Bukefalos 28 år!

westernbett i små storlekar

bigganl

Trådstartare
Vart får man tag på westernbett till hästar som drar mindre storlek? bett i storleken 9,5-11,5 cm. (motsvarande 3,5 tum, 4 tum och 4,5 tum) Det finns ju många som rider western och alla hästar/ponnyer har ju inte så stora munnar. Jag hittar inte mindre storlekar i vanliga westernbutiker. (letar kanske på fel ställe?)
Någon som vet?
Eller ni som har häst med relativt liten mun: Vart köpte ni ert westernbett?
Finns svensk butik?
 
Sv: westernbett i små storlekar

Billy Allen finns iaf i 11,5 både stång och snaffle. Köpte mina hos Milsta :)

Mina flickor har egentligen 10,0 på bett men dessa funkar helt okej!
 
Sv: westernbett i små storlekar

Ja 11,25 cmblir ju ett på 4,5", men om rätt storlek är 10 cm så blir det ju väldigt stort med 4,5" i munnen. Hur gör alla som rider western på sina ponnyer som drar 8,5 eller 9,5 i vanliga bett? Det måste ju finnas bett även till dem (tycker jag)
Jag har en ponny som jag skulle vilja ha ett westernbett till, för de ligger så bra i hästarnas munner tycker jag. Mycket mer anatomiskt formade än vanliga tränsbett. Hon har 8,5 och kan ha 9,5 med bettskivor. Finns det inget bett åt en så liten mun då? Inte rider väl alla omkring med för stora bett när de har hästar eller ponnyer som har små munnar?
 
Sv: westernbett i små storlekar

Är det verkligen ingen som rider western på en häst/ponny med mindre mun än 4,5"? (verkar ju väldigt underligt i så fall) Jag ser ju små ponnyer med westernutrustning på bilder osv. Vart får de sina bett ifrån?
 
Sv: westernbett i små storlekar

Man får nog titta utanför westernmarknaden, ev. utomlands. Bombers bett är anatomiska och verkar super, men de är ju inte direkt gratis. Finns från 8 cm. Skulle själv gärna vilja ha ett tvådelat lock-up men som sagt, kostnad.
 
Sv: westernbett i små storlekar

Vad synd att det inte finns mindre westernbett. Jag gillar både materialet och hur de är utformade. Men jag är fortfarande väldigt nyfiken på vad för bett de som har små hästar (med små munnar) har för bett till sina hästar/ponnyer. Rider de verkligen med för långa bett?
 
Sv: westernbett i små storlekar

De findes, nok bare ikke så tit herover. Når man taler om snaffel bid, kan de engelsk to delt også bruges. Islænder har også mindre bid. Vil du virkelig have en western bid, må du kig i USA og betale import udgifterne, eller se om en forhandler i sverige eller tyskland kan specialbestille dem til dig.

Mange der går meget op i western kommer til at skifte ud til quarter, paint, araber, og der ligger de fleste hese fra 4,5-5,5 tommer, med den største portion i 5".

Man kan også vælge bosal istedetfor snaffel. Så er det kun når man er klar til stang, at man skal lede efter andet.
 
Sv: westernbett i små storlekar

De har väl vanliga "engelska" bett? :)
Men jag har sett många ponnyer, både A och B ponnyer med westernbett i sina munnar. Det måste vara ytterst få shettisar/russ och liknande, som har 4,5" storlek på sina bett. Jag undrar vart de fått sin utrustning till dem? Kan det vara importerat?
 
Sv: westernbett i små storlekar

Ponnyn ska inte bli westernriden, det är bara bettet jag skulle vilja ha eftersom de är mycket bättre formade än vanliga tränsbett.
Eftersom det är många ponnyer man kan se med westernbett i munnen måste de ju köpt dem någonstans. Finns det något företag i sverige som köper in utrustning från tex USA som man kan beställa ifrån kanske?
 
Sv: westernbett i små storlekar

Ja det ska jag göra. Har inte tänkt på det innan. Dels för att jag inte hade något behov av ett sådant bett tidigare och dels för att det inte verkar ovanligt, så jag trodde det skulle vara lätt att få tag på när behovet kom. Nu visar det sig inte alls vara så, så jag ska ringa en bekant som har westernverksamhet. De har även riktigt små ponnyer i verksamheten så de borde veta vart man ska leta.
 
Sv: westernbett i små storlekar

Vet de är en gammal tråd men bigganl är de typ de här bettet du sett?

http://i.tfcdn.com/img2/PhIixXwADcl...4QOCZQc8Ldjw2wVnfVfvR2j964899SnpDw**/fyVMtP8A

Under första halvan av 90talet kommer jag i håg att de fanns att köpa för en billig peng. Om jag minns rätt så var storlekarna som angavs shettis och russ förutom full. Fanns både lösa bett och så kunde man köpa kitt med huvudlag och tyglar

Har för mig jag sett dom på tradera eller annonser för ett tag sen. Men är nog lättare att köpa från Usa. Har du kollat på internationella Ebay? Vet inte hur de ser ut i tyskland om de kan finnas där
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 451
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 386
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 069
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp