western-trail+sadel?

SantaLussia73

Trådstartare
Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh:

Men då stötte jag på några frågor...

Jag har bestämt mig för att jag ska prova på trail eller/och Barrel race/Pole bending.
Finns dessa i sverige?
Jag skulle också vilja veta lite mer om bedömningarna i trail. Läst lite om det men inte fått klart för mig om detta är en bedömningsgren i form av hur hästen går, i rätt form osv.. eller om det bara bedöms hur väl man klarar av hinderna?

Och sen sadeln. Hur sitter en westernsadel på hästen?
Vad bör man tänka på när man köper westernsadel?
Vilken sadel är smartast att köpa om jag vill prova på båda grenarna?

Säkert väldigt idiotiska frågor eftersom jag aldrig haft kontakt med western innan men är väldigt tacksam för svar :p
 
Sv: western-trail+sadel?

Jag har bestämt mig för att jag ska prova på trail eller/och Barrel race/Pole bending.
Finns dessa i sverige? Svar: Ja
Jag skulle också vilja veta lite mer om bedömningarna i trail. Läst lite om det men inte fått klart för mig om detta är en bedömningsgren i form av hur hästen går, i rätt form osv.. eller om det bara bedöms hur väl man klarar av hinderna? Det som bedöms är i första hur du tar dig igenom hindren

Och sen sadeln. Hur sitter en westernsadel på hästen? utan att störa hästen alltför mycket
Vad bör man tänka på när man köper westernsadel? att den passar häst och ryttare och att den är av bra kvalitet (en sådan brukar kosta allra minst 5000 kr begagnad)
Vilken sadel är smartast att köpa om jag vill prova på båda grenarna?en barrel race sadel

Säkert väldigt idiotiska frågor eftersom jag aldrig haft kontakt med western innan men är väldigt tacksam för svar :p Tips: Leta rätt på närmaste westernklubb, ring och fråga om de har någon träff du kan komma på så du får prata med folk direkt!
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 073
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp