Westernbett??

M

Mimmi22

Ställer en fråga genom en kompis. Hon undrar om man kan rida på smalt d-bett (western) i vanlig ridning. Hon fick den kommentaren igår att det var för starkt och jag vet inte för jag rider western så jag har inte tänkt på det.
Och visst det är handen som gör styrkan i bettet men kan man ta tag med detta bett eller ska hon helst byta??

Klart hon kan rida vanlig ridning med det bettet!
Precis som du tycker så är det handen som håller i tyglarna som avgör hur "skarpt" bettet blir.
De nya rönen inom bett är ju att det är mildare med ett smalt bett än ett tjockt och att hästen får mindre skador i munnen på bla tänderna av dessa. Var det inte en artikel i hästfynd nyligen om detta?

S

__sandra__

Som sagt det smalare bettet är mildare för hästen eftersom den faktiskt kan stänga munnen utan problem runt det.. Fler och fler upptäcker det verkar det som.. :)

Håller med föregående talare. Är man mjuk i handen så är blir inte ett smal bett skarpare än ett tjockt.

Jag rider hellre på smala bett eftersom de faktiskt sitter bättre i hästens mun, tar mindre plats. Skulle aldrig ens komma på tanken att stoppa in ett tjockt tränsbett i min hästs mun...

Man måste prova sig fram!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Sel
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 483
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 133
Senast: Lycan
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 579
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 28
  • Kattbilder #9