Jag har aldrig ens testat rida western, men det låter väldigt intressant. Det bästa antar jag är att prova först på en utbildad häst och sedan ta hjälp av tränare med Q. Jag försöker dock komma på hur man gör praktiskt, det är ju lite mer osmidigt än att ta en ridlektion på ridskolan 300 meter bort ;) Och jag saknar en lite mer samlad lista med tränare och träningsplatser, och hur man börjar träna western :) Jag bor i västra Östergötland, där det ju finns en WRAS-ansluten klubb och via den har jag hittat två ställen som verkar ha träningar 1-1.5 timme bort enkel tur. Är det sådana distanser man får räkna med i och med att det är färre utövare än engelskt?
Det beror nog på vart man bor också såklart, jag var intresserad av western ett bra tag innan jag började, tog tid att börja för jag hittade ju det ingenstans, hade dock ingen egen häst då och det försvårade ju lite. Men nu tycker jag det vimlar av tränare och träningar runt omkring :)

Kan tänka mig att bara man kommer iväg på träningar så träffar man folk som känner till fler tränare i närheten och sådär :)
Förhoppningsvis iaf! :D

Men ja, på clinics som hålls på gården där jag har häst så är det en del som kommer rätt långväga ifrån
 
Ja, vi är ett rätt anonymt sällskap, vi westernfolk. Det är inte lätt att komma in som ny!
Det finns ingen rikstäckande organisation där alla klubbar/tränare är anslutna. WRAS finns, men en del klubbar har valt att gå ur. Det är bara att försöka googla och lägga efterlysningar i westerngrupper på Facebook typ.

Har försökt med alla metoder, tycker jag iaf 🙄 facebook, diverse organisations sidor, buke, google, privata hemsidor osv men de är inte lätt alltså!
 
Har försökt med alla metoder, tycker jag iaf 🙄 facebook, diverse organisations sidor, buke, google, privata hemsidor osv men de är inte lätt alltså!

Nä vi är som sagt ett ganska slutet sällskap. Tyvärr. Jag har varit aktiv i över femton år och har fortfarande lika svårt att hitta folk...
 
Nä vi är som sagt ett ganska slutet sällskap. Tyvärr. Jag har varit aktiv i över femton år och har fortfarande lika svårt att hitta folk...

Attans 🙈 känns som man behöversparka in dörren och hitta en personlig guide för att lyckas 🤷‍♀️
 
Attans 🙈 känns som man behöversparka in dörren och hitta en personlig guide för att lyckas 🤷‍♀️

Men typ! När man väl kommit in är alla jättetrevliga och hoa människor, men det är en tight klick som är svår att hitta..

Jag har bra koll på Skaraborg så om någon behöver tips där kan jag hjälpa :)
 
Men typ! När man väl kommit in är alla jättetrevliga och hoa människor, men det är en tight klick som är svår att hitta..

Jag har bra koll på Skaraborg så om någon behöver tips där kan jag hjälpa :)

Får kämpa vidare, tyvärr södermanland här...verkar dock vara lite folk åt enköpingstrakten, såg att Wass bygger gård där nu 😊
 
Men typ! När man väl kommit in är alla jättetrevliga och hoa människor, men det är en tight klick som är svår att hitta..

Jag har bra koll på Skaraborg så om någon behöver tips där kan jag hjälpa :)

Jag håller till där så tipsa gärna! Har ju hittat min ”coach” som kommer hjälpa mig med grunderna men är ju ändå bra att känna till fler :)
 
Är det sådana distanser man får räkna med i och med att det är färre utövare än engelskt?
I somliga delar av landet är det nog så. Här på västkusten är det väl framför allt ko- och ropingclinics som man kan behöva köra en bit för, mer allmänna ridclinics tycker jag brukar gå att hitta litet här och var. Ett alternativ är ju att hitta ett par-tre andra intresserade, och hyra in en tränare som kommer till er.
Söker man på Westernridning på FB hittar man ett par större grupper där en hel del event, både träning och tävling, brukar läggas upp.
 
I somliga delar av landet är det nog så. Här på västkusten är det väl framför allt ko- och ropingclinics som man kan behöva köra en bit för, mer allmänna ridclinics tycker jag brukar gå att hitta litet här och var. Ett alternativ är ju att hitta ett par-tre andra intresserade, och hyra in en tränare som kommer till er.
Söker man på Westernridning på FB hittar man ett par större grupper där en hel del event, både träning och tävling, brukar läggas upp.

Upplever att västkusten överlag har bra "täthet"... Äsch de kommer säkerligen falla sig mer naturligt vartefter man kommer in i allt, att man finner fler och fler i sin närhet 😉
 
Har köpt min första alldeles egna westernsadel(har bara lånat förut):love: Är så himla nöjd! Hade inte tänkt att köpa någon än men denna dök upp bara några km hemifrån och var precis det jag tänkt mig. Så himla bra när det är så nära och enkelt att prova på hästen, inte ofta den chansen dyker upp. Var jättenervös att den inte skulle passa men den la sig helt perfekt :love: Så nu är jag ännu mera pepp att komma igång på riktigt! Måste bara inhandla egen padd och gjord för det är lånat. Äger ju bara engelsk utrustning :angel:
 
Jag har sadlat hästen med westernsadeln helt själv för första gången idag! Innan har jag bara ridit med westernsadeln en gång och då hade jag hjälp vid sadlingen. Men det gick bra :-) Den är ju tung och otymplig men det är väl en fråga om teknik.
 
Jag har sadlat hästen med westernsadeln helt själv för första gången idag! Innan har jag bara ridit med westernsadeln en gång och då hade jag hjälp vid sadlingen. Men det gick bra :-) Den är ju tung och otymplig men det är väl en fråga om teknik.

Haha påminner om första gången min medryttare skulle sadla själv. Hon gav upp och red barbacka istället :rofl:
Det är lite annan teknik att få på en westernsadel, men skam den som ger sig! Du hittar snart tekniken.
 
Har köpt min första alldeles egna westernsadel(har bara lånat förut):love: Är så himla nöjd! Hade inte tänkt att köpa någon än men denna dök upp bara några km hemifrån och var precis det jag tänkt mig. Så himla bra när det är så nära och enkelt att prova på hästen, inte ofta den chansen dyker upp. Var jättenervös att den inte skulle passa men den la sig helt perfekt :love: Så nu är jag ännu mera pepp att komma igång på riktigt! Måste bara inhandla egen padd och gjord för det är lånat. Äger ju bara engelsk utrustning :angel:

Spännande 😁 de där med sadel alltså nu är jag ju lååångt ifrån den dagen då jag tänkt starta med föl... Men de känns ju som en värre uppsjö än engelska sadlar 😱 men är väl just de att man är helt novis, ser sadlar hela dagarna jag kan tänka mig att köpa... Mest då för att de är snygga 😂
 
Haha påminner om första gången min medryttare skulle sadla själv. Hon gav upp och red barbacka istället :rofl:
Det är lite annan teknik att få på en westernsadel, men skam den som ger sig! Du hittar snart tekniken.

Hrm... det är lite så jag gjort... hästen har en annan sadel också så den har jag använt ett tag istället för western men det har blivit en del barbacka :o:rofl:

Men nu var det dags! Det gick bättre än väntat förutom att jag la filten (heter det så?) på fel håll så jag fick ta av sadeln och vända filten :rofl::rofl::rofl: När jag sadlade av och skulle hänga upp sadeln över en vägg så tog hästen ett steg bort och tittade skeptiskt på mig :heart Min sadelhantering behöver nog lite mer träning. Såå tung!!

Det svåraste var att justera sadeln i förhållande till filten när jag fått upp den. Den är ju så tung och hästen är bara 10 cm lägre än vad jag är lång så det blir väldigt tungt att försöka lyfta den för att justera.
 
Hej!
Vad kul med en aktiv western-tråd!
Håller själv på att ”sadla om” på hästens begäran. Han gillar inte att ridas med kontakt och massa tryck, och det kan man ju förstå. Så vi utforskar western. Vågade oss på en tävling i höstas och det gick bra! Så får se om det kommer några tävlingar i vår på rimligt avstånd. Vi har en klubb ca 5 mil bort men givetvis är jag bortrest alla helger de har tävlingar. Nästa klubb är 15 mil bort vilket känns lite långt för oss.
Jag behöver inte tävla egentligen men det är kul att ha något att träna inför.
Tänkte några in hand-klasser och några skritt och travklasser i april om allt går väl! Har inte riktigt fixat galoppen än.
 
@Lingon Man behöver ingen filt. Däremot måste du ha en tjock pad under sadeln. Westernsadlar har ju ingen egen stoppning som de engelska har, så man får använda en pad istället.

Kul att fler upptäcker westernridningen! Välkomna, välkomna :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp