Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Westernbett??

M

Mimmi22

Ställer en fråga genom en kompis. Hon undrar om man kan rida på smalt d-bett (western) i vanlig ridning. Hon fick den kommentaren igår att det var för starkt och jag vet inte för jag rider western så jag har inte tänkt på det.
Och visst det är handen som gör styrkan i bettet men kan man ta tag med detta bett eller ska hon helst byta??

Klart hon kan rida vanlig ridning med det bettet!
Precis som du tycker så är det handen som håller i tyglarna som avgör hur "skarpt" bettet blir.
De nya rönen inom bett är ju att det är mildare med ett smalt bett än ett tjockt och att hästen får mindre skador i munnen på bla tänderna av dessa. Var det inte en artikel i hästfynd nyligen om detta?

S

__sandra__

Som sagt det smalare bettet är mildare för hästen eftersom den faktiskt kan stänga munnen utan problem runt det.. Fler och fler upptäcker det verkar det som.. :)

Håller med föregående talare. Är man mjuk i handen så är blir inte ett smal bett skarpare än ett tjockt.

Jag rider hellre på smala bett eftersom de faktiskt sitter bättre i hästens mun, tar mindre plats. Skulle aldrig ens komma på tanken att stoppa in ett tjockt tränsbett i min hästs mun...

Man måste prova sig fram!

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6461 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
377
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
433
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar