western-sadel och vanlig sadel,.,.??

T

thereseSvensson

vet inte om den här tråden hamna där deb ska vara, men jag chansar.. :cool:

Jag fick hem min westernsadel från fd ägaren till pollen, har nu börjat rida ganska mycket i den då den är så underbart skön! :love:

Men nu tänkte jag på det om jag rider mycket i skogen i w-sadeln, och rider dressyr och hoppar i min allround sadel, blir pollen förvirrad då?

Skulle jag bli, eftersom w-sadeln våger ju ca 7-8 kg, måste ju vara tungt för han, och syntetsadeln väger ju nästan inget.. :crazy:

Det måste ju bli en ganska stor "omställning" att hålla på och byta sadel varannan dag ungeför.. Eller?? :confused:

Tacksam för svar... Om någon förstår frågan vill säja.. :o :D
 
Mja.. jag vet inte, det kanske är skönt med lite omväxling också? Westernsadeln fördelar ju vikten mer, så den är nog skönare att ha när man e ute och strosar, skönt sen med en lättare sadel vid hårt arbete å ridbanan.. :)
 
när jag rider min häst ute i skogen brukar jag ha w-sadeln sen när jag rider dressyr/hoppning har jag allroundsadeln. jag tycker det är skönt att få byta sadel lite nu och då. hästen har nog inte tagit så stor skada av det vad jag har märkt. den kanske lär sig tillslut att när w-sadeln kommer på då ska vi ut i skogen. :)
du kan ju prova, man vet ingenting förren man har provat. :D
 
Rider också ganska mycket i Westernsadeln.Brukar ha den när jag rider ut då pållan kan kasta sig åt sidan eller tvärnita om det dyker upp nåt läskigt :eek:
Jag tror det är bra för hästen med lite omväxling och som en tidigare skrev så fördelar den ju vikten bättre.Så jag tror du lugnt kan fortsätta rida i den.
 
Hej! Jag har oxå en del funderingar gällande detta, och jag tänkte oxå rida min pålla med både western- och "vanlig" sadel. Nu är hon bara ett år så det dröjer ju ett tag innan jag kan rida... :smirk: Men så småningom är det tänkt.. Du får gärna meddela hur det går! :)
 
ja det ska jag göra..!
Än så länge har jag mest ridit i den, eftersom den är så underbart skön!
Så känner man sej lite som en cowboy oxå.. :D
men det känns skönt att ni tror det funkar... :cool:
 
Om du är orolig över att 7-8 kg är mycket så kan jag bara säga att min w-sadel väger 16 och den räknas i westernkretsar som relativt lätt/normal. 7-8 kg lyfter jag på ena armen...... Har ridit i oldtimersadel en gång och den vägde ca 24 kg...... :D Den var inte lätt att få upp på hästen... ;)

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
jag rider i hopp, dressyr å w-sadel varje vecka på min pålla...ingen förvirring :D varför tror du de :confused: jag har iallafall inte märkt en enda skillnad :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
772
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·
Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 291
Senast: hovtassfot
·
Western Hej på er! Söker en westernsadel till min 110 grader breda korta pålle. 7 1/2" räcker inte till och sadeln måste vara rejält kort. Antar...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp