Westernbett??

M

Mimmi22

Ställer en fråga genom en kompis. Hon undrar om man kan rida på smalt d-bett (western) i vanlig ridning. Hon fick den kommentaren igår att det var för starkt och jag vet inte för jag rider western så jag har inte tänkt på det.
Och visst det är handen som gör styrkan i bettet men kan man ta tag med detta bett eller ska hon helst byta??
 
Klart hon kan rida vanlig ridning med det bettet!
Precis som du tycker så är det handen som håller i tyglarna som avgör hur "skarpt" bettet blir.
De nya rönen inom bett är ju att det är mildare med ett smalt bett än ett tjockt och att hästen får mindre skador i munnen på bla tänderna av dessa. Var det inte en artikel i hästfynd nyligen om detta?
 
Som sagt det smalare bettet är mildare för hästen eftersom den faktiskt kan stänga munnen utan problem runt det.. Fler och fler upptäcker det verkar det som.. :)
 
Håller med föregående talare. Är man mjuk i handen så är blir inte ett smal bett skarpare än ett tjockt.

Jag rider hellre på smala bett eftersom de faktiskt sitter bättre i hästens mun, tar mindre plats. Skulle aldrig ens komma på tanken att stoppa in ett tjockt tränsbett i min hästs mun...

Man måste prova sig fram!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 991
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp