Western nördar, se hit!

Bra :) Det är rätt vanligt att bara använda en filt i början, man är ju van vid att det räcker med ett schabrak under.
Filten används mest som dekoration över paden, eller som skydd under.

Det är inte min häst. Medryttarhäst och jag använder bara den utrustning som ägaren har till hästen så du behöver inte vara orolig. Ägaren har haft hästen länge och bara ridit western så hon är kunnig. Det är bara jag inte kan terminologin.
 
Hejsan
Jag är också ny i westernvärlden. Ett tips är att boka sista helgen i juni och åka till High Chaparall där har de ett event med de flesta westerngrenar, massor av westernfolk och har även ett litet mässområde med prylar Jättetrevligt evenemang :)
 
Igår red jag med westernsadeln igen och det kändes redan lättare att sadla! Men jag får ont i benen av att rida lätt. Kanten mellan sadeln och det stigbyglarna sitter fast i (stigläder fast mycket bredare, vet inte vad det heter) skaver på knäets insida och känns som blåmärken efteråt. Jag vet ju att man sällan rider lätt i western men jag vill iaf göra det under uppvärmningen.

Jag gillar verkligen att det inte är så mycket remmar på tränset! Känns trevligare utan nosgrimma 😊
 
Igår red jag med westernsadeln igen och det kändes redan lättare att sadla! Men jag får ont i benen av att rida lätt. Kanten mellan sadeln och det stigbyglarna sitter fast i (stigläder fast mycket bredare, vet inte vad det heter) skaver på knäets insida och känns som blåmärken efteråt. Jag vet ju att man sällan rider lätt i western men jag vill iaf göra det under uppvärmningen.

Jag gillar verkligen att det inte är så mycket remmar på tränset! Känns trevligare utan nosgrimma 😊

Du menar fender? Har du testat att länga stiglädrena? :)

parts-labels2.jpg
 
Jaså, så heter det! Ja, det där kanten mellan fendern och seat jockey som skaver. Tror inte jag kan länga dem mer. De är redan långa!! Når nog inte ner om jag längre dem mer

Så jobbigt... det kanske är lättridningen som ställer till det för dig... själv får jag faktiskt lite ont i sittbenen av att sitta ned så mycket... Det tar kanske en stund att vänja om sig för oss newbies.

Jag fick förresten mitt första egna westernträns förra veckan som jag beställt från western horsemen. Jag tycker också det är trevligt att slippa nosgrimman. Sååå fina detaljer! :love:

f.jpg
 
Så jobbigt... det kanske är lättridningen som ställer till det för dig... själv får jag faktiskt lite ont i sittbenen av att sitta ned så mycket... Det tar kanske en stund att vänja om sig för oss newbies.

Jag fick förresten mitt första egna westernträns förra veckan som jag beställt från western horsemen. Jag tycker också det är trevligt att slippa nosgrimman. Sååå fina detaljer! :love:

f.jpg

Min medryttarhästs träns har inget som man behöver spänna. Ingen käkrem ens. Inget pannband utan bara en sån där ögla runt ett öra. Snyggt som tusan!!

Det är lustigt. Innan när jag red dressyr fick man alltid höra att nosgrimma var nödvändigt för att stabilisera bettet och i western får man inte ha det. Det är så intressant att lära sig en ny inriktning för en del gamla "fakta" blir ifrågasatta. Sånt gillar jag!
 
Det där att inte rida lätt är nog en grej som vissa tränare kör med, och andra inte. En jag tränat för har jag absolut inte fått rida lätt för, men inte heller fått trava fortare än långsam jogg, en annan tycker det är självklart att man rider lätt när man travar på. Med en tredje har jag fått göra som jag själv velat. Osv osv.
I början satt jag ner mycket, pga den första tränaren, nu rider jag lätt lika ofta som när jag red engelskt :)

På tal om High Chaparral, så finns ju även HjoKo, en annan stor westerntävling! :) Där annordnas även clinics, främst kor, men även barrel racing och pole bending (SKITKUL!!!), och några mindre tävlingar :)

Själv red jag igår för första gången på länge! Hästen har haft vintervila :) Red bara lite barbacka på banan, och "tränade" på väldigt basic saker, men det var så mysigt!
 
Det där att inte rida lätt är nog en grej som vissa tränare kör med, och andra inte. En jag tränat för har jag absolut inte fått rida lätt för, men inte heller fått trava fortare än långsam jogg, en annan tycker det är självklart att man rider lätt när man travar på. Med en tredje har jag fått göra som jag själv velat. Osv osv.
I början satt jag ner mycket, pga den första tränaren, nu rider jag lätt lika ofta som när jag red engelskt :)

På tal om High Chaparral, så finns ju även HjoKo, en annan stor westerntävling! :) Där annordnas även clinics, främst kor, men även barrel racing och pole bending (SKITKUL!!!), och några mindre tävlingar :)

Själv red jag igår för första gången på länge! Hästen har haft vintervila :) Red bara lite barbacka på banan, och "tränade" på väldigt basic saker, men det var så mysigt!

Tränaren jag ridit för sa att jag skulle rida lätt under uppvärmningen men sen var det sitta ner och inte snabbare än jogg som gällde. Men då red jag hennes tävlingshäst. Han fick inte heller galoppera så snabbt. När jag red min medryttarhäst på träning var det friare. Men enligt henne travar man nästan aldrig i western. Utan det är jogg och sen galopp utan trav däremellan.
 
Tränaren jag ridit för sa att jag skulle rida lätt under uppvärmningen men sen var det sitta ner och inte snabbare än jogg som gällde. Men då red jag hennes tävlingshäst. Han fick inte heller galoppera så snabbt. När jag red min medryttarhäst på träning var det friare. Men enligt henne travar man nästan aldrig i western. Utan det är jogg och sen galopp utan trav däremellan.
Beror nog som sagt på från person till person vad man tycker :) Och vad för gren man rider, finns ju så himla många olika grenar inom western
Men självklart på trail eller pleasure träning så går det ju långsamt och jag sitter ner. Dom tränarna som velat att jag ska rida framåt mer och även rida lätt, har varit mer inriktade på kor och fartgrenar. Då har vi varierat tempo och lättridning eller lätt sits/nedsittning en hel del :)
 
Vill ha vååår nu! Vill komma igång med träningen på riktigt och ha ut tränaren igen. Men just nu är allt bara is is is och motivationen är inte på topp. Vill ha ett bra utgångsläge när jag bokar träning igen så väntar lite på bättre tider 🙄
 
Beror nog som sagt på från person till person vad man tycker :) Och vad för gren man rider, finns ju så himla många olika grenar inom western
Men självklart på trail eller pleasure träning så går det ju långsamt och jag sitter ner. Dom tränarna som velat att jag ska rida framåt mer och även rida lätt, har varit mer inriktade på kor och fartgrenar. Då har vi varierat tempo och lättridning eller lätt sits/nedsittning en hel del :)

Jag hade så gärna velat prova kogrenar och fartgrenar! Verkar jätteroligt!
 
Vill ha vååår nu! Vill komma igång med träningen på riktigt och ha ut tränaren igen. Men just nu är allt bara is is is och motivationen är inte på topp. Vill ha ett bra utgångsläge när jag bokar träning igen så väntar lite på bättre tider 🙄

Jag håller med. Jag har ett litet ridhus att rida i så jag klarar mig men ett fullstort ridhus hade varit bättre såklart! Men det är iaf bra underlag och inget regn, snö eller is. Och lä för vinden.

Jag längtar också till nästa träning för tränare!
 
Vill ha vååår nu! Vill komma igång med träningen på riktigt och ha ut tränaren igen. Men just nu är allt bara is is is och motivationen är inte på topp. Vill ha ett bra utgångsläge när jag bokar träning igen så väntar lite på bättre tider 🙄
Uuuööö känner samma! Det är så tråkigt nu, förutom att kunna börja rida ordentligt på banan igen, så vill jag komma igång med promenader med innan jag vågar mig på att rida ut, feg som jag är, men det är så halt och tråkigt och mörkt. Är lätt hänt att jag bara åker hem istället, väldigt märkligt?! :p

Men ridbanan har börjat tina och snön och isen smälter, så jag hoppas kunna rida lite lugnt där nån dag i veckan, tror det skulle vara plus några dagar här i Skaraborgstrakterna?

@Lingon ja det är kuul! Och lite läskigt xD Min tycker det är superskoj att hämta hem korna från hagen, känns som han blir mer och mer taggad för varje gång, TYVÄR. För jag gillar hans lugna jag bra mycket bättre haha
Men väl på banan är han normal igen, alltid nåt :D

Vet ej vart du bor, men har du Facebook så kolla upp Rosie b barrelhorses, om du ej gjort, hon håller i träningar i barrel race och pole bending :)
 
Ja, ta mig tusan ALLA GLADA tips (onlinebutiker, clinics, tävlingar, "must have", vilka nitar man inte ska gå på som nybörjare osv osv) mottages tacksamt, känns som jag ögnat igenom de trådar som intresserat mig redan men de måste dammas av lite känns de som, i hopp om nya kamrater i denna nya värld :banana:

Är tyvärr inte så aktiv längre men kan dela med mig lite!
Nybörjartips nr 1: köp ett par riktiga splitreins Been there, done that! Köpte ett kit med huvudlag+tyglar för typ 500kr och vilket skräp. Heelt oridbart - man behöver inte göra det jobbigare än vad det är början. Bra "standardtygel" är 240cm/8ft lång och 1/2 eller 5/8 bred. Weaver är ett säkert kort.

När det är dags att köpa sadel, köp hellre en begagnad av bra märke än en ny no-name. Låter uppenbart men myten om att westernsadlar passar alla är seglivad. Det gäller kanske i USA där man har quarter av liknande typ men inte här. Gå inte på folk som inte vet vad de själva säljer. "Köpt i USA" "handgjord" etc har jag sett på allt mellan Börjes, Hööks och Hansboskräp. Titta mycket på annonser så ser du skillnad! Priset kan ge en hint men det förekommer att äldre sadlar som ändå är helt ok ligger ute för samma pris som det nyare skräpet.

När du väl hittat din sadel, investera i en bra vardagspad i ull. Naturmaterial, andas och håller i all evighet om man tar hand om den. Observera att ull och filt inte är samma sak.

Kan väl börja så ;)
 
Hej!
Vad kul med en aktiv western-tråd!
Håller själv på att ”sadla om” på hästens begäran. Han gillar inte att ridas med kontakt och massa tryck, och det kan man ju förstå. Så vi utforskar western. Vågade oss på en tävling i höstas och det gick bra! Så får se om det kommer några tävlingar i vår på rimligt avstånd. Vi har en klubb ca 5 mil bort men givetvis är jag bortrest alla helger de har tävlingar. Nästa klubb är 15 mil bort vilket känns lite långt för oss.
Jag behöver inte tävla egentligen men det är kul att ha något att träna inför.
Tänkte några in hand-klasser och några skritt och travklasser i april om allt går väl! Har inte riktigt fixat galoppen än.

Gud vad roligt, och oj vad trådne fick fart så fort jag tittade bort 😂 härligt med fler som hakat på 😁😁😁
 
Är tyvärr inte så aktiv längre men kan dela med mig lite!
Nybörjartips nr 1: köp ett par riktiga splitreins Been there, done that! Köpte ett kit med huvudlag+tyglar för typ 500kr och vilket skräp. Heelt oridbart - man behöver inte göra det jobbigare än vad det är början. Bra "standardtygel" är 240cm/8ft lång och 1/2 eller 5/8 bred. Weaver är ett säkert kort.

När det är dags att köpa sadel, köp hellre en begagnad av bra märke än en ny no-name. Låter uppenbart men myten om att westernsadlar passar alla är seglivad. Det gäller kanske i USA där man har quarter av liknande typ men inte här. Gå inte på folk som inte vet vad de själva säljer. "Köpt i USA" "handgjord" etc har jag sett på allt mellan Börjes, Hööks och Hansboskräp. Titta mycket på annonser så ser du skillnad! Priset kan ge en hint men det förekommer att äldre sadlar som ändå är helt ok ligger ute för samma pris som det nyare skräpet.

När du väl hittat din sadel, investera i en bra vardagspad i ull. Naturmaterial, andas och håller i all evighet om man tar hand om den. Observera att ull och filt inte är samma sak.

Kan väl börja så ;)

Underbart!! Fantastisk information 😍 suttit och tittat mycket på tyglar just och sadlar självklart så ovärderligt att få info om det. Som tur är har jag God tid på mig då pållen nu är hela 9mån 😉
 
Här får ni dregla lika mycket som jag gör 🤤🥰 detta är framtida stjärnan 9mån gammal. Är idag strax under 140cm hoppas och tror att han inte blir så stor, vad tror ni 😊
E: It's all about Charly EE: It's all about blue
UE: Sporty Danny

Har läst på allt jag kan då jag som sagt är ny i Western världen, men vet ni något mer om stam/gener så får ni gärna informera, hoppas verkligen han kommer få behålla den fina mörka färgen 😍
Screenshot_20190202_214543.jpg


Nu längtar jag ihjäl mig precis som ni till bättre väder/underlag och att få lära känna mina nya kompanjon 😁💕
 
Det där att inte rida lätt är nog en grej som vissa tränare kör med, och andra inte. En jag tränat för har jag absolut inte fått rida lätt för, men inte heller fått trava fortare än långsam jogg, en annan tycker det är självklart att man rider lätt när man travar på. Med en tredje har jag fått göra som jag själv velat. Osv osv.
I början satt jag ner mycket, pga den första tränaren, nu rider jag lätt lika ofta som när jag red engelskt :)

På tal om High Chaparral, så finns ju även HjoKo, en annan stor westerntävling! :) Där annordnas även clinics, främst kor, men även barrel racing och pole bending (SKITKUL!!!), och några mindre tävlingar :)

Själv red jag igår för första gången på länge! Hästen har haft vintervila :) Red bara lite barbacka på banan, och "tränade" på väldigt basic saker, men det var så mysigt!

Vet du när HjoKo är? Hittar bara för förra året, och där stod inga datum 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp