Western nördar, se hit!

Här får ni dregla lika mycket som jag gör 🤤🥰 detta är framtida stjärnan 9mån gammal. Är idag strax under 140cm hoppas och tror att han inte blir så stor, vad tror ni 😊
E: It's all about Charly EE: It's all about blue
UE: Sporty Danny

Har läst på allt jag kan då jag som sagt är ny i Western världen, men vet ni något mer om stam/gener så får ni gärna informera, hoppas verkligen han kommer få behålla den fina mörka färgen 😍
Visa bifogad fil 25198

Nu längtar jag ihjäl mig precis som ni till bättre väder/underlag och att få lära känna mina nya kompanjon 😁💕
Sööööt! 😍
 
Gjorde en efterlängtad beställning idag :love:
Merinoullgjord till nya sadeln
Huvudlag och tyglar
Padd hittade jag ju en i absolut nyskick begagnad för superpris(kostade 2700:- ny och jag betalade 700 med frakt:D)

Så nu har vi snart hela kittet :love:
 
Gjorde en efterlängtad beställning idag :love:
Merinoullgjord till nya sadeln
Huvudlag och tyglar
Padd hittade jag ju en i absolut nyskick begagnad för superpris(kostade 2700:- ny och jag betalade 700 med frakt:D)

Så nu har vi snart hela kittet :love:

Ja vad fan ska man göra under den tiden man inte kan köpa en massa utrustning 🙄😣🙈🤷‍♀️😂
 
En månad sen nu jag gjorde min beställning med grejer och har inte fått något än tack vare att tränset var slut i lager :down: längtar efter att få rida med riktigt huvudlag och tyglar. Och sadelgjorden jag har nu är kass så vill knappt använda den(följde med sadeln).
 
En månad sen nu jag gjorde min beställning med grejer och har inte fått något än tack vare att tränset var slut i lager :down: längtar efter att få rida med riktigt huvudlag och tyglar. Och sadelgjorden jag har nu är kass så vill knappt använda den(följde med sadeln).
Men så tråkigt, de kunde väl skickat resten 🙈 jag hälsade på min lurvboll i söndags. Kunde inte komma tomhänt, köpte repgrimma och rep samt svettraka för vinterpäls och godis så klart, måste ju fjäska in mig 🤷‍♀️😍 (ger SÄLLAN godis annars) vill bara ha hem honom nu 😏
 
Igår kom äntligen mina beställda grejer!
Tyglarna var dock supertjocka(beställde ändå en smalare variant) och helt otympliga :cautious: dom jag lånat och ridit med förut har varit mycket mjukare och följsammare men då har det ju varit välanvända tyglar. Vet inte hur jag någonsin ska få dom här att bli det.
Hade fullt upp att ha ordning på dom då dom spretade åt alla håll. Funderar på att ge dom ett rejält oljebad eller om jag förstör dom helt då 🙄
 
Igår kom äntligen mina beställda grejer!
Tyglarna var dock supertjocka(beställde ändå en smalare variant) och helt otympliga :cautious: dom jag lånat och ridit med förut har varit mycket mjukare och följsammare men då har det ju varit välanvända tyglar. Vet inte hur jag någonsin ska få dom här att bli det.
Hade fullt upp att ha ordning på dom då dom spretade åt alla håll. Funderar på att ge dom ett rejält oljebad eller om jag förstör dom helt då 🙄
Jag smorde in mina med nåt läderbalsam och sen bara.... rörde massor på dom, snurra ihop och sådär. Det tog bort den värsta stelheten har jag för mig, sen blev dom perfekta efter ett litet tags användning :)
 
Jag smorde in mina med nåt läderbalsam och sen bara.... rörde massor på dom, snurra ihop och sådär. Det tog bort den värsta stelheten har jag för mig, sen blev dom perfekta efter ett litet tags användning :)

Får prova.. Köpte ändå några som skulle vara ”dom bästa” och så vidare. Ville ju satsa på bra grejer. Men när jag red igår var det tyglar över allt och ingen bra känsla alls 😂
 
Vill också rida western men det finns (vad jag vet) en klubb i hela länet (Örebro) och vi har en bra bit dit, har ingen häst nu heller och begränsat med tid med småbarn. Så jag får nog snällt vänta ett tag tills jag kan skaffa häst igen och har tid att åka.
 
Får prova.. Köpte ändå några som skulle vara ”dom bästa” och så vidare. Ville ju satsa på bra grejer. Men när jag red igår var det tyglar över allt och ingen bra känsla alls 😂
Blir säkert bra! Mina är sånna där amish från highridge, dom blir verkligen skitbra efter ett tag, tycker jag iaf! :)
 
Har kommit igång och tränar ganska mycket trail nu. Superkul men svårt med alla bommar. Red i mina ariat fatbaby idag för första gången, vilken skillnad i känsla! :love:

Sen blir min häst lite spänd när det blåser (som idag) så då tycker jag det Är svårt att ha långa tyglar, IOM att han kan sprätta iväg lite. När han är avslappnad så vill han gärna gå i riktig pleasureform och helst att jag har enhandsfattning. Hur gör ni?

Har precis börjat med galoppfattningar i paddocken och han får så mkt beröm och tycker därför att det är så kul att så fort han inte vet vad han ska göra så skuttar han in i nån slags galopp och ba ”visst var jag duktig nu matte, VISST?!?” :D

Sen rider jag oftast ut med engelsk utrustning, dels eftersom jag med flera andra här inne tycker det är svårt att rida lätt i westernsadel. Dels eftersom jag inte är så van vid delade tyglar än så är rädd att fumla och tappa dem om det skulle hända något.
Får rida ut med westerngrejer i sommar när han är lite trött och lugn :)
 
Har kommit igång och tränar ganska mycket trail nu. Superkul men svårt med alla bommar. Red i mina ariat fatbaby idag för första gången, vilken skillnad i känsla! :love:

Sen blir min häst lite spänd när det blåser (som idag) så då tycker jag det Är svårt att ha långa tyglar, IOM att han kan sprätta iväg lite. När han är avslappnad så vill han gärna gå i riktig pleasureform och helst att jag har enhandsfattning. Hur gör ni?

Har precis börjat med galoppfattningar i paddocken och han får så mkt beröm och tycker därför att det är så kul att så fort han inte vet vad han ska göra så skuttar han in i nån slags galopp och ba ”visst var jag duktig nu matte, VISST?!?” :D

Sen rider jag oftast ut med engelsk utrustning, dels eftersom jag med flera andra här inne tycker det är svårt att rida lätt i westernsadel. Dels eftersom jag inte är så van vid delade tyglar än så är rädd att fumla och tappa dem om det skulle hända något.
Får rida ut med westerngrejer i sommar när han är lite trött och lugn :)

Jag är ju också ny i westernridningen men rider ut i westernutrustning. Medryttarhästen har ingen annan. Jag växlar mellan enhands- och tvåhandfattning. Tvåhands när jag känner att jag behöver ha lite mer kontroll (rida över vägen eller vid möte) och enhands när vi skrittar eller joggar lugnt. Hästen är trygg och snäll och har inte sprätt iväg än. Än så länge har jag inte tappat nån tygel heller.

Westernsadeln gillar jag förutom när man ska försök rida lätt eller stå i lättsits i galoppen. Då är inte jag och stigbyglarna kompisar. De är nog lite lite för långa egentligen men jag har inte räknat ut än hur man kortar dem (de ser ju helknasiga ut jämfört med engelska!) och de andra som rider henne har samma längd så det har blivit lättare att bara försöka anpassa mig till den längden de har.
 
Efter lite behandling så verkar det mer hoppfullt med tyglarna :D Dom mjuknade ganska mycket. Men kommer nog rida med engelska tyglar ett tag till, det blev för tjoffsigt med dom långa delade. Litar inte på hästen än och är rädd att tappa dom i en nödsituation :nailbiting: har i nuläget fullt upp att vänja mig vid sadeln.. Många säger att dom känner sig tryggare i en w-sadel men för mig är det tvärtom, känner mig fastlåst och får cellskräck 😂 så här om dagen tränade jag på att göra snabba smidiga avsittningar... måste träna mer där 🙄
 
Tidigare i veckan var våran tränare ute igen. Denna gång blev det uppsuttet efter att ha kämpat länge med övningar från marken för att få det att funka först. Nu skulle vi få upp samma övningar till ryggen(flytta framdel/flytta rumpa/flytta åt sidan). Skönt att äntligen vara igång och otroligt bra med en tränare som dels anpassar sig till våran nybörjare nivå och framförallt hjälper mig med min ridrädsla. Ibland blir jag ju sjukt spänd, speciellt nu när jag ska rida på helt långa tyglar(har tidigare haft all min trygghet i tyglarna och haft handbromsen i förjämnan typ😣) men då tog hon över och körde övningarna från marken(som hästen är van vid) och jag behöver bara sitta i sadeln, hålla i hornet, känna hästen och andas typ😁 tills jag var avslappnad och kunde påverka hästen på rätt sätt igen.
 
[
Efter lite behandling så verkar det mer hoppfullt med tyglarna :D Dom mjuknade ganska mycket. Men kommer nog rida med engelska tyglar ett tag till, det blev för tjoffsigt med dom långa delade. Litar inte på hästen än och är rädd att tappa dom i en nödsituation :nailbiting: har i nuläget fullt upp att vänja mig vid sadeln.. Många säger att dom känner sig tryggare i en w-sadel men för mig är det tvärtom, känner mig fastlåst och får cellskräck 😂 så här om dagen tränade jag på att göra snabba smidiga avsittningar... måste träna mer där 🙄
Jag är likadan dock med vanliga sadlar och tryggare i westernsadel, :) Håller på att leta westernhäst då jag vill börja rida igen, och trots att jag är lite feg och ridrädd vill jag gärna prova barrelrace, Ser så jäkla roligt ut. :)
 
Vad SKOJ med så många nya westernryttare :love:

Ett tips är att kontakta koordinatorerna i eran region, så kan de lotsa er rätt och hjälpa till att hitta klubb/tränare i närheten.

Här hittar ni dem
https://wras.se/sida.asp?did=2&id=95&sid=64

Är själv koordinator i Mitt och blir alltid lika glad när någon hör av sig, vi finns här för eran skull 😎

Underbart!! Oj vad jag missat alla kommentarer, lika glad som du över all respons 😁🙌 kommer definitivt höra av mig 😁
 
Tidigare i veckan var våran tränare ute igen. Denna gång blev det uppsuttet efter att ha kämpat länge med övningar från marken för att få det att funka först. Nu skulle vi få upp samma övningar till ryggen(flytta framdel/flytta rumpa/flytta åt sidan). Skönt att äntligen vara igång och otroligt bra med en tränare som dels anpassar sig till våran nybörjare nivå och framförallt hjälper mig med min ridrädsla. Ibland blir jag ju sjukt spänd, speciellt nu när jag ska rida på helt långa tyglar(har tidigare haft all min trygghet i tyglarna och haft handbromsen i förjämnan typ😣) men då tog hon över och körde övningarna från marken(som hästen är van vid) och jag behöver bara sitta i sadeln, hålla i hornet, känna hästen och andas typ😁 tills jag var avslappnad och kunde påverka hästen på rätt sätt igen.

Har ridit min 3:e lektion nu, helvete så Jäkla jul det är 😍🙌 men fy fan vad många svordomar över allt man ska ändra på (30 år i hopp sadeln har tyvärr kämpat emot western ridningen) 😂
I söndags red vi på volt 2 varv och sen svänga upp på rakt spår ca 3m innanför spåret och rida rakt ner mot andra kortsidan, det i alla gångarter. Låter inte så komplicerat, hahahaha vilket skämt! Damen (hästen) hade dessutom en riktig PMS dag med enbart åsikter om att motarbeta mig i allt, men ska inte klaga, mycket bättre än ridskole hästar som lyssnar på ridlärare och inte ryttaren 🤷‍♀️😂

Bara ta nya tag tills på söndag 😊🐎
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp