Westernsadel

Johanna002

Trådstartare
Hej! Jag behöver verkligen hjälp! Jag letar westernsadel till min 9 åriga haflinger. Han är rejäl och väldigt vid vid bogen. Jag funderar på om man skulle köpa bomlös westernsadel? Hans rygg ändrar sig ganska mycket under året. Den engelska sadlem jag har nu är 17” sen vet jag inte mer om den. Sadeln glider hit och dit på han och kan inte hoppa upp utan att stå på nåt högt. Borde man hitta en riktigt vid westernsadel med bom? Någon som vet nån bra vid sadel, en lite rejälare en som inte tömmer plånboken helt och hållet! Men först och främst, bomlös eller inte?
Det är en hel djungel det här med sadlar så vore tacksam om nån kunde hjälpa mig!
 
De sista tio åren har jag ridit i bomlös westernsadel, Barefoot Arizona Nut. Superskön, stabil, följsam och fördelar trycket jättebra. Passar de flesta hästar, man kan byta ut framvalven efter hur bred häst man har, sedan rättar sig sadeln efter hästens rygg. Väldigt nöjd.
 
17" är inte bredden på bommen.

När det kommer till sadlar är bommen syfte att fördela ryttaren vikt över hästens rygg. Mao - ingen bom, ingen viktfördelning. Med detta sagt är det logiskt att man därför inte bör använda enbart bomlöst om man behöver göra det, och tex är det inte lämpligt att rida lätt eller stå mycket i en bomlöst sadel eftersom att trycket kommer att hamna där stiglädren fäster - dvs en rätt liten yta.

Det finns helt bomlöst sadlar, rena paddar, till sadlar med läderbom. Beroende på ändamålet är de olika lämpliga. :) Oavsett bör det alltid finnas en ordentlig luftspalt för ryggraden.

Jag har en StarTrekk western och den här läderbom. När man beställer en sån sadel måttanpassas den när den byggs och sen har den flyttbara paneler så den är lite anpassningsbar om hästens muskulatur förändras. Idag finns med ställbara koppjärn också men det kostar ju isf. Min har bara flyttbara paneler och det har fungerat bra. Jag rider i regel barbacka men använder den i perioder och vid längre uteritter när jag har med mig packning. Den sitter väldigt stadigt på hästen, går att sitta upp i lika stadigt som i en bomsadel. Rekommnderar absolut en sån om man funderar på en bomlös western. Dessutom är den mkt lättare än en westernsadel med bom, och kortare.
 
Jag har en liten korsning med ardenner i sig, han är rätt bred :)
Har en Wild West Classic sadel, vet ej modell, full quarterbom, som funkar bra. Haft 3 andra fq bom sadlar hemma men dom har varit för trånga. (Big horn, simco och en märkeslös jag fick med när jag köpte hästen)

Har testat tre bomlösa sadlar men gillade ingen av dom, två barefoot och en ghost. Dom kändes ostabila, och ghostens flyttbara paneler fick jag aldrig till så att den låg bra, sadeln flyttade sig alltid under tiden jag red.
Hade velat testa en startrekk dock! :)
 

Liknande trådar

Western Hej Jag har en westernsadel som jag fick med när jag köpte förra hästen, för ca 10 år sedan. Jag hade nu tänkt sälja den men jag vet...
Svar
11
· Visningar
1 892
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 186
Senast: Korven
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp